eksem, ett drygt problem..

K

KolarboJJ

halloj, :) jag har en islänning som alltid har haft eksem, förra ägaren trodde att det blev värre utav gräset, men jag vet att det inte beror på de. Har haft han i 4 år nu, och det som gör de jobbit för honom är flugorna, mygg och i de stora hela insekterna!. jag har hästarna på sommar bete och tre av går ute, men han tar jag in på kvällen vid 22:00 tiden, kan jag ha han ute på natten också? de ser väldit jobbit ut för honom med alla flugor och mygg kring sej, därför tar jag in honom.
men kan jag ha honom ute, klarar han av de tro? :confused:

/JJ

Sv: eksem, ett drygt problem..

Jag har också en eksemis, och han går ute dygnet runt med ett eksemtäcke. Inte roligt att de måste ha det men det är effektivt. På nätterna är det inte så mycket insekter, inte här omkring i alla fall. Vad jag märkt är det som värst från ca klockan åtta till elva och sen börjar det igen vid fem på morgonen ungefär. Beror ju en hel del på vädret med. Men som sagt, jag tror inte det är någon fara att han är ute om natten. Ett täcke kan vara bra om han har mycket ont av det, och massor av myggmedel!

Måste berätta om min lilla exemshettis som jag haft i ett antal år och som ALLTID kliat av sig man och svans och lidit svårt av mygg och knott vad vi än har gjort.

Fick höra om en djurhomeopat som hade hjälpt en exemhäst, ett russ, så pass att den var i stort sett symptomfri.

Jag kontaktade henne och hon skickade mig ett homeopatiskt medel mot knottallergi. Man börjar ge det tidigt på våren, innan knott och mygg har kommit igång, och sedan ger man en gång om dagen hela myggsäsongen, ända in på hösten. Det är alltså en medicin som hästen ska svälja. Man ger den lätt med en liten doseringsspruta i mungipan.

Tro det eller ej, men lilla Flower har all sin man och svans kvar! Pälsen är jättefin, inte mjällig och tråkig som tidigare, och hon är lugn och fin och kliar sig inte alls!!:bump:

Är mycket lycklig över detta, och tänkte att jag måste dela med mig av denna erfarenhet. Skillnaden för hästen är helt enorm!

Cornelia

även jag har eksemhäst,inte kul,provade för nåt år sen en olja som hette nåt liknande med näckens hudvårdsolja,jättebra!nu har våran bara i man o svans..kanske lindrigt,men inte kul för hästen! i höstas bytte vi stall,till ett datoriserat lösdriftstall,finns ej några jättestora sommargräsbeten,utan dom fodras även med lite hö,och i år är det första året som hon ej har eksem!har endast kliat svansroten i början på grässäsongen,nu har det vuxit ut!så våran reagerar på kraftigt gräs!men jag tycker absolut att du ska smörja med näckens hudvårdsolja!jag köpte av hovslagaren!går säkert att finna på nätet!Lycka till

Hej! Även jag har hand om en exemhäst - en kallblodstravare. Han är nu 20 år och har plågats av exem sedan han var 7 år (om somrarna) då han blev kastrerad. Kunde detta ha någon inverkan tro? Vi har provat allt vi kommit på och hört - exemtäcke, vitlök, salvor, hemkok, kortisontabletter, sprutor....inget har hjälpt. Möjligtvis lindrat en aning. Man mår dåligt som människa av att se sin häst plågas. Så jag förstår hur ni andra exemhästägare har det om somrarna!

vad kostade de där medlet mot knottallergi och varifrån kan man få tag på det? :)

Jag är också jätteintresserad av dessa uppgifter, låter nästan för bra för att vara sant! :banana:

Jag med! Alla tips är välkomna:)

putt putt :bump:

Cornelia, vart håller du hus? :D

Skicka mig ett pm så ska du få de uppgifter du vill ha!!:)

Cornelia

Vore det så farligt om du skrev en rad om det här på forumet? Det bland en massa andra preparat som alltid kommer tips på. Alla förslag till eksemförbättring är välkomna! :)

Har också en eksemis... Har provat en massa olika smörjor och även någon medicin som min veterinär skrev ut men ingenting har hjälpt. Det enda som åtminstone lindrar någorlunda bra är eksemtäcke. Jag har dock upplevt att eksemen har blivit bättre och bättre med tiden, hästen är inte alls lika besvärad av den nu som han var när jag köpte honom:)

förra ägaren trodde att det blev värre utav gräset, men jag vet att det inte beror på de.

Om gräs påverkar eksemstatusen kan man fundera lite:
Är det GRÄSET som foder, eller är det för det är fler insekter i högre gräsbestånd? Om det är som foder, är det näringen eller någon speciell beståndsdel.

Tidigare trodde man det var proteinet som var boven, men en eksemhäst har ju faktiskt lika stort näringsbehov som en "frisk" häst. Dessutom är levande väsen i grund och botten uppbyggda av just proteinkedjor ...

kan tipsa om en grej som funkar på mer än ett vis.

Proequo är som vårt proviva men mer utvecklat för häst. det utvecklades egentligen för hästar med magproblem , stressmage och i förebyggande syfte. men vi utförde ett experiment på en av våra isisar som hade jätteproblem med exem. vi började förra sommaren, och det enda han fick var ett pyttelitet märke vid manken. nu i sommar har han inte ett dugg. Han har inte gått med exemtäcke en dag under behandlingen.
Gå in på www.proequo.se

Vore det så farligt om du skrev en rad om det här på forumet? Det bland en massa andra preparat som alltid kommer tips på. Alla förslag till eksemförbättring är välkomna! :)

Hej!
Skrev ett svar här igår om detta, men det finns inte med här idag, ser jag!

www.djurhomeopaterna.se har all info man behöver samt var man kan skaffa detta medel.

Lycka till alla exemisar!!

Cornelia:)

Jag raderade det igår, låter det stå kvar idag. Men ber er notera följande, som man dessutom skriver på hemsidan. Men jag poängterar det ifall någon missar denna text, och skyldighet.

Ny bestämmelse

har trätt i kraft from 051030 gällande veterinärens och djurägarens ansvar vid homeopatikabehandling. Ett djur får behandlas med homeopatika, förutsatt att det sker efter kontakt med veterinär, där djurägaren talar om att han/hon har för avsikt att behandla djur med homeopatika. Veterinärens ansvar i samband med behandlingar med homeopatika är att bedöma om några andra åtgärder behöver vidtas för att säkerställa djur- och smittskydd. Djurägaren är skyldig att föra anteckningar om homeopatikabehandlingen.

Om det är ett livsmedelsproducerande djur som djurägaren vill behandla, har veterinären dessutom ett ansvar för att kontrollera att de aktiva beståndsdelarna i homeopatikan finns med i MRL-förordningens bilaga II, (den bilaga som anger vilka substanser som får användas utan något gränsvärde för restsubstanser).

Som underlag för veterinärens bedömning räcker det med de uppgifter som djurägaren lämnar per telefon, på samma sätt som vid annan telefonkonsultation.

Vill du läsa mer om detta? Gå in på www.sjv.se och klicka dej fram via ”Djur & veterinär”/”Veterinär verksamhet”. Där finner du mer info, eller fråga din veterinär/djurhomeopat.

Boj/moderator

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 918
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Snälla, snälla! Påminn mig om varför man håller på med hästar som intresse!! Sista två veckorna har jag ägnat nästan hela arbetsdagar...
Svar
7
· Visningar
1 639
Senast: mily
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 018
A
Hästvård Intressant det här med täcken.. Måste man täcka hästen? Varför täcker man sin häst? Jag har många gånger diskuterat det här med...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
15 588
Senast: nimbo4ever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka