ekologisk kattmat...

S

starwars

...finns det? och i sånna fall, var kan man få tag på det? :confused:

Finns att köpa på vissa hälsokostbutiker. Tyvärr handlar det då oftast om burkmat och inte torrofder. Har dock sett ett märke som tillverkar eko-torrfoder. Kommer dock inte ihåg vad märket var, finskt tror jag...

Jag har fått hem massa prover på Hills nature... o katterna är som galna i det ....
De vräker i sig maten....vet inte om det beror på ekodoften eller ombytet...men vanliga Hills är inte lika poppis. :smirk:

Sv: ekologisk kattmat...

Återuppväcker den här tråden då jag skjälv ska skaffa katt snart och klurar på vad jag ska ge för foder. Det är ju som bekant inte alltid så lätt att hitta rätt i foderdjungeln..

Jag vill väldigt gärna ge ett ekologiskt foder, men samtidigt ska det ju självklart vara ett BRA foder. Jag tror inte att jag litar på t ex Änglamark (vet ej om de har kattfoder men de har ju hundfoder?).

Finns det någon som har erfarenhet av de foder som finns att köpa i ekolgiska/hälsokostbutiker? Är det bra kvalitet? Är det bra för katterna helt enkelt?

Vad finns det för ekologiska foder att köpa i djuraffärer? (Förutom Hills då) Och hur ekologiskt är Hills? Det var väl inte KRAV-gödkänt vad jag kunde se?

Självklart värdesätter jag kattens hälsa framför mitt eget samvete, men det vore onekligen bra om både jag och katten kunde bli nöjda. :)

Antar att det är Hill's Nature's Best du tänker på som ekologisk kattmat. Den är inte ekologisk alls. Det finns mig veterligen ingen ekologisk kattmat i djuraffärerna.

Den enda ekologiska kattmat jag hittat är Yarrah, i en hälsokostaffär för många år sedan. Torrfodret var skräp men burkmaten var helt OK.

det kan väl inte vara svårare att göra ekologisk kattmat än hundmat? varför det liksom? Jag väntar på att Magnussons ska göra en kattmotsvarighet till sin hundmat. Kör på mjau så länge som är billig och svensk åtminstone.

det kan väl inte vara svårare att göra ekologisk kattmat än hundmat? varför det liksom? Jag väntar på att Magnussons ska göra en kattmotsvarighet till sin hundmat. Kör på mjau så länge som är billig och svensk åtminstone.

Det är svårare eftersom kattmat måste innehålla mer kött än hundmat och ekologiskt kött är dyrt.

Antar att det är Hill's Nature's Best du tänker på som ekologisk kattmat. Den är inte ekologisk alls. Det finns mig veterligen ingen ekologisk kattmat i djuraffärerna.

Som jag misstänkte då..

Här i stan har vi två ekologiska affärer som jag vet säljer ekologiskt kattmat. Kommer dock inte ihåg vad märket hette (Bio-någonting tror jag). Frågan är ju om det är bra mat? Ska ta och kika på vad märket hette.

Alternativet är ju att ge katten färskt (ekologiskt) kött, men det är en hel vetenskap och knöl med att få till det också. Billigt blir det inte men katten blir nog lycklig.

Jo jag vet. Men det känns lite överambitiöst, inte minst för att jag bara ska vara jourhem åt en hemlös katt som väntar på att adopteras, dvs det är inte ens min katt. Dessutom är jag vegan och känner mig inte jättelockad av att stå och koka inälvor i mitt kök. :o (Men hade det varit min egen "permanenta" katt så hade jag nog övervägt det.)

Jag tror att det finns åtminstone tre märken som är ganska OK vad gäller ekologin:

Nutra Gold (kan fås via Foderbilen).
Olivers - den är dessutom rätt billig.
Faktiskt också Orijen har mycket av bioorganisk ("ekologisk") tänk. Om de själva talar om ekologiskt vågar jag inte svära på minns inte.

Olivers är alltså billigast av de tre, men ingen av dem är hiskelig dyr.
Alla tre är av god kvalité, Orijen kanske bäst med Nutra Gold tycker jag är tvåa, men Olivers god trea.

Vi själva använder för närvarande Nutra Gold, våra gossar äter gärna av den, även kräsne Vagis.

Senast ändrad av en moderator:

Tack för tipsen!

Efter att ha kollat runt lite och velat en del så fick det bli Orijen. Kanske inte 100% ekologiskt men de enda andra ekologiska torrfodrena jag hittade var Yarrah (väldigt dyrt och jag kände mig tveksam på kvalitén) och veganska foder - ngt som jag känner att jag inte har tillräckligt mycket kött på benen (om ni ursäktar uttrycket) för att servera till en katt.

Men Orijen kändes bra, hoppas bara att katten gillar det!

Hej!
Jag har två katter som totalälskar Orijens kattmat (torrfoder). Det är från Kanada och verkar biologiskt rätt igenom (http://www.orijen.se/ ). Rekommenderas verkligen!!!

Liknande trådar

Övr. Katt Nästan all kattmat innehållet fisk. I majoriteten av barnböcker/filmer är det fisk som ges till katter. Pekböcker har ofta att man ska...
Svar
8
· Visningar
839
Senast: ufot
·
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
756
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
400
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
3
· Visningar
294
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama