Egoistiskt att betäcka sitt eget sto utan avelsmål?

pixietail

Trådstartare
Ja, som frågan lyder, om jag vill betäcka mitt eget sto för att få ett föl efter henne (bara för att behålla för egen del), är det "egoistiskt"? Hon är ett sto av korsningsponnytyp, 16 år nu och har aldrig fått föl förut, placerad 1.10 hoppning och LB dressyr. men jag har fått uppfattningen att det inte behöver vara för sent? Hur hittar man egentligen en hingst? Eller är det en tanke jag helt bör slå ur hågen? :confused:

Edit:
Och vad kostar det egentligen att låta betäcka sitt sto, med allt som tillkommer?

Senast ändrad:
Sv: Egoistiskt att betäcka sitt eget sto utan avelsmål?

Var det en korsningsponny eller en häst som var korsad?Skulle avkomman bli en korsningsponny?för såna finns ju överallt & tävlas med även på högre nivåer så det är ju inte ngt fel med det.
Man kan däremot inte tänka att man avlar fram en häst som man själv ska ha, för tänk om du inte kan ha den resten av ditt liv?Då måste ngn annan vilja ha den, men det skulle säkert inte heller vara några problem.

Jag tycker att det är egoistiskt att betäcka om man bara väljer första bästa hingst, godkänd eller inte. Även om man planerar att behålla avkomman själv kan ens livssituation förändras så att man blir tvungen att sälja, och då tycker jag att det är egoistiskt om man inte gjort ett lika noggrannt hingstval som när man avlar för försäljning. Avkomman måste vara attraktiv för någon annan än stoägaren.

Ditt sto är inte för gammalt,det finns många ston som fått sitt första föl efter 15 års ålder, däribland mitt eget. Låt bara en veterinär undersöka henne innan för att se att hon är i kondition.

Vad det kostar är väldigt olika beroende på hingstval och betäckningssätt. En ponnyhingst på naturlig betäckning kan kosta några tusen i språngavgift+moms+uppstallning medan en halvblodshingst på semin kan komma upp i närmare 20 000:-.

Ponnyhingstar gissar jag att man hittar via rasföreningarna, halvblodshingstar hittar man bäst i hingstkatalogen.

En korsningsponny. Hon är 147. Skulle gärna vilja betäcka med en lite lite högre häst, så att det blir en möjlighet att avkomman blir över 148 cm, dvs häst. För att jag själv ska kunna tävla hästen (vuxen som jag är, dock relativt kort). Första bästa hingst skulle jag väl inte välja ändå, jag är inte särskilt "hemma" vad gäller hingstar eller hingstkataloger eller rasföreningar, men jag antar och hoppas att det finns folk villiga att hjälpa med råd när / OM det blir dags. Hon är i bra kondition för sin ålder men självklart ska en veterinär få kika på henne först.

Tack för era svar, tar gärna emot synpunkter av flera =)

Vet du vad det är för raser i henne? Ligger hon så pass nära gränsen för stor häst är chansen att den blir över ponnymåttet ganska stor.
Det kan nog vara ganska svårt att hitta ett bra hem och få en ok peng för avkomman om den skulle bli allt för liten stor häst. Men det kan ju också ske att det blir en fullstor häst. Det där med genitiken om storlek är ett mycket komplicerat kapitel.. ;)
Sedan är ju frågan vad avkomman ska användas till, kan tänka mig att det inte gör så mycket om avkomman blir 153 om den ska fungera i distans, western eller barock-dressyr (vad kallas det nu?) eller mullehäst för den delen. Men jag tror att det kan räknas som lite egoistiskt om du medvetet avlar en mullehäst utan att ha andra mål än att den ska vara snäll att rida ut på. Satsa då hellre på en hingst som är riktigt bra på det den ska vara bra på och är känd för att lämna bra temperament.
Bäst hade nog varit att ta ett ponnyföl och sälja det och köpa ett större föl för de pengarna.
Ulrika

Jag tycker inte alls att det är egoistiskt att avla för att man vill behålla ponnyn själv.

Vad säger att det inte kan bli en trevlig ponny som är attraktiv för eventuella köpare om man skulle tvinga sälja bara för att den inte har godkända föräldrar?

Lä annonser på billiga hästar så förstår du vad jag menar.

Där finns alla möjliga konstiga korsningar, ofta fallna efter icke godkända skäckhingstar men har inte blivit skäckar själva, och någon konstig blandning på mödernet. Bilderna visar många gånger upp hästar med opropotionerlig exteriör.

Grejen är ju att jag vill ha ett föl efter just henne, inte ta ett föl för att sälja det för att kunna köpa en annan häst. Målet är väl att den ska kunna funka okej i hoppning och fälttävlan i lättare klasser.

Det som jag känner kan bli lite vanskligt är att avla fram en storhäst med en ponny som bas. Lägger du på ett stort halvblod är risken att det blir en halvmesyr, en storhäst med ponnysteg, storhästhöjd och ponnykropp, exempelvis. Jag har sett en del såna korsningar som inte blivit alltför lyckade.

Annars kanske en halvblodshingst som lämnat bra i ponnyaveln kan vara något? Kanske Minotaurus? En liten halvblodshingst (med riktigt trevlig hoppstam i mina ögon) som är godkänd för ridponnyavel och själv tävlar framgångsrikt i hoppning?

Hur pass ponny-typad är ditt sto? Är hon väldig ponnyaktig i exteriören kanske en stor connemara kan passa bättre? Poetic justice lämnar ju ganska stora, mycket kapabla hopphästar, men inga nybörjarhästar, utan rätt vassa tävlingsindivider. Lotus kunde också vara ett alternativ, halvblod-new forest med bra prestationsblod på bägge sidor. Han är också godkänd för ridponnyavel.

Senast ändrad:

Hon är mer ponny i temperamentet än i kroppen tycker jag (fast mitt öga är nog svagt för sådant, har ju ridit så lite storhäst.)

Bild:
imgp2176hu7.jpg

imgp2472kp2.jpg

Om du vill ha fölet högre än mamman så kanske du ska betäcka med en stor häst, alltså ingen ponny.
Jag tycker hästen såg fin ut, som ett grövre hbl/ridhäst, varför inte ta antingen en hbl hingst(kanske en mindre om det finns) eller fbl?, så bibehåller du kanske en trevlig exteriör, många låter betäcka med nsv , tinker osv, tycker det blir så himla konstiga korsningar med oattraktiv exteriör & så antar ajg att du vill ha en ridhästmodell oxå, skulle man ta en grövre hingst finns ju risken att avkomman kanske ser ut som en liten nordis(exempelvis, har inget emot den rasen).Bara mina tankar.

Hej! Jag tycker också att ditt sto ser trevlig ut. Köp årets hingstkalender och sitt och läs lite om dem, där finns ju även fullblodshingstar godkända för halvblodsaveln i den katalogen. Jag tror nog att ett ädelt halvblod hade kunnat passa henne.

Och om den dagen skulle komma att du ändå funderar på att sälja, så tror jag inte det gör något om avkomman skulle bli 153 hög, det finns faktiskt många som vill ha lite mindre hästar. Då är det viktigare att den har ett bra temperament så att den passar som familjehäst och inte bara som tävlingshäst. Välj en ädel halvblodshingst som lämnar avkommor med bra temperament.

Ta en etablerad och förärvningssäker hingst där man vet lite om vad han ger och hur avkommorna är.(såväl exteriört som prestationsmässigt).

På hbl sidan finns en lista på hingstarna där man kan se om de lämnar stort el litet enligt index på bedömda avkommor.(står i hingstkatalogen tex).

Nej, halvblod eller fullblod känns mest logiskt på något vis. Nordisar och tinkerhästar i all ära, men det är inte min grej.

Var köper man hingstkalender/hingstkatalog? Nu blir det väl inte detta år som jag avser att betäcka henne i så fall utan nästa. Men det skadar ju inte att se sig omkring, "läsa in sig på ämnet" och fråga dumfrågor? =)

Halvblodshingstarnas katalog kommer ut i mars i år och brukar kunna köpas i ridsportsaffärer. Även om du inte tänker betäcka i år kan det vara en idé att börja kolla igenom hingstmarknaden i år så att du kan kolla upp avkommor till de hingstar som intresserar dig.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 199
Senast: exotic
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 665
Senast: Myelin
·
L
Avel Har en kompis som har betäckt sitt sto hemma med egen hingst. Stoet i frågan har haft flera föl och hingsten har förut betäckt ett antal...
Svar
9
· Visningar
4 364
Senast: loveisis
·
Avel Hur är det egentligen ställt med svensk hästavel? -Har hört lite för många gånger att ston som skadas eller inte fungerar av olika...
Svar
16
· Visningar
2 256

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka