O

ornakarr

Hej! Jag undrar när man ska börja m eksem täcke, vilken månad? När knotten är som värst bör man hålla sin häst inne då el är natten värst? Vilken salva är bäst? Hjälper tjära att hålla knotten borta? Kan man rida som vanligt under knott perioden?

Sv: eksem

Hej har hört att Nylanders hästkräm ska vara ganska bra, sedan finns det ett schampo "Prob" samt tillhörande olja som ska fungera. Har inte använt det själv - har just fått hem en eksem häst. Och funderar som bäst på vad man ska ha för medel för att lindra besvären. Men detta är vad jag ska prova på. Någon som provat på PROB schampo? (finns att beställa på www.mamut.com/langsjo)

Sv: eksem

Nylanders är bra, men på min ekemis fungerar det bättre med AVS 14. Den är mindre kladdig också.

Lyckades hålla pålle besvärsfri hela förra sommaren med smörjning varannan-var tredje dag, samt täcke.

Jag brukar inte behöva börja täcka förren i slutet av april-början av maj, ungefär. Men det beror lite på väderlek.

Brukar rida som vanligt. men undvika de tider på dygnet som knotten är mest aktiva, dva tidiga morgnar och just i skymningen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
372
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: tara
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 875
Senast: Missemus
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama