Eggermans? Foderstat till travhäst!

B

Boomerang

Tänkte höra om någon provat Eggermans (heter det så) müsliblandingar?

Skulle vilja veta allt om detta foder samt ha råd i allmänhet.
Har en svårfödd travhäst (valack, 7 år) som ska starta om han kommer igen från sin skada.

Just nu står han som konvalecent (sjukhage/korta promenader) och ska enl. vet. ha så lite kraftfoder som möjligt.

Normalt får han;

8 kg hö (ska analysera höet som kommer in efter sommaren, har ingen analys på detta men han äter inte mer än 8 kg hur mycket han än får :crazy: )

4 kg Krafft grund (vid hårdare arbete byter jag ut en del av detta till Sport)

Salt samt mineralsten

Nu får han;

8 kg hö

2,5 kg Krafft grund

Salt samt mineralsten

Vet att denna fodertat är "grov"...alltså jag har inga analyser och egentligen ingen koll :o på vad hästen behöver...han har bara "alltid" fått denna mat.

Han har lätt för att bli tunn och är dålig på att äta hö, skulle egentligen vilja ge honom mer krafft nu men vågar inte riktigt pga vet. rekomendation.

Därför blev jag då intresserad av Eggermans. Träffade en säljare som sa att han skulle ha Vital/Senior müsli och ev. lite (2,5 dl) Strukturmix och på detta skulle han bli rund och fin på tre veckor :) annars pengarna tillbaka!

När han sen får börja tränas och kanske tom tävlas tyckte hon att jag kunde blanda upp med High Energy Müsli eller Golden Power eftersom det inte var så mycket energi i Vital/senior mixen.

Mycket svammel men vad tycker ni?? Hur skulle ni ha gjort??

Vet att det är svårt utan analys på höet men jag ska som sagt analysera höet som ska användas i sommar/höst/vinter.

Snälla hjälp!! ;)

Sv: Eggermans? Foderstat till travhäst!

Har gett detta foder tilkl min pigga & ´lättstressade hopphäst, under konvalecens & fortsatt sedan med ökad mängd vid tävling...

Hon hade svårt med hullet & muskelbyggnaden tidigare... idag är hon nästan FET!
(har dock slutat ge eggersmann nu tyvärr för att närmsta ÅF är 30 mil bort, men funderar på att börja om bara för att få en lugnare häst igen :idea:)
Struktur Mix är det jag gett mest av under tiden hon vilat.. det fick hon även som tillskott på betet när hon var tunn. 0,5 kg/ dag fick hon då...
Strukturen är ett basfoder som innehåller mkt mineraler, hackad lusern, halm, majs mm
Så jag hade det som grund, sedan "toppade" jag med müslin (vital/senior alt. classic mix)

Att ge 2,5 dl struktur tror jag inte skulle få upp hullet särskilt. Utan jag gav min 1,2 kg struktur + ca 5 dl vital/senior (kom ej ihåg exakt mängd men jag ökade succesivt under igångsättningen)

När jag började rida igång henne & även under perioden hon tävlade så gick hon i af på 1,2 kg struktur & 1,2kg vital/senior (detta till ett hö med "normal-värden" (11 kg/dag). Och hon blev väldigt fin i hull & framförallt inte lika het som hon varit innan...
Fick själv tips & råd om hur jag skulle lägga upp foderstaten av importören Bokebacken, men de har ju slutat med detta foder & gjort ett eget (???nåt åt det hållet) så den telefonlinjen finns tyvärr inte kvar...

Nog är ÅF ofta bra på att prata för sig, det är ju deras jobb... men enligt mig är det ett bra foder. Särskilt bra för stressade hästar med problemmagar... detta med müsli & struktur är ju också bra för att de måste tugga ordentligt, vilket främjar matsmältningen...
Lycka till

Tack så jättemycke för ett bra svar :)

Hur mycke och av vad gav du innan du gav 1,2 kg struktur och 1,2 kg vital-senior? (alltså havre, krafft el. dyl.??)

Så du tror hellre på att ge ca 80/20 (%) struktur mix/vital-senior müsli än att bara ge lite struktur "utöver"? (nu när han vilar)

Nu vill ju inte jag att min häst ska bli så mycke "slöare" utan jag vill ju helst ha kvar "energin" hos honom, tror du det är bättre då att blanda struktur mix/high energy müsli eller vital-senior/high energy müsli, när han ska börja tränas igen?

Han är som sagt ganska svårfödd....kanske bättre att behålla vital/senioren då?

Många frågor, men jag är jättetacksam om du orkar svara ;)

Jag trodde inte Eggersmans fanns längre. Några kompisar till mig ska börja sälja nåt som heter Just...horsefeed. Det trodde jag var uppföljaren till Eggersman... Är jag/dom helt ute och cyklar då alltså?
Hur som helst så ska jag ge min häst sån musli till hösten för jag tycker det verkar bra...

Just horsefeed tillverkas av Eggersmanns fd importör, som nu alltså lanserar ett eget foder. Eggersmann finns kvar, vem som tar in etc vet jag inte.

Mvh Cissi som mycket väl kunde tänka sig Just horsefeed som frukostmüsli - det ser väldigt smakligt ut iaf! :d

Senast ändrad av en moderator:

Innan jag började med eggersmann gick hon på 3 kg fibergi Elit & lite korn när hon var i normal träning... Var tvungen att ge ganska mkt för att få upp hullet & när hon skulle igång mera & jag ökade så blev hon väldigt pigg & stirrig av detta foder & det var då jag började leta efter något som var havrefritt....

Jag tror att din häst skulle må bra av att få i sig mkt av strukturen ja, då grovfodret ju alltid ska vara grunden, och om den nu inte äter hö särskilt bra, så är ju detta ett bra alternativ...

Jag är inte helt insatt i de fodersorter hos eggerssmann som jag inte använt. Men jag skulle nog ge minst 0,5 kg struktur mix även när hästen är igång och tränas igen (min fick ju 1,2kg) och sedan blanda ut vital/senior med high energy om den verkar behöva mer energi. Fråga ÅF vad hon/han tycker!

Jag gjorde så att jag blandade ut vital/senioren med classic Mix när hon kom igång mera & sedan gick jag över helt på att ge classic Mix bara (samt struktur mixen då...) hon fick den lilla extra energi hon behövde av classicen (väldigt pigg & stirrig häst) & dessutom behövde hon ju inte vital/senior längre eftersom hon var fin i hullet.

MVH

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
408
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 785
Senast: Jiovedi
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar