Ej tillåtet med spilta?

Mirre

Trådstartare
Hörde nyligen att det blivit olagligt att ha spiltor i stall och att alla hästar måste ha boxar. Stämmer verkligen det?
Nån som vet?

Sv: Ej tillåtet med spilta?

Jag rekommenderar varmt en genomläsning på Jordbruksverke, där finns aktuell information och man slipper lita till hörsägen
---
... Du får inte bygga nya spiltor som ska användas för din hästs dygnsvila. De spiltor som du redan har får du fortfarande använda för hästens dygnsvila. Det är tillåtet att bygga spiltor som ska användas för till exempel utfodring och skötsel av din häst.
...
---
www.sjv.se

Står såhär: "Hästar får inte stå uppstallade i spilta mer än 16 timmar per dygn".
Personligen tycker jag inte att man ska ha häst i spilta under en hel natt. Tycker man enbart ska ha dem till att tex:
*spola av dem
*ryktning/pyssel
*fodring

Står såhär: "Hästar får inte stå uppstallade i spilta mer än 16 timmar per dygn".
Personligen tycker jag inte att man ska ha häst i spilta under en hel natt. Tycker man enbart ska ha dem till att tex:
*spola av dem
*ryktning/pyssel
*fodring

Precis. En spilta är dessutom säkrare både för hästen själv och för folket i stallen än att stå uppbunden lite hipp som happ i stallgångar och liknande. Man står tex och pysslar med hästen och så kommer nån rusande och skriker att farmor hamnat på sjukhuset eller att det brinner hos grannen och så måste man rusa ifrån under en kortare tid som man inte riktigt kan beräkna.

2-5 minuter kan lätt bli en halvtimme och då står hästen säkrare i en spilta.

Precis. En spilta är dessutom säkrare både för hästen själv och för folket i stallen än att stå uppbunden lite hipp som happ i stallgångar och liknande. Man står tex och pysslar med hästen och så kommer nån rusande och skriker att farmor hamnat på sjukhuset eller att det brinner hos grannen och så måste man rusa ifrån under en kortare tid som man inte riktigt kan beräkna.

2-5 minuter kan lätt bli en halvtimme och då står hästen säkrare i en spilta.

Man lämnar väl inte hästen på stallgången eller i skötspiltan sådär oavsett om det brinner hos grannen eller om farmor hamnat på sjukhuset ?! Då släpper man väl ut hästen i hagen igen eller in i sin box..

Man lämnar väl inte hästen på stallgången eller i skötspiltan sådär oavsett om det brinner hos grannen eller om farmor hamnat på sjukhuset ?! Då släpper man väl ut hästen i hagen igen eller in i sin box..

Det finns ibland situationer då man faktiskt mer eller mindre 'chockas' av ett besked och då gör man ibland saker som man inte tänker sig för om.
jag har själv råkad glömma en häst i stallgången pga ett sådant besked,då när de ringde på min mobil stod jag i sadelkammaren och skulle hämta sadeln så hästen var fakttiskt inte i focus just då och glömdes faktiskt bort.

Uppbunden i en spilta är väl knappast någon fara och det finns situationer där hästen inte har högsta prioritet, det är också mänskligt att fela.

Liknande trådar

Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
1 047
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej jag undrar om det är billigast att ha spilta eller box? Jag har hört att många inte vill ha spilta för att de tycker att det är...
2
Svar
22
· Visningar
3 409
Senast: Lobelia
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 642
Senast: Raderad medlem 149524
·
Ekonomi & Juridik Hej! Har hyrt ett stall med 2 boxar i 9 månaders tid, där det nu visat sig att boxstorlekarna är mycket mindre än ägaren sagt, så pass...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 161

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Storlek röd Kong?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat