El utomhus

gul_zebra

Trådstartare
Det slog mig att första advent är nästa vecka och jag har för första gången utomhusbelysning som ska upp på balkongen, men jag är lite osäker kring elen.

Jag har ett uttag tillgängligt, jag har två kablar som behöver kopplas in, och den ena kabeln är för kort för att nå fram så skarvsladd (alternativt lång sladd med grenuttag) kommer behövas. Balkongen är inte takad annat än närmast väggen och det är utanför taket som skarvandet hamnar. Hur ska jag tänka här, med snö och väta och allt? Hur vått får det egentligen bli med utrustning gjort för att vara utomhus?

what-would-macgyver-do.gif

:D

You ring madam!
lurch1.jpg

Ta en plastpåse och klipp av botten på den och stoppa sladden genom den, dra den över skarven och ta eltejp och skapa en "kjol" och tejpa tätt om "midjan" (kabeln) och låt skarven hänga så vatten och snö rinner utanpå "kjolen".

(Eller gör som jag, häng skarven med honan överst och skit i påsen, lite el piggar alltid upp.) :angel:

Tack! Kikade på sånahär skarvdosor innan men såg ingen som passar grenuttag ifall det skulle bli att jag köper grenuttag med lång sladd. Blir nog dock mycket snyggare med längre skarv och kortare gren iom att det möjliggör att gömma sladdarna till stor del i ljusslingan :)

Köpte enliknande skydd til ellontaker på el affären o hade runt en kontakt till elen på el stängslet. Dosan hände vågrätt ovanmark o efter nån månad fick jag för mig att öppna röda grejen som skulle kontakten. Det är vatten i röda skyddet o sån tur i oturen hänge inte ellopplingen ner i vattnet. Så vatten tät var inte de exemplaret jag köpte. Har ip 44 sladd ute.
Så det är bra att kolla skyddsdosan i bland.

Kapar tråden lite :angel:
Om man inte har något uttag utomhus. Går det att fixa julbelysning ute ändå utan att det måste vara batteridriven?

Det undrar jag också. Vill ha upp belysning på balkongen men har inget eluttag där.

Naturligtvis går det att rigga något med solceller men jag misstänker att det är krångligare än att köra med batterier. Nu snackar jag något redigt med stor panel och bil/fritidsbatteri.

Sedan finns ju belysningar med inbyggda solceller men frågan är om de räcker på vintern.

Liknande trådar

V
Hemmet eller ja det är väl bara sladdar jag behöver fråga om :D Vi har för det första ett stort vardagsrumsfönster där det var draget uttag...
Svar
1
· Visningar
1 684
Senast: Tjôta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama