Eksem...vilka örter lindrar

Trådstartare
Ni som provat örter till era eksemhästar, vad har funkat.
Hur lång tid tog det innan ni såg förbättring?
Skriv gärna vad just den örten som du använde har för läkande egenskaper.

Sen en fråga ang kylbalsam. Man vet ju själv att klådan minskar om man kyler ner det drabbade stället. Kan man då använda kylbalsam till hästen där det kliar (såklart inte i sår) men runt omkring området? Eller ska kylbalsamet endast användas på benen?

Sv: Eksem...vilka örter lindrar

Den enda ört jag har provat, kallas för Itchless Liquid Herbal Tincture, innehåller Alger, Maskros, Nässla, Ringblomma, Vitlök.
Visst funkade den fast idag har min häst linfröolja som funkar bättre.

Kylbalsam är inte att rekommendera på eksem, jag vet att någon testade det på sin islandshäst men klådan ökade avsevärt. Det skrevs om under islandshästforumet, den innehåller någon substans som inte är gynnsam för eksemhästar att komma i kontakt med på aktuellt ställe.

Har du en häst som kliar, prova Horsol. Det har hjälpt våra islandshästar något enormt. Vi har redan börjar behandla dem med det!

Sök på n-vet så hittar du det. Säljs även på appoteket.

Har du en häst som kliar, prova Horsol. Det har hjälpt våra islandshästar något enormt. Vi har redan börjar behandla dem med det!

Sök på n-vet så hittar du det. Säljs även på appoteket.

Men hjälpte inte ett dugg på mitt halvblod!

Det enda som lindrat klådan när det är i full gång är Nylanders hästkräm. Äckligt och kladdigt men stoppar klådan helt på min häst. Jag provade deras olja också förra sommaren, funkade i början och slutet av säsongen och det blir inte riktigt så kletigt som krämen.

Har för övrigt testat varenda produkt som nämnts i trådar här och som jag kunnat få tag i...:o

Du är den första jag hör som inte fått lindring av Horsol!

Hur ofta tog du på?

På våra islandshästar blev det stor skillnad första sommaren. Året innan hade ingen av dem man kvar vid hösten. Förra året såg alla ganska hyfsade ut.

Grannen som har halvblod med "kli" provade och tyckte också det fungerade bra.

Nylandes har jag provat en gång och märkte ingen effekt alls.

Vad olika det är!

vart köper du ditt horsol?

lillhastenistav har, finns det fler ställen?

Du är den första jag hör som inte fått lindring av Horsol!

Hur ofta tog du på?

På våra islandshästar blev det stor skillnad första sommaren. Året innan hade ingen av dem man kvar vid hösten. Förra året såg alla ganska hyfsade ut.

Grannen som har halvblod med "kli" provade och tyckte också det fungerade bra.

Nylandes har jag provat en gång och märkte ingen effekt alls.

Vad olika det är!

JA! Det är helt otroligt vad olika de reagerar! Jag ville ju bort ifrån kladdet med Nylanders och trodde stenhårt på Horsol. Hade läst här hur många som tyckte att det hjälpte så jag var väldigt positivt inställd...men icke sa nicke...gjorde ingen som helst skillnad trots att jag följde alla instruktioner. Jag tvättar ju manen flera ggr i veckan för att få bort alla gamla rester av salvor mm så den var helt ren när jag började med Horsol. Men ingen skillnad alls utan han började istället klia sig mer igen och efter 1 vecka fick jag ge upp och gå tillbaka till Nylanders annars hade han stått med stora sår.

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 842
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 468
Senast: Simply me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka