Eldning, hur var och när?

S

Sheena

I nästan alla stall jag varit i så har en "eldningstunna" varit ett obligatoriskt inslag i miljön. Där i stoppas allt från fodersäckar och mögligt ensilage till gammla köks luckor och ren gödsel. Nu undrar jag hur tillåtet det är att elda hemma?
Jag och Sambon håller på att köpa gård och visst verkar det bekvämt att elda löv och så men någonstans i huvudet ringer det en liten klocka.
Så... är det någon som vet?

//Sheena :)

Sv: Eldning, hur var och när?

Trädgårdsavfall får du ju elda, som löv o kvistar,
men inte plastsaker, det måste du lämna in, det innehåller ju
hur mycket farliga ämnen som helst.
Eldar man upp ensilageplast är det bara för att man är snål el.
inte orkar åka iväg o lämna det på en återvinningsstation.

Kolla med kommunen, men troligen får man inte elda sådant som avger giftiga ämnen, vilket mycket av dagens skräp gör.
Ensilgeplast samlar man på hög i något utrymme, och lämnar in i vår eller i höst. Mottagning av detta arrangeras varje år och är gratis.

Trädgårdsavfall, gödsel etc är galet att bränna! Det ska stanna i näringskedjan. Kompost eller gödselstad är det som gäller.

LIA

Enligt Miljö och hälsoksydskontoret får man elda trädgårdsavfall om det sker nån enstaka gång...vår och höst och om det inte stör omgivningen. Så man får inte elda hur som helst bara för det är trädgårdsavfall. Torrt trädgårdsavfall som inte kan flisas eller komposteras får brännas upp, Rivningsvirke eller annat avfall måste återvinnas på något sätt, tex lämnas till kommunens deponi.

Det är lite olika på var, när, hur. Det är den lokala räddningstjänsten man ringer och meddelar när man ska elda, de ger också besked om vad som gäller.

Rolle på Österlen, deltidspyroman :cool:
Islandshästar på Lösdrift

Från och med den 1 september 2004 behöver man inte längre anmäla mindre eldningar till brandförsvaret. Det som inte är anmälningspliktigt är: Ytavbränning av fält/åker av de områden som missats vid hackning/nedmyllning i samband med skörd och eller där ytan överstiger en hektar åt gången.Flyghavre.Torrt trädgårdsavfall som ej kan flisas eller komposteras. Högst 2 kubikmeter

Men om du vill veta vad som gäller för säkerhetsföreskrifter och eftersom det förekommer lokala kommunala regler, är det i min del av Sverige Räddningstjänsten eller Polisen man ringer. Då får man veta vad som gäller där du bor.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Tack för alla era svar!
Jag får helt enkelt ta och kontakta kommunen och räddningsverket och fråga vad som gäller hos mig!

//Sheena - nybliven gårdsägare :love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka