Ej analyserat hö!

W

woffihaa

Mina två hästar får hö som inte är analyserat. En varmblodsvallack på 7år och ett shettissto på 2,5år. Varmblodet är i lagom hull, blank päls, pigg och glad. Samma sak med shettisen förutom att hon är lite tjock. Hon har blivit inkörd nu så hon motioneras väldigt lätt. varmblodet rids några dagar per vecka än så länge väldigt mycket skritt. Dom går på lösdrift och har fri tillgång på hö och så får dom mineraler. Kan hästarna ta skada av att äta hö som inte är analyserat? Han jag köper av har bara stora rundbalar så vet ej hur jag ska ordna med en analys. Om höet är taget på samma vall kan man då skicka in prov från bara en bale för att få näringsvärdena? Han kör hit med hö när det börjar ta slut så jag har bara en bale hemma åt gången.

Sv: Ej analyserat hö!

Jag och några till här analyserar inte men dom flesta gör så du kan ju gissa vad du kommer få för svar... Själv tycker jag det är onödigt. Finns för övrigt många trådar om att analysera eller inte om du söker lite!

Jag tror absolut inte att det är någon fara. Speciellt för hästar som inte rids så mycket och dessutom har fri tillgång. Analyserar gör man ju för att veta hur mycket man ska ge och hur mycket tillskott i form av kraftfoder man behöver. ´Nu vet du ju inte hur mycket mineraler och så dína hästar behöver men jag tror inte att de tar någon skada av det. Ser de ut att må bra så mår de förmodligen bra också :)

malu

woffihaa skrev:
Kan hästarna ta skada av att äta hö som inte är analyserat?
Nja, det finns ju inte direkt några skadliga ämnen som neutraliseras bara för att man analyserar höet;)

Skämt å sido, för många funkar det utmärkt att inte analysera höet utan istället bara titta på hur hästen mår. Så länge hästen mår bra så kan man inte fodra helt uppåt väggarna. Personligen tycker jag dock att det kan vara intressant att ha en analys då man även kan se hur mycket mineraler och andra spårämnen som hästen får i sig och om de stämmer något så när med hästens behov. Det är ju trots allt lite svårt att se om hästen har brist (eller blir överutfodrad) på något av dessa ämnen.

Ju fler balar som man kan ta hö ifrån desto bättre är det ju då man får ett bättre medelvärde på näringsinnehållet på dem. Om jag har förstått det hela rätt så kan man ta prov från olika ställen på en och samma åker enligt ett visst mönster för att få ett så rättvist resultat som möjligt. Det bör väl dock inte vara allt för stor skillnad i de balar som du får så om du känner att du har råd kan du ju ta hö ifrån en bal och skicka in för analys, då får du ju ett riktvärde i alla fall.

/Sara

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla duktiga här.. Är lite villrådig och tvekade för att skriva detta då det känns så självklart med analys av sitt hö att det känns...
Svar
7
· Visningar
1 315
Senast: Sara75
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 208
Senast: ufot
·
Foder & Strö Sitter med ett kg hö i frysen nu och vet inte vart jag ska skicka det :o. Höet kom väldigt plötsligt då bonden ringde igår och frågade...
Svar
7
· Visningar
1 058
Foder & Strö Halloj! Jag har två hästar hemma, en kallblodsvalack på 23 och ett varmblodssto på 17 år. Jag och en vän har lånat hem dom, har ridit på...
2
Svar
20
· Visningar
3 154
Senast: Maria_81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar