Elaggregat! Behöver hjälp lite snabbt :-)

simpan

Trådstartare
Har precis sett över beteshagen och ska släppa ikväll är det tänkt. Har i år köpt ett nytt aggregat med fina finesser ;) man kan se om man jordat ordentligt och om strömmen går ut i staketet som det ska och även vilken kV som går ut.

Problemet är att den blinkar rött för jordningen och jag vet inte riktigt hur jag ska kunna jorda så mkt bättre. Har tre jordspett (enligt rekommendationen för aggregatet men brukar ha det annars också), dessa går ca 1 meter ner i marken och de står med lite drygt en meters avstånd på ganska fuktig jord. Borde alltså vara fina fisken för jordningen men enligt aggregatets indikatorlampa är det inte tillräckligt bra.

Angivelsen för hur många kV som går ut är 9,7 så det är det ju inget fel på och det är bra med kräm i staketet, har provkänt :eek:

Ska jag bara gilla läget eller ska jag försöka förbättra jordningen? Hur isåfall? Fler jordspett?

Mycket viktigt att det är bra el på staketet då det ska gå unghingstar på betet och det även ligger intill en väl trafikerad större väg så jag vill inte chansa.

Tips?
 
Sv: Elaggregat! Behöver hjälp lite snabbt :-)

Hur många Joule (J) ger aggregatet? En tumregel är ju att man skall ha ett jordspett per Joule.

Annars kan du försöka vattna jordspetten och se om det blir bättre.
 
Sv: Elaggregat! Behöver hjälp lite snabbt :-)

Aggregatet har 9 Joule, skulle jag alltså behövt 9 jordspett? :eek:
I bruksanvisningen står det att det ska vara tre stycken, precis det jag har alltså och som jag alltid har haft till andra (som om det skulle göra skillnad ;) "Jag har minsann alltid gjort såhär och det har fungerat...").
Du tror allstå att det skulle löna sig att sätta fler jordspett?

Angående vattning så får jag testa det men tror inte att det gör så stor skillnad för marken där spetten står är rätt så blöt.
 
Sv: Elaggregat! Behöver hjälp lite snabbt :-)

Aggregatet har 9 Joule, skulle jag alltså behövt 9 jordspett? :eek:
I bruksanvisningen står det att det ska vara tre stycken, precis det jag har alltså och som jag alltid har haft till andra (som om det skulle göra skillnad ;) "Jag har minsann alltid gjort såhär och det har fungerat...").
Du tror allstå att det skulle löna sig att sätta fler jordspett?

Angående vattning så får jag testa det men tror inte att det gör så stor skillnad för marken där spetten står är rätt så blöt.

Ja fler jordspett är troligen lösningen. Riktigt så många som 9 kommer du nog inte att behöva. Jag klarar mig tex med 4 jordspett till ett 6 J aggregat nu.

Försök att inte sätta alla jordspetten längs en linje utan sprid ut dem om du förstår vad jag menar.

Förresten, du har inte dålig kontakt på anslutningarna till jordspett eller aggregat? Eller för klen dimension på kabeln till jordspetten?
 
Sv: Elaggregat! Behöver hjälp lite snabbt :-)

Har du mkt gräs o sly mot stängslet? Det är när belastningen ökar som bristande jordning visar sig.
Obs spänningen i stängslet är aggregatets utspänning minus spänningen mot jord.
Ex jag har för närvarande 8,7 ut 1,6 mot jord, alltså är spänningen i stängslet 7,1.
Otillräcklig jordning i förhållande till den höga belastning som flexinät ger men ändå bra spänning.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Elaggregat! Behöver hjälp lite snabbt :-)

Jo, jag har redan spridit dem lite, de sitter inte i linje.
Kabeln är rejäl, vanlig elkabel så jag hoppas att det inte är för klent. Som sagt, samma sort som jag alltid använt :D Hihi, nä, det är en ordentlig kabel och den har bra kontakt på alla spett, det har jag redan dubbelkollat.

Får hasta iväg och köpa fler spett då.
 
Sv: Elaggregat! Behöver hjälp lite snabbt :-)

Nej, inte mycket som ligger på tråden. Har ju precis gått över staketet inför betessläppet och tagit bort allt sånt. Dessutom har jag köpt ett aggregat som ska klara tät undervegetation (trots att det inte finns ens längre fram i sommar) på ett staket upp till 5 km så jag bör klara mig även om det ligger något litet på.
 

Liknande trådar

Anläggning Hilfe! Har skaffat ett aggregat som drivs med batteri samt köpt ett nytt bilbatteri för att kunna få el i en hage som ligger en liten...
Svar
3
· Visningar
1 914
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp