Eksem - bara behandla man och svans?

Clancy

Trådstartare
Jag har två hästar med lindrigt sommareksem, mest bara kli i man och svans, dock har det blivit värre än förra året. Jag tvättar och smörjer med aloe vera vilket verkar hjälpa, sedan försöker jag skydda svans och man så att knotten inte ska kunna bita där. Men hur är det, får de eksem i svans + man för att knotten biter just där (= man kan stoppa eksemet genom att skydda man/svans med insektsmedel) eller genom att knotten biter över hela kroppen? Jag menar ger det något att skydda svansen och manen med salvor/medel eller måste hela kroppen skyddas för att inte eksemet ska dyka upp i svans å man?

Sv: Eksem - bara behandla man och svans?

Såvitt jag förstår är det för att de blir bita överallt, men att kliet visar sig i man och svans. De kan också få kli om de har problem med magen tex.
Så ja, det kan hjälpa mycket att använda ett helt eksemtäcke.
Första sommaren jag hade min islandsimport, tror det var hans tredje sommar i sverige, köpte jag ett "halvt" eksemtäcke från Boett, det täckte typ bara ovansidan. Han kliade sig väldigt mycket då, och när jag bytte till ett helt, slutade han direkt.

Liknande trådar

Hästvård misstänker att min kille fått eksem. Förra sommaren kliade han sig frenetiskt i svans och mankam varje dag under sommaren när jag tog in...
Svar
7
· Visningar
1 331
Senast: Roheryn
·
Hästvård Har ett D-ponny sto, fux, irländsk import född 90. Hon har alltid haft eksem sommartid. Gnuggar & kliar, halva svansen & hela manen...
2
Svar
29
· Visningar
3 075
Senast: Faithfull
·
Hästvård Hej! Jag har en islandshäst på 11 år och förra sommaren så upptäckte vi att han har fått sommarexem. Vi började behandla så gott vi...
2
Svar
23
· Visningar
4 538
Senast: linda93
·
Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 841

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka