Elisha

Trådstartare
Häst som sommartid kliar svans och man lite, men inte så pass mkt att det blir avslavt, samt nu vintertid har kliat sönder halva manen till svansroten. Kan det vara typ knottexem även nu fast det endast är ett fåtal plusgrader, överlever dom det? Vad kan det annars vara.

Till grejen hör att det eskalerade när hon fick på sig halstäcke. Har givetvis tagit bort det. Dock stort o rymligt så ingenting som kan ha legat an för mycket.

Idéer? Andra orsaker till kliande? Brist av något? Inget ändrat i matväg.

Sv: Eksem nu?

Eksem är ju oftast tecken på allergi, och det kan ju finnas annat än knott som hästen är allergisk mot. Till exempel olika fodermedel, pollen, damm osv... Om den börjat klia sig av ett täcke, så KAN det vara tvättmedel, impregneringsmedel eller annat som utlöst eksemet. Sen är det ju faktiskt en ovanligt varm vinter, så jag hade inte uteslutit att det finns knott någonstans... Pälsätare eller löss kan det ju också vara, förstås.

Fuktexem som min fått, dvs svamp nu pga varm vinter och för tjockt/tätslutande täcke som inte behövs

Ohyra i pälsen som löss eller loppor ger klåda. Det stämmer rätt bra med att det känns värre när det blir varmt/tätt, tänker på täcket och klådan.
Men det stämmer även på svamp av fukt m m.

Liknande trådar

Hästvård Hur vet man om det är knotteksem eller om det 'bara' är en lite känslig häst som kliar lite? Lille herrn här var förra året rätt...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 630
Senast: kickis2
·
C
Hästvård Märkte häromdan att min pålles svans var lite "tufsig" vid sidorna på svansroten. Kollade lite närmare på detta och såg att han kliat...
Svar
3
· Visningar
783
Senast: splash
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka