Ekorrungar i flyttat bo

Ewa-Lena

Trådstartare
Hittar mamman till sina ungar?

Vi har haft en gammal fågelholk på ett träd som sågades ner idag. Trädgubbarna var så vänliga att de ställde boet mot vårt hus. När sambon tittade in i boet så låg det flera ekorrungar sovandes där i. Vi som trodde att holken var urflyttad sen många år pga dess dåliga kondition.

Vi satte upp fågelholken på ett träd ca 10 m bort från det gamla plus att vi spände band runt det så det inte far isär. Vad tror ni? Kommer ekorrmamman hitta tilllbaks till sina ungar?

Det blir så blandade känslor. De var så gulliga de små :love: men usch så ledsamt om de ska dö pga att vi tog ner trädet. :cry:

Sv: Ekorrungar i flyttat bo

Rsiken att mamman själv inte skall hitta sina ungar 10 meter bort är tyvärr stor och det är nog lite bråttom , ekorrungarna ( beroende på storlek) behöver äta med ett par timmars mellanrum.
Har ni ingen möjlighet att sätta boet närmare det gamla trädet men ändå på kattovänlig höjd?

För att öka chansen att mamman hittar ungarna igen kan ni lägga ut lite mat direkt på och brevid holken, den hittar de ofta i sitt fördosök och kan då upptäcka att ungarna har flyttat.
Det som är populärast är hasselnötter (utan skal), men försök att lägg dem så inte fåglarna snor dem eller lockas dit .

Senast ändrad:

Tyvärr har det nog gått för lång tid nu. Och vi gav inte mat direkt där. Men du tror inte att hon hör sina ungar för vi hörde deras gnyenden där inne?

Vi får ge mat ändå, och om ungarna inte klarar sig får vi hoppas att mamman får mat så hon kan få fler ungar. Men vi ska hålla koll på boet så det inte flyttar in nya djur där. Eller så får vi kasta det när det blir vinter igen. Jag visste faktiskt inte att ekorrar bor i fågelholkar! Å andra sidan har jag inte funderat mycket över ekorrars boenden. :angel:

vV har fått in ekorrungar som har varit utan mat mer än ett dygn som vi har klarat men det beror lite på hur gamla de är och hur lång tid det gått. ju snabbare ni får dit mamman ju bättre. Lägg ut mat direkt runt holken , hasselnötter är som sagt en av favoriterna. Hon kan höra ungarna men måste då vara i närheten av holken , därav maten för att locka dit henne.

Fruktasnvärt sorgligt om de långsamt skall behöva svälta ihjäl när det faktiskt går att göra något .

Ja det är vanligt att ekorrar använder gamla holkar som boplatser och det kan ju var klokt, om man nu har en holk eller andra tydliga hålor i träden, att kolla dem innan man fäller träden för att undvika sådana här tråkiga situationer.

Ja, det vore otroligt hemsk om de inte skulle klara sig. Vi får kolla upp dem och rapportera sen. Anledningen till att vi inte alls trodde att det bodde ekorrar där är att vi inte har sett någon på ett par år. Kanske det är katterna som "gör" dem osynliga?

Kan ni inte lämna dem till ett ställe där de tar emot vilda djur som hamnat i knipa då?

Jag hjälper till i en sådan förening och vi försöker så långt det är möjligt i en sådan här situation, när mamman finns kvar i livet, ge tips för att hon skall återfå sina ungar.

Dessutom har de nu gått så pass lång tid att de allra troligtvis redan är döda om mamman inte hittat dem.

Ja, det tråkiga är ju att man inte har kunskap just när det händer och eftersom tiden är knapp så hinner man inte med. Och jag trodde att mamman skulle hitta till boet ca 10 m bort. De far ju runt i träden med den radien, och mer! Sen är det ju också så att trädkillarna var här på förmiddagen och vi kom hem på kvällen och hittade dem. Redan där hade det gått flera timmar.

Jag ska skicka upp min sambo och titta till dem nån dag framöver så får ni veta hur det gått. Tyvärr misstänker jag att det gått dåligt för hasselnötterna fanns kvar runt boet några timmar efter jag la dit dem. :(

Jag hjälper till i en sådan förening och vi försöker så långt det är möjligt i en sådan här situation, när mamman finns kvar i livet, ge tips för att hon skall återfå sina ungar.

Dessutom har de nu gått så pass lång tid att de allra troligtvis redan är döda om mamman inte hittat dem.

Jag vill passa på att ge dig en eloge också för att du engagerar dig i djurens väl. :bow::bow::bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ännu en kvinna
  • Motionscykel?

Hund, Katt, Andra Djur

• Avlivning älskade katt
  • Katt i påse
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama