ehh, hjälp mig tack:)

tinissen

Trådstartare
min svärfar har lurat på mig att vara domarsekreterare på helgens klubbmästerskap, jag ska sekretera på både lydnadsklasserna och spår. Men jag har aldrig varit på hundtävling så jag har bara en liten hum om vad det är. iaf jag sitter här med protokollen och en del ord får ni gärna förklara för mig: punkt 2 tandvisning (hur ska den utföras?) punkt 3: linförighet (vad menas med detta) punkt 6:ställande.(jag tror jag vet vad det är men en förklaring skadar inte)..

jag är som sagt helt grön på detta! kommer snart på 200 frågor till...:D

Sv: ehh, hjälp mig tack:)

i kolumnenea efter momenten står där koeff, betyg och poäng. under koeff står en rad siffror vad betyder dessa?

min svärfar har lurat på mig att vara domarsekreterare på helgens klubbmästerskap, jag ska sekretera på både lydnadsklasserna och spår. Men jag har aldrig varit på hundtävling så jag har bara en liten hum om vad det är. iaf jag sitter här med protokollen och en del ord får ni gärna förklara för mig: punkt 2 tandvisning (hur ska den utföras?) punkt 3: linförighet (vad menas med detta) punkt 6:ställande.(jag tror jag vet vad det är men en förklaring skadar inte)..

Är det en inofficiell tävling?

För att vara sekreterare på en officiell utställning måste man ha gått skk ringsekreterarkurs. Finns det inte motsvarande krav på utbildning som skreterare på lydnad och spår?

vanligt KM där klubbens medlemmar får ställa upp, så jag förmodar att den är inofficiell, annars hade han inte frågat.

jag kan som sagt inte detta utan frågar för att kunna ha lite framförhållning. någon som kan förklara kanske?

Här hittar du regler för lydnadsprov och beskrivning av momenten.

Tandvisning går ut på att hunden ska sitta stilla vid föraren och domaren utan problem ska kunna titta på hundens tänder.

Linförighet är fotgående med koppel

Ställande är att hunden stannar och står stilla, antingen under marsch (fotgående), inkallning, eller vid sändande t ex till ruta. "Ställande under gång" "inkallning med ställande" "sändande med ställande" osv.

Koeff = koefficient. Betyget på momentet multipliceras med den siffran för att få poängen. T ex en 8:a på ett moment med koeff 3 = 24 poäng.

Det är inte så att du ska vara skrivare? I så fall behöver du bara skriva det som domaren säger :). Har aldrig hört benämningen domarsekreterare nämligen. Det brukar heta tävlingssekreterare på lydnad och bruks, och ringsekreterare på utställningar.

Du ska bara vara skrivare, dvs samma som i dressyr tävling. Du skriver ner det domaren säger du ska skriva;)

sekreterare sa han att det hette därför skrev jag det om det nu inte heter det har ingen som helst betydelse i detta sammanhang, när jag gick i skolan fick iaf jag lära mig att man är sekreterare när man skriver protokoll.
jag frågade efter betydelse på protokollet för att jag inte har haft med det o göra innan. det är en fördel o veta vilket moment som är vad.:confused:

tack paradox för relevant information!:bow:

Glömde; det kan också vara så att domaren hellre skriver själv, och i så fall behöver du bara visa siffror. Ännu lättare :). Det kan vara bra att veta vissa typiska förkortningar som används när man skriver. Vanligast är dk = dubbelkommando.

När det gäller momenten så kan det också vara bra att veta att först gör alla hundarna de sk gruppmomenten, dvs platsliggande och ev sittande i grupp. Därefter så genomförs resten av programmet individuellt och man börjar med linförighet/fritt följ (fotgående med/utan koppel). Betyg 10 behöver inte motiveras (utom på helheten, där brukar det stå någon trevlig kommentar) men betyg under 10 måste alltid motiveras.

tävlingen över och fan vad kallt det var!!

behövde inte skriva motivation på allt under 10

dubbelkommando var faktiskt det minst förekommande förkortningen under dagen, ss tog första pris idag;), och tugg på apporten.
eftersom det var klubbmedlemmar och få starter så gorde de specialare, apell-klassen och lägre spårklassen gick ihop på gruppmomenten de andra lydnadsklasserna var för sig.

Glömde; det kan också vara så att domaren hellre skriver själv, och i så fall behöver du bara visa siffror. Ännu lättare :). .

Sånt borde vara emot reglerna tycker jag. Men vet det förekommer. Hur ska domaren kunna se ekipaget när han tittar ner i pappret och skriver :confused:
Såg just detta för ett tag sedan. Och han missade massor. En hund som vann sin klass gjorde flera fel, just när han skrev. Men såg väldigt fint ut när han tittade.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka