Eksem höst/vintertid mellan framben på Varmblod?

Black Dragon

Trådstartare
Hej min varmblodsvallack är tio år och jag har haft honom i fem år. Nu har han helt plötsligt fått något slags eksem mellan frambenen, en liten bit upp på bringan och så slutar dem ungefär vid sadelgjorden. Det har han aldrig fått förut.

Min första tanke var att det skulle kunna komma från bogskyddet. Att det hade blivit varmt och instängt, men han har ju bra haft det på sig ett par gånger sen jag köpte det för några veckor sen:confused: Eksemen kändes ungefär som torkad lera (fast det var även lite "riktig" torkad lera där också) så jag stod och borsta honom för att få bort det men så såg jag att han stod och njöt precis som när jag brukar klia honom på sommaren när han har blivit biten av en massa insekter. Så jag började pilla och titta lite mer och då såg jag att han hade som små skorpor inte mer en någon mm stora och även små kalla fläckar mellan frambenen. Såg ut att vara extra mycket precis i "armhålan" där huden är lite veckad om ni förstår vad jag menar.

Om det hade varit sommar så skulle det kanske kunnat varit någon form av värmeutslag kanske? men nu är det ju nästan vinter..:confused: Har inte hört om varmblod med eksem förut och speciellt inte vintertid. Dem enda hästarna jag har stött på med eksem förut är islandshästar, shettisar med mugg och mammas tinker som lätt får rasp på grund av allt hovskägg.

Så om det är några fler som har stött på det här problemet hos hästar (som inte är direkt kända för att få eksem) eller om det bara är någon av er som vet vad det här kan vara eller vet vad jag ska ha på så vore jag väldigt tacksam. Smorde in honom med Helosan igår, då det var det enda jag hade som kanske kunde lindra kliandet lite. Tror inte att det blir värre av det i alla fall.

Snälla, snälla skriv om ni tror ni kan tänkas veta vad det kan vara!

Sv: Eksem höst/vintertid mellan framben på Varmblod?

Det är inte regnskorv då?? Om man får loss skorpor med päls på.... Hästar som ofta är blöta kan få sånt.

Kanske din häst svettas mycket där. Jag har själv hållt på med travhästar och det finns personer som slarvar med att ta bort svett på sina hästar och då blir det "svettbrända", sedan unghästar som går på lösdrift, eller hästar som går utan täcke. Eller hästar som är för varmt täckade och går och svettas.

Din häst kanske blir fuktig och varm under bogskyddet? ta bort det och låt hästen få lufta utan täcke och så vidare. Det kan vara det som är boven i dramat.

Hoppas det går över!
Sandra

Sv: Eksem höst/vintertid mellan framben på Varmblod?

Hej Sandra och tack för ditt svar!

Det är precis så det är "skorpor med päls på" men det konstiga är att han sällan är blöt där. Sen skrev jag ju att han bara har haft bogskyddet två gånger sen jag köpte det för några veckor sen så det kan det inte vara. Var nog ca en vecka sen jag använde det och då hade han inte det där när jag tog av det. Han har för det mesta vid den här årstiden ett tegntäcke på sig då det bara regnar och blåser hela tiden. Men så fort det är sol så låter jag honom gå utan. Senast han gick utan täcke var i helgen (hela lördagen och halva söndagen.) Att jag har täcke på honom är för att jag är tvungen då han lätt blir förkyld om han fryser. Jag har alltid levt efter den principen att hästar ska kunna gå utan täcke så mycket som möjligt då dem trots allt är gjorda för att gå ute och få päls som skyddar dem mot väta och kyla, men han är en sådan häst som jag är tvungen att ha täcke på vid den här årstiden annars börjar direkt att snora och bli förkyld. Har heller inte upplevet att han har varit speciellt svettig där då han nästan aldrig blir svettig när jag rider honom. Det är ytters sällan.

Såklart så borstar jag honom alltid ordentligt där vare sig han är svettig eller inte då jag inte vill att han ska få skav av lera eller annat. Den enda gången jag skulle kunna tänka mig att han har blivit svettig under den närmaste tiden var just i helgen då det släpptes in en ny häst i hagen. Förmodligen sprang dem nog omkring ganska mycket då, men som sagt så hade han inget täcke på sig då för att jag tyckte att han skulle passa på och lufta sig när det för en gång skull var bra väder.

Så vad borde jag göra tycker du? Vet du om det finns något jag kan smörja in honom med eller ska jag låta bli att smörja in honom? Det kanske blir värre av salvor om nu eksemet kommer sig av fukt?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 478
Senast: Calmiche
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 769
Senast: Jerseyite
·
Hästvård Mitt halvblod har fått fång. Stod på bete i ca 3 veckor och en kväll såg hon lite stel ut när hon skrittade. Kände lite puls vid kotan...
Svar
2
· Visningar
1 211
Senast: Kaeela
·
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 543
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022