Eksem/skorv i man på min arab!

Z

Zelda

Hejsan!
Vet ju att vissa islänningar har sommareksem så tänkte kanske någon har några tips om vad man kan göra. Sommartid kliar hon alltid av sig man & svans. Har tagit allergitest, då det visade sig att hon var mycket allergisk mot kvalster men även vissa mygg & insekter. Har hon täcke så får hon kli:mad: Hon har annars ganska mycket man(för att vara arab). Det är ju givetvis i första hand att jag vill få bukt med detta för hennes skull! Hon har det jättejobbigt sommartid:( Hon har även lite skorv nu men inte som hon har ont av.

Tacksam för svar:)

Sv: Eksem/skorv i man på min arab!

Usch stackars pålla...
Det är otroligt viktigt att hålla hästen ren under eksemtiden. Även att tvätta täckena ofta; kan tänka mig att det blir instängt undertäcket och de kliar då mer.
Det finns ju en hel värld med olika salvor, medel, schampo, fodertillskott osv. osv. Det enda du kan göra är att testa dig fram, för att få reda på vad som passar just din häst?!
Det tog "bara" två år för mig att hitta det min pålla behövde. All man och svans var borta innan det medlet, nu har de gått i konkurs och jag får ge mig ut på jakt igen... Suck!
Skorven hon har nu kan du kamma bort med en fin kam. Om det sitter fast i huden kan du köpa Salicylsyreolja (stavas?) på Apoteket i olika former och koncentration, för att få det att lossna och lätt kamma bort det.
Hoppas det går bra!

Tack:) ska prova den oljan! Har provat vanlig olivolja som jag smörjde in varje dag från senhöst till vinter, hon blev mycket bättre men flugorna gillade oxå oljan...

Det finns även ett nytt preparat, som heter något med "imun"..., som har visat sig ha jättebra effekt på hästar med exem. De blir helt exemfria, alla symtom försvinner och de slipper sår o.dyl.

Preparatet kostade ca 500kr / månad, dyrt kanske, men det kan det väl vara värt. Tyvärr kan jag inte det exakta namnet, ska försöka ta reda på det;)

:) Låter jättebra, kanske kan funka. Hoppas du hittar namnet:banana:

Det använde vi förra sommaren, mycket bra för just man och svans. Men istället för att exemet kom i manen så kom det på andra ställen. Tex; mellan frambenen, huvudet, skapet mm.

Loppa skrev:
Det finns även ett nytt preparat, som heter något med "imun"..., som har visat sig ha jättebra effekt på hästar med exem. De blir helt exemfria, alla symtom försvinner och de slipper sår o.dyl.

Preparatet kostade ca 500kr / månad, dyrt kanske, men det kan det väl vara värt. Tyvärr kan jag inte det exakta namnet, ska försöka ta reda på det;)

Det låter intressant.
Du kan alltid PM:a mej om du kommer på vad namnet var, eller om du hittat någon hemdsida?

Är hon allergisk mot mygg hjälper inte vanliga eksemtäcken, de tar bara emot knotten. Det finns tjockare täcken (ej expert på dem) som skyddar mot mygg. Så måste du lägga ner en hel del på myggspray, där får du prova dej fram. Bäst för hästen är ju att stå nånstans där det är minimalt med mygg, så det beror ju på hur du bor o har det i allmänhet.

Kvalster o dyl kan du själv fixa genom att ge hösilage o ha dammfritt spån i boxen, ej böka o damma med hästen i stallet.

Salvor är svårt att tipsa om, jag har en salva som fungerar utmärkt på min eksemhäst, men dte betyder inet den fungerar för alla andra heller. Den jag har som är bäst för min heter MJ:s djursalva. Övrigt jag provat innan fungerar inte. Horsol rekommenderar inte jag iaf. Fungerade noll på min häst o dyr är den med. Dock har jag ej gått igenom Aloe Vera produkter, men är det mygg som är problemet för din häst är det insektsrepellerande medel o tjockt täcke o bra marker för hästen som gäller.

:bow: Tackar för alla svar! Tror jag ska prova med täcke denna sommar. Fast sommarhagen är full med träd... Hon kanske kan fastna, vad vet jag:confused: Eftersom hon har kvalsterallergi kanske dem älskar det varma klimatet under... Det är väl bara att prova då.

Jo vissa varma dagar är det lite för varmt. Men om de har något skydd eller blådig hage så går det bra.

Okej, men det såg lite stelt ut också fast det lär ju ska bli mjukare efter en tid.

Är själv på jakt efter ett bra eksemtäcke till sommaren. Är detta täcke bättre än boett?

/nyfiken Anna

Jag måste också ha nya exemtäcken, två stycken tillochmed.
Ge mej tips :d

Innan har jag haft ett Boett täcke med en tillhörande Huva. Det är ett jätte bra täcke men väldigt dyrt. I sommras testade vi ett Hööks exemtäcke som var bra för sitt pris. Någon som har testat andra exemtäcken? Har hört några som har provat Lillhästen i stavs exemtäcke, men det verkar inte ha så bra hållbarhet, men det är heller inte lika dyrt som dom andra täckena.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst som har eksem sommartid. Nu på vintern har han inte visat några som helst symptom, så jag antar att det är dessa surrande...
2
Svar
24
· Visningar
4 587
Senast: clubman
·
Hästvård Hejsan Jag har en femårig shetlandsvalack som kliar sig något extremt. Sommaren har gått relativt bra med flugtäcke och Ultra Shield...
Svar
14
· Visningar
3 909
Senast: Thora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama