Eksem, värre av avmaskningsmedel?

sthu

Trådstartare
Jag satt och funderade över om avmaskningsmedel kan ha negativ effekt på hästars hälsa och speciellt då eksemhästar.
Vi avmaskade våra hästar i helgen med Fyrantel, och nu har min häst knappt någon svans kvar. Han har haft sommareksem så länge jag vet, men det har aldrig gått så här fort i de fem år jag haft honom vad jag kan minnas. På två dagar försvann nästan hela svansen och kvar fanns bara blod. Det är inte att jag har slarvat med skötseln, jag har mycket noga med att behandla varje dag ända sen det bröt ut i april. Han har inte behövt något täcke de senaste åren, men idag hade jag inget annat val än att lägga på det. Bara salva hjälpte inte mot klådan längre.

Kan det vara så att vissa hästar kan vara överkänsliga mot avmskningsmedel, och att det på något sätt påverkar eksemen? Eller tror ni att det bara är en slump att det förvärrades just nu?

Sv: Eksem, värre av avmaskningsmedel?

Jag satt och funderade över om avmaskningsmedel kan ha negativ effekt på hästars hälsa och speciellt då eksemhästar.
Vi avmaskade våra hästar i helgen med Fyrantel, och nu har min häst knappt någon svans kvar. Han har haft sommareksem så länge jag vet, men det har aldrig gått så här fort i de fem år jag haft honom vad jag kan minnas. På två dagar försvann nästan hela svansen och kvar fanns bara blod. Det är inte att jag har slarvat med skötseln, jag har mycket noga med att behandla varje dag ända sen det bröt ut i april. Han har inte behövt något täcke de senaste åren, men idag hade jag inget annat val än att lägga på det. Bara salva hjälpte inte mot klådan längre.

Kan det vara så att vissa hästar kan vara överkänsliga mot avmskningsmedel, och att det på något sätt påverkar eksemen? Eller tror ni att det bara är en slump att det förvärrades just nu?

Avmaskningsmedel är ett gift. Och en eksemhäst har nedsatt immunförsvar. Så ja, ett eksemhäst kan bli värre av det. Vill man ev. få slippa, kan man ju testa "Kolla Masken"-kittet, och se om hästen verkligen behöver avmaskas.

Ja, eksem kan förvärras av avmaskning. Dock inte gm den mekanism Nicke anger. Allergiker har inte ett svagt immunförsvar utan svarare ett alltför aktivt.

I samband med avmaskning aktiveras och dör en massa mask och hästen reagerar på det med att bilda immunämnen av typ IgE. Det är samma ämne som bildas vid den allergiska reaktionen. Eksemet kan alltså triggras av avmaskningen. Det är alltså säkrast att avmaska eksemhästar i god tid före eksemsäsongen. HH

Tack för svaren. Då var det som jag misstänkte.. Jag hade tänkt att "Kolla masken" men de andra i stallet vägrade vänta på provresultat och avmaskade ändå trots att jag inte ville. Nu vet jag till nästa år och har lite mer konkreta saker att invända mot avmaskningen. Stackars häst :cry:

Liknande trådar

Hästvård Har en häst som jag har ägt i två år. Hästen har under sommarhalvåren haft problem med eksem som satt sig i mankammen samt vid svansen...
Svar
3
· Visningar
2 577
Senast: Shettisar
·
Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 842
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 468
Senast: Simply me
·
Hästvård Hej! Har lånat en lite shettis till dottern, denne har sedan det började bli ordentligt varmt och soligt börjat klia svansen nåt så...
Svar
19
· Visningar
1 536
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI