Eksemhäst som kliar sig av REGNET!

95johsv

Trådstartare
Någon mer som har det så? Vad 17 kan man göra?

Min kuse har varit ovanligt fin i svansen i år. Trodde det hade med den tidiga frosten att göra, alla mygg och knott försvann :devil:

Igår var jag ute och han kliade sig så fruktansvärt. Inga mygg eller knott nu heller... Han är dessutom tvärlös i magen igen.

Kollade igenom dagboken jag för om eksemet, och inser - detta är första hällregnet. Torkar hästen och voila, han kliar sig inte mer.

Men hur gör jag nu? Regntäcke har han, med andasfunktion. Men det verkar som att iom han blir blöt upp på en viss höjd på bakbenen så kliar han sig. Jag vet inget täcke som täcker ner till ca hasen...

Frågan är just nu hur mycket av kliandet i somras som berodde på regn? *puckomatte*

Sv: Eksemhäst som kliar sig av REGNET!

En häst som aw någon anledning ha känslig hud (pga allergi te ) kan reagera negatiwt när huden blir blöt och lite uppluckrad. Risken är också att en infektion (regnskållor el dylikt) tillstöter när hudens skyddsbarriär blir nedsatt. Jag tycker att du ska skydda pållen mot regn och se hur det fungerar. Han lär däremot inte wara allergisk mot själwa regnet.

Mn häst har känslig mage och kliar sig som reaktion på höstgräs och liknande. Jag ger nu bakjäst hela hösten och hon slutade klia sig i år efter att ha börjat en kort period. Förra året kom vi aldrig på vad det var hon reagerade på så hon kliade hela vintern.

Du säger att din häst är lös i magen igen, då skulle jag gissa på att det kommer därifrån. Prova med bakjäst och se.

Att han inte är allergisk mot regnet är jag med på. Jag har ju regntäcke på honom. Finns det något mer jag kan göra? Det är bra andastäcken, han är aldrig blöt under täcket av svett tex och har aldrig haft regnskållor eller liknande hittils.

Fan, vill ju att han ska få vara ute och leka...

Han har skador på tarmen och äter därför alltid microbalans. Bakjäst blir han lösare av, av någon anledning som jag inte kan komma på.

Gräs reagerar hans mage på. Riktigt magert går bra. Men han får absolut inte gå på normalt bete, då blir det eksemproblem i den större skalan. Förutom magproblem med kolik.

Eksemtäcke hela sommaren fram tills två veckor efter frost. Höstgräs går dåligt tyvärr, men får han hö i hagen äter han höt, inte gräset (tack vem som nu gör så att han väljer så!).

Just nu har han början till sår i svansen redan samt halva manen är borta. På två dagar...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka