ehrlichios?

Oxxx

Trådstartare
Behöver lite rådhjälp och fakta om ehrlichios.
Är det vanligt att hästen blir halt och öm på vissa delar av kroppen?
Är det en risk att köpa en häst som har haft ehrlichios?
Vad är det för behandling, hur lång tid tar den?

:confused: :confused:

Skulle vara snällt om någo vill dela med sej av sina erfarenheter :bow: :bow: :bow:

Sv: ehrlichios?

Vill inte vara negativ... men med mina erfarenheter av sjukdomen så skulle jag inte ge mig i kasst med en häst som haft den sjukdomen. Tror iochför sig att det är stor skillnad om hästen behandlades direkt när den insjuknade eller om det fick gå med åkomman länge innan den upptäcktes. Om de går med den länge så påverkar det leder, har iallafall gjort på min häst och hon har inte varit fullt brukbar efter behandlingen (3 år sen).

Avskyr den där åkomman...

Tråkigt men ärligt svar!

Ehrlichios är så lurig, dels eftersom den kan yttra sig på massvis med olika sätt, med olika symptom, men även det att olika hästar påverkas olika. Några blir kvitt sjukdomen efter behandling och får aldrig sjukdomen igen, andra kan få tillbaka symptomen flera år efter avslutad behandling. Jag tycker att du ska rådfråga en veterinär.

Tack för ditt svar :bow: . Ska höra med min veterinär så snart som möjligt.

en del hästar är halta, andra inte. vissa blir bara sega och liksom "off".
det är ganska vanligt att de blir halta på flera ben samtidigt.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 954
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 622
Senast: Shaggy
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 758
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 900
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila