Lycanthrope
Trådstartare
Jag kan egentligen ingenting om exem och skulle behöva lite tips eftersom jag fick tipset av någon annan att det kan vara det mitt shetlandssto har!
Hon köptes i Januari förra året och har alltid kliat sig mer än de andra hästarna. Hon förlorade dock ingen päls då utan såg helt vanlig ut.
Hon kliar sidorna av halsen på trädstammar, samt gnuggar rumpan mot träd och stubbar.
Jag har letat igenom henne efter ohyra men inte hittat något, vad ska jag leta efter?
Däremot en unghäst som såldes härifrån förra våren hittade nya ägaren ohyra på efter ett tag, så jag vet inte?
De andra hästarna kliar sig inte mer än vanligt och jag hittar inget på dem.
Hennes kliande går upp och ner, hon har inga sår däremot har hon nu små kala fläckar på halsen under manen. Inget på andra sidan eller någon annanstans på kroppen!
Det är alltså halsen/manen och rumpan hon kliar mest.
Hur vet jag vad det är för något?
Jag ska försöka tvätta henne ordentligt och rota igenom pälsen igen.
Hon köptes i Januari förra året och har alltid kliat sig mer än de andra hästarna. Hon förlorade dock ingen päls då utan såg helt vanlig ut.
Hon kliar sidorna av halsen på trädstammar, samt gnuggar rumpan mot träd och stubbar.
Jag har letat igenom henne efter ohyra men inte hittat något, vad ska jag leta efter?
Däremot en unghäst som såldes härifrån förra våren hittade nya ägaren ohyra på efter ett tag, så jag vet inte?
De andra hästarna kliar sig inte mer än vanligt och jag hittar inget på dem.
Hennes kliande går upp och ner, hon har inga sår däremot har hon nu små kala fläckar på halsen under manen. Inget på andra sidan eller någon annanstans på kroppen!
Det är alltså halsen/manen och rumpan hon kliar mest.
Hur vet jag vad det är för något?
Jag ska försöka tvätta henne ordentligt och rota igenom pälsen igen.