Eksem på shetlandsponny?

Lycanthrope

Trådstartare
Jag kan egentligen ingenting om exem och skulle behöva lite tips eftersom jag fick tipset av någon annan att det kan vara det mitt shetlandssto har!

Hon köptes i Januari förra året och har alltid kliat sig mer än de andra hästarna. Hon förlorade dock ingen päls då utan såg helt vanlig ut.

Hon kliar sidorna av halsen på trädstammar, samt gnuggar rumpan mot träd och stubbar.

Jag har letat igenom henne efter ohyra men inte hittat något, vad ska jag leta efter?
Däremot en unghäst som såldes härifrån förra våren hittade nya ägaren ohyra på efter ett tag, så jag vet inte?
De andra hästarna kliar sig inte mer än vanligt och jag hittar inget på dem.

Hennes kliande går upp och ner, hon har inga sår däremot har hon nu små kala fläckar på halsen under manen. Inget på andra sidan eller någon annanstans på kroppen!
Det är alltså halsen/manen och rumpan hon kliar mest.

Hur vet jag vad det är för något?
Jag ska försöka tvätta henne ordentligt och rota igenom pälsen igen.

Sv: Eksem på shetlandsponny?

Ja det är nu, därför jag är osäker.

Ska göra ett ordentligt rotande i pälsen imorgon, vad ska jag leta efter?
Och vad gör jag åt det? :o

Klipp pälsen på de angripna ställena och behandla sedan med Frontline eller Switch. Efter 2-3 veckor ny omgång med Frontline eller Switch.

Det finns en tråd, 'Dosering Frontline?', ang behandling mot pälslöss.

Lycka till!

Jag har aldrig lyckats se till några löss när mina haft. Som ovan sa, klipp angripna ställen och ha på SWITCH el Frontline. Frontline 1 ggn/vecka 3 veckor.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 767
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 253
Senast: WildHorse
·
Hästvård En häst i stallet där jag håller till har någon form av klåda som pågått några veckor, kanske upp till ett par månader, ingen annan häst...
Svar
3
· Visningar
1 116
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30