Ekollon, hur giftigt??

M

marielen

Fick höra häromdagen att ekollon är OTROLIGT giftiga. Att det ofta inte går att rädda hästar som käkat ekollon (dom blir förgiftade).
Dessutom kan hästarna (enligt min källa) ha gått i hage där det finns ekollon, i flera år utan att ha rört dom, och så får dom plötsligt för sej att dom ska smaka på ekollonen..Dom ska då bli "höga" på ekollonen och fortsätter att käka dom i rasande fart, blir förgiftade o dör då eftersom det oftast inte går att rädda dom... Stämmer detta?? Jag känner mej ganska förvirrad av denna information, så jag vänder mej tillER kära bukevänner i förhoppning om att någon kan tala om hur det ligger till... :confused:

Sv: Ekollon, hur giftigt??

Symtomena för förgiftning av ekollon är jag inte så bekant med, men att de är giftigt är sant, men inte bara ekollonen utan även löven och barken är giftiga. Dom innehåller tanninsyra som är speciellt giftigt för djur.

Det är mycket giftigt och alla ekgiftade hästar dör antingen genom direktavlivning eller efter några år. Allt hänger på hur pass dåliga de blir. Men de får förkortat liv!

Sök på ekollon så får du upp massa trådar..

Har fått lära mig att ekollon är giftiga pga att de innehåller garvsyra
som orsakar förstoppning och njurskador.

Vi hade tur, en av våra valacker lyckades komma åt ekollon (även löv och bark, fanns EN ek i hela hagen) men fick tack och lov "bara" kolik. Det är ganska likt ett beroende, som jag antar aldrig kommer att gå över.

Barken o löven åxå?? Hoppsan kerstin, måste genast byta hage!!
Det har gått hästar i den aktuella hagen i flera år, o en av de förra hästarna som gick i hagen gnagde flitigt på barken... Tack för tipset!

Äter hästarna hela tiden på löven är det inte bra. Barken vet jag inte. Om de bara äter då o då av löven är inte så farligt, men kopiöst ätande ska man se upp med.

De gröna ekollonen är värst. Jag stängslar av när ekollonen kommer o släpper senare efter nyår i den hagen. Krattar bort de värsta.

Hade en ponny en gång som käkade ekollon(fick nog i sig en hel del), han fick däremot inga problem och visade inga konstiga symptom. Undrar om det inte kan vara så att vissa hästar helt enkelt inte reagerar på giftet, precis som vissa människor tål mer alkohol än andra (dålig liknelse nöjligtvis, men ni förstår vart jag vill komma). Givetvis uppmuntrades inte det här utan vi bytte hage på honom.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 677
  • Låst
Tjatter Långt tillbaka i tiden, för många hundra år sedan, vandrade Tengel den onde ut i ödemarken för att sälja sin själ till satan. Han blev...
47 48 49
Svar
961
· Visningar
44 312
Senast: LindgrenV
·
Körning Är det någon här som råkat ut för någon olycka eller liknande vid körning? Hur har hästen funkat sen som körhäst? Eller la ni av med...
Svar
15
· Visningar
3 378
Senast: Zarro
·
Övr. Hund Hejsan hej! Nu börjar jag bli trött och orolig på alla lösa hundar som helt plötsligt finns här. Jag är en sådan person som absolut...
Svar
4
· Visningar
1 024
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama