• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Coffeaclub
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 786
C

Coffeaclub

Märkte häromdan att min pålles svans var lite "tufsig" vid sidorna på svansroten. Kollade lite närmare på detta och såg att han kliat loss en del tagel samt att det var lite, lite skorpor på vissa ställen. Han kliar sig inte i manen eller nån annanstans på kroppen. Jag misstänker eksem, eller vad tror ni?

Köpte iaf en klåddämpande kräm igår som jag smörjde in och tyckte att han inte kliat sig lika mkt idag, för svansen var inte lika tufsig vid svansroten. Om det nu är eksem, vad kan ni då rekommendera?

Sv: Eksem??

Vi har en ponny hemma med soleksem i både manen och svansen. Henne smörjer vi in med vanlig sololja (för människor) med den högsta solskyddsfaktorn, (gärna vattenresistent) de dagar det är sol ute. Mindre soliga dagar och inför natten (hon står inne) smörjer vi in henne med Helosan Sol. Det funkar för oss men har även hört att äppelcidervinäger eller "Första hjälpen spray" ska vara bra...
Är nog bara att pröva sig fram och se vad som passar hästen bäst.
Lycka till! :bump:

Det behöver inte vara eksem. Ibland räcker det tvätta svansen ordentligt. Har haft en häst som inte alls hade eksem o han kliade sej gärna just på svansen. Tvättade med utspätt jodopax regelbundet under sommaren.

Eksemhästar har ofta "hård" man- och svanstagel, och det blir liksom vågor längs mankammen, det är väl det mest typiska tecken man ser först. Sedan utvecklas det till närmare hysteriskt kilande om man inget gör, med sår som blöder.

En av mina hästar börjar klia svansen när det börjar bli varmt på våren. Det ser inte ut som om det är eksem men han blir torr och "mjällig" av att klia sig. Förra året tvättade jag svansen med "Hexosil" (eller hur det stavas), då slutade han klia sig och det höll i sig hela sommaren. I våras tvättade jag så fort han visade tecken på att börja klia sig och sen har det varit bra. vet inte vad klådan beror på.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och... 2
Svar
26
· Visningar
6 003
Senast: Seabaz
·
Hästvård Alla trådar om eksem är gamla, så jag passar på att starta en ny, för jag misstänker att det är fler än jag som har en eksemhäst. Tänkte... 2
Svar
33
· Visningar
3 164
Senast: sthu
·
Hästvård misstänker att min kille fått eksem. Förra sommaren kliade han sig frenetiskt i svans och mankam varje dag under sommaren när jag tog in...
Svar
7
· Visningar
1 339
Senast: Roheryn
·
Hästvård Häst som sommartid kliar svans och man lite, men inte så pass mkt att det blir avslavt, samt nu vintertid har kliat sönder halva manen...
Svar
5
· Visningar
868
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka