Eksem på bebis

Vilsa

Trådstartare
Min 4 månaders bebba har eksem. Bvc-sköterskan säger att det är ngt jag ätit t ex röda bär, tomat, röd paprika, färgämnen, citrusfrukter eller fisk, mjölk ägg...

Vad i hela friden får man äta då tänker jag??? Så svårt, beige mat utan färg.. Gröt utan mjölk och potatis och köttfärs typ.. Tänkte att jag får väl lägga om kosten, bara äta sånt som inte ger eksem och om det försvinner så ska jag succesivt börja lägga till en sak i taget.

Någon som haft bebis med eksem och som fått bort det genom att förändra matvanor? Vad var bebisen allergisk mot?

Min stackars tjej verkar mycket besvärad av eksemen, sover inte så bra... Det kliar säkert massor! :(

Sv: Eksem på bebis

Jag kan bli så arg på den typen av råd du fått - som du säger, vad återstår att äta? Går det inte att göra någon sorts pricktest för att se vad det är? För en bekant till mig var det ägg som var boven i dramat, så där måste de ju ha testat (den bebisen var dock större och åt i huvudsak annan mat).

En kompis son hade mkt eksem som bebis, hon fick rådet att prova att inte äta ägg. Sonens eksem blev mycket bättre utan ägg.
Tydligen går det inte att göra pricktest på så små bebisar (iaf inte mot ägg). Pricktest gjorde när han var nästan 1,5 år och visade inget på ägg då så nu har dom börjat indroducera det utan problem.

Till er båda; om det är ägg man reagerar på, brukar det vara ägg som dom är, eller också ägg i t ex bakverk och mat då? Jag äter inte så mycket ägg, men jag har inte kollat om det finns i brödet/fikabröd/färdigrätter jag äter. Mycket troligt att jag får i mig ägg den vägen.

Idag har jag ätit kyckling och ris och köttfärs och pasta, det kommer att bli lite tråkig mat framöver. Jag brukar göra köttfärssås på krossade tomater men nu fick det bli bara stekt köttfärs och det gick ju det med, även om jag saknar tomatsåsen till... Men bara min lilla tjej blir bättre så får jag väl stå ut med lite ensidig mat ett tag.... Jag tycker det är nog svårt att komma på vad man ska äta utan en massa förbud så nu blir det verkligen en utmaning!!

Som du sa, du får ta bort allt och ta en sak i taget tillbaka och se vad/vilka det kan vara. Är hon allergisk mot tomat så är hon troligtvis allergisk mot även paprika, chili, jordgubbar och annat rött. Är hon allergisk mot apelsin så är hon troligtvis allergisk mot all citrus. Är hon över lag känslig mot starka färgämnen så är hon troligtvis alergisk mott allt detta.
Det är inte så farligt som det låter, och man växer ofta ifrån det när man blir äldre. Jag kunde från jag var ca 4 år tills jag var ca 15 inte äta något av detta. Lite chili i maten elelr en jordgubbe gjorde mig jätte dålig. Men det är inte så svårt att laga mat utan och undvika frukt som man inte tål.
Är man allergisk mot ägg så är man oftast (alltid?) allergisk mot även de i kakor.

Hmm.. kom precis på att pasta innehåller ägg... Så då har jag ju ätit det idag. Vad svårt det är! Jaja, jag får väl in tänket snart, då går det per automatik när man vet vad man ska undvika och hittar bra substitut.. Avskyr att se min lilla klimp lida av eksemen!

Men så fort jag har slutat amma ska jag äta bullar, dricka mjölk och äta en hel säck med lösgodis och massa jordgubbar och mörk choklad!!! Allt gott man bara får längta efter nu! Mumma!:d

hittar denna info på vårdguiden om atopiskt eksem;

Det finns många saker som kan försämra eller framkalla symtom hos ett barn med atopiskt eksem. Det kan till exempel vara:

•allergi mot födoämnen såsom ägg, mjölk, vete
•ökad känslighet för citrusfrukter, tomater, röda bär och grönsaker

Nu undrar jag, vete - innebär det ALL vete? Fullkorns/durumvete osv. eller bara vitt vetemjöl? Kan man äta havregryn och annat som innehåller gluten då?:confused:

Det gjordes pricktest på vår Algot när han var fyra månader gammal mot ägg och mjölk. Dessutom var det tal om att ta blodprov på honom för att utreda ev. annan allergi. Begär att få en remiss skickad till barnmottagningen på sjukhuset där de kan hjälpa dig riktigt ordentligt istället, de är väldigt duktiga. Vi har också problem med atopiska eksem även om de just nu är lugnare. Det har aldrig varit tal om att jag ska utesluta någonting från kosten eftersom Algot inte har haft problem med magen. Har fått förklarat för mig att om de är överkäånsliga mot ägg eller mjölk, gluten så är de ofta ledsna och har magknip... Kan dela med mig av mer i morgon när inte sömnen kliar så mycket i ögonen om det är något mer du undrar.. Men jag vet, det är skitjobbigt med dessa eksem som bara kliar och blir vätskiga...

Har aldrig hört om allergi mot vete tidigare, men det borde innebära all vete i alla former. Men om man är allergisk mot vete så är det isf inte samma som glutenallergi, då är man ju bara allergisk mot skalet på säden och kan äta mjöl av alla de slag som är glutenfria (skalfria).
Du får nog prova dig fram där.
Atopiskt exem är jobbigt, har själv haft en aggresiv variant under flera år, men med bra kontakt med hudmottagning och bra behandling så går det bra ändå! se tex. till att få kaliumpermangant (+bebi olja i vattnet) att bada bebis i och bra Salvor att smörja med. Kanske även bomulls-vantar tex. på natten så det inte går att klia med naglarna. Dessutom finns det tex. tavegyltabletter som lindrar klåda (vet inte om bebisar kan få det dock). Sol och salta bad är oxå bra mot exemen. Har man dessutom tur, som jag, så växer man ifrån både exemen och allergierna.
Lycka till!

Men kan inte bebis likaväl reagera på blöjorna, tvättlappar och ert tvätt och sköljmedel?
Min son var jättekänslig när han var liten och fick som små nässelutslag av våtservetter (på hela kroppen) Använde våtservetter när vi reste bort en helg = blåsor i hela rumpan större än 5 kronor.

Mina barn har vart kräkisar så de har aldrig vart några konstigheter att ta pricktest på dem vid 4 månader. Varför kan de inte göra det?

I kompisens fall var inte pricktestet i sig som var problmet utan att just allergi mot ägg inte alltid visade sig på pricktest när dom är så små.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Favoritdrinkar
  • Vad gör vi? Del CCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka