Ej riden på 2 år.

P

Ponnytokig

Om en häst inte har blivit riden på 2 år. Hur försiktig ska man vara?
Red lite i paddocken igår och det gick hyfsat bra. Funderar nu på att ta en ridtur ut på småvägarna...

Sv: Ej riden på 2 år.

Jag skulle börja med att skritta ganska länge (för att mjuka upp leder, muskler mm) kanske 1 månad. Beroende på vad hon har gjort under dessa 2 år. Stått i en box, sjukhage, hästkompisar ihage, körd ???
Sen skulle jag träna mycket från marken, longering och att h*n lyssnar på kommandon, NH-övningar, lära in öppna och sluta från marken (bra träning för att sätta bakbenen under sig, vid tyngdpunkten)

Sv: Ej riden på 2 år.

håller med ovanstående, skritten ger en kanon kondition om jag får uttrycka mig så.. Man kan aldrig vara nog försiktig när man sätter igång en häst, jag lovar, det har jag fått erfara .. :( Lycka till! Självklart beror det på om den bara har stått still innan elelr gjort ngt annat..

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 685

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka