Dalakhay

Trådstartare
Någon som har bra, fungerande beprövade tips om hur man bäst behandlar eksem. Allt från dyra smörjer och krämer till hemmakurer. Alla tips mottages tacksamt.

Sv: Eksem

Jag har en eksemhäst. Visst är det kul!!?? Jag har använt mig av Switch förstochfrämst. Det har hjälpt mycket. Sen har han fått alger hela hösten och vinter. Så det kan jag inte säga om det har hjälp. En i mitt stall har gett sin islänning alger flera år, och han går nästan utan täcke!!
Sen är det det vanliga att smörja och smörja oc smörja. Sen använder jag zinkpasta på såren som blir. Det funkar jätte bra.

Jag har en länk här med tips hur man kan förebygga eksem och vad man kan göra. http://hos.sandnet.se/b-a.lonn/Hastar/tips.htm

Lycka till med din häst!

För några år sedan när hade jag en eksem häst så stod ett bra tips i Ridsports veterinärspalt som jag provade.
Tipset var:
Att man skulle ge hästen en dubbeldos av ett ivermectin avmaskningsmedel i början av säsongen. Sedan efter 14 dagar skulle man ge en dubbel dos till. Jag gjorde detta och nu blev hästen visserligen såld efter halva sommaren men så länge hon var kvar var hon så gott som besvärsfri. Man kunde bara märka det om man visste om att hon hade eksem. Några mindre klimärken på halsen som hon fått innan första avmaskningen.

Om hästen är allergisk mot knott (som de flesta hästar med eksem är) så är mina tips:

* Eksemtäcke + huva. Grundregeln!!
* Smörj med Equie-lotion, en lotion som verkar mjukgörande och klådstillande och som lätt sjunker in i huden utan att kladda. Rekommenderar verkligen!
* Tvätta hästen minst en gång i veckan för att rensa ut gamla salvrester och annan smuts. Tvättar man inte så kliar det ännu mer, för att det är smutsigt! Ett bra schampo är Equie-schampo som är klådstillande och vars lukt insekterna INTE gillar.
* Tvätta täcket och huvan ofta, ca en gång i veckan.
* Helt enkelt: håll rent och mjukt!

Detta funkar superbra på min häst. Han visade inga tecken på att ha eksem förra sommaren!

Börjar snart min tredje säsong som eksemhästägare. Jag fick rätt så bra resultat med ett visst tea tree oil-preparat. Dock är det bara en viss sort som funkar. Det pratas inte mycket om tea tree oil i eksemdebatten. Vet ni varför?
Ren tto kan ju vara vansklig, den kan väl rentav vara farlig har jag för mig, men när det är i en färdig produkt, så måste det väl vara okej?

Jag tvättar först med hexocil-schampo, sedan smörjer jag med equie-oil eller equie-lotion. Oljan är starkare än lotionen så den använder jag i början och då kanske var 3e dag eller vid behov. resten av dagarna använder jag lotionen. Fungerar kanon! (Detta gäller man och svans)

Min brors flickvän använder det till sina islandshästar som har sommarexem och det fungerar även för henne. Jag köper dem på granngården men det finns säkert på fler ställen.

Lycka till
BF1214_ptn.jpg
oil_250.jpg
lotion_grupp.jpg
http://www.simplus.se/equie.htm

Vi har ju islänningar hemma, förut var det ett "klosterarbete" att hitta ett exemmedel som verkligen fungerade...
Men för några år sedan började vi ge Ökozon & det är det bästa
vi hitintills har provat, det kostar lite men det har helt klart varit värt det eftersom det har hjälp även de "värsta" exemhästarna.
Ökozon + exemtäcke sommartid har varit SUPER! Hästarna som förut kliade sig som bara den sommartid & skavde av manen har nu lång & fin både man och svans.

Ett exempel:

Innan Ökozonbehandling
Innan ökozonbehandling (den svarta)

Efter ökozonbehandling (samma häst)

Mer info & priser om Ökozon finns bla. på denna sida :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
372
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
821
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Har börjat få ont av mina hälsprickor så behöver ta tag i det innan de blir för djupa. Känner till Footmender men den är rätt dyr, kan...
2
Svar
25
· Visningar
1 518
Senast: Badger
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 524

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka