Eksem bara i ansiktet - eller ringorm?

Icehorses

Trådstartare
Jag har en islandshäst som varit i Sverige i tre år och skyddats med täcke. Jag tycker inte att han kliar sig nämnvärt och det finns inga som helst tecken på eksem på kropp, man och svans men däremot har han fått hårlösa partier i ansiktet. Mest linjen mellan öron och mungipa är drabbat och det rör sig om runda cirklar men bara några mm i diameteter och många! Säkert 30-40 st totalt. De är väldigt tydligt runda, varför jag tänker ringorm. Samtidigt är de så många och små, medan jag tror ringorm är större och färre? Eller är det bara vanligt sommarkli? Hon verkar inte besvärad av det. Bör jag ringa veterinären för detta eller låter det som en vanlig sommaråkomma?

Jag skulle gissa på reaktion av något på tränset, svett och lite friktion kan göra att hon får in på huden det som finns på tränset. Kan vara krom från garvningen, ditt läderfett eller annat.

aha!

Skulle det kunna vara exempelvis en reaktion på flughuvan? Några kemikalier på den? Har du varit med om något liknande? Tips på behandling? Känns som min veterinär inte skulle kunna säga nåt vettigt och det ser ut som ett endast estetiskt problem

Min (svenskfödda) eksemhäst har ibland haft hårlösa partier (som senare också blev "skorviga"/såriga) i ansiktet som enda tecken på eksem. Tycker att eksemsymptomen växlar lite över säsongen och även mellan olika år. I år har han till exempel inte haft några hårlösa partier alls i ansiktet (och bara ytterst lite övriga eksemsymptom, trots hårt tryck av knott).

aha!

Skulle det kunna vara exempelvis en reaktion på flughuvan? Några kemikalier på den? Har du varit med om något liknande? Tips på behandling? Känns som min veterinär inte skulle kunna säga nåt vettigt och det ser ut som ett endast estetiskt problem
Jag skulle tvätta av hästen i ansiktet ordentligt med tex Lactacyd och se till att ta bort det som den ev reagerat på.
Många textilier behandlas med antimögelmedel innan de skickas från tex kina och liknande, skulle inte vara konstigt om man fick en reaktion av det.
Det KAN också vara en reaktion på något i hagen som hästen kliar sig mot eller äter/får emot ansiktet. Om det inte vänder när du tvättat ansiktet osv så kanske man ska gå igenom hagarna och se om man hittar typ alsickeklöver eller något.

Jag har en islandshäst som varit i Sverige i tre år och skyddats med täcke. Jag tycker inte att han kliar sig nämnvärt och det finns inga som helst tecken på eksem på kropp, man och svans men däremot har han fått hårlösa partier i ansiktet. Mest linjen mellan öron och mungipa är drabbat och det rör sig om runda cirklar men bara några mm i diameteter och många! Säkert 30-40 st totalt. De är väldigt tydligt runda, varför jag tänker ringorm. Samtidigt är de så många och små, medan jag tror ringorm är större och färre? Eller är det bara vanligt sommarkli? Hon verkar inte besvärad av det. Bör jag ringa veterinären för detta eller låter det som en vanlig sommaråkomma?

Du har ingen bild på det? Det låter ju lite som kompisens häst med eksem, med täcke så märks det ingen annanstans förutom att han får lite hårlösa partier i ansiktet som hon smörjer. Men dom är inte runda direkt... och koncentrerade runt ögonen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka