Eget pälsglans

Ajda

Trådstartare
Någon som vet om man kan göra ett bra pälsglans själv? Med två islandshästar och en ponny går en flaska åt ganska snabbt hos oss.
Tänker balsam och vatten? Men frågan är om det blir tillräckligt bra.
 
Någon som vet om man kan göra ett bra pälsglans själv? Med två islandshästar och en ponny går en flaska åt ganska snabbt hos oss.
Tänker balsam och vatten? Men frågan är om det blir tillräckligt bra.
Om du kikar på balsam för människor kan jag ju nämna att äppelcidervinäger fungerar jättebra som balsam för människa. Kanske vore billigare?

I övrigt har jag fått en känsla av att det är silikoner i pälsglans och det är kanske svårt att få till själv? Och att det mycket mer effektivt än människobalsam. (för om man bara får gissa hej vilt kanske de tillåter silikoner i pälsglans som de inte tillåter i människobalsam, eftersom människor lever längre eller ngt.)

typ https://www.apoteket.se/tema/kvalitetskontrollen/fakta-cykliska-silikoner/
 
Man kan ersätta pälsglans i man och svans med balsam när man tvättar hästen. Pälsglans sköljer man inte ur till skillnad från balsam.
 
Balsam och vatten funkar jättebra att reda ut svans med men det funkar inte alls som glans för pälsen, det blir inte silkigt och glansigt i hårremmen utan blir mer som om man lämnar balsam i sitt eget hår, när det torkar blir det liksom tjockare med mer textur så lite tvärtemot vad man vill ha på hästens päls kanske. Men jag upplever inte det problemet i svansen. Jag höftar typ en halv 250 ml flaska balsam i min gamla 750 ml glanssprayflaska och fyller upp med vatten. Skaka väl och sen håller det sig blandat (balsamet separerar inte från vattnet när flaskan står men man kan ju alltid skaka lite innan man sprayar om man oroar sig för det). Har inte upplevt några problem med att inte skölja ur och får ofta komplimanger på hur tjock och fin min hästs svans är 😊 Plus att det doftar mycket härligare än vanliga glanssprayer.

Jag tycker för övrigt det är positivt att använda medel utan silikon i eftersom silikon lägger sig som en yta som man inte lätt kan tvätta bort, om det regnar sköljs ju balsamet bara ut. Jag sprayar lite var och varannan dag och min hästs tjocka svans är jättelätt att borsta varje dag. Den hinner inte bli tovig med balsamet.
 
Senast ändrad:
Om du kikar på balsam för människor kan jag ju nämna att äppelcidervinäger fungerar jättebra som balsam för människa. Kanske vore billigare?

I övrigt har jag fått en känsla av att det är silikoner i pälsglans och det är kanske svårt att få till själv? Och att det mycket mer effektivt än människobalsam. (för om man bara får gissa hej vilt kanske de tillåter silikoner i pälsglans som de inte tillåter i människobalsam, eftersom människor lever längre eller ngt.)

typ https://www.apoteket.se/tema/kvalitetskontrollen/fakta-cykliska-silikoner/
Silikoner för människohår finns också, bara det att det knappast blir kostnadseffektivt att köpa och lägga på hästen eftersom de ofta finns i mer lyxigare hårvårdssortiment. Sen är det många frisörer som råder emot silikoner eftersom håret känns mjukare när man först applicerar men sen får man problem med tungt hår med silikon-"build-up" som är svårt/omöjligt att tvätta ur, håret känns torrt (så man tror att man behöver mer silikondroppar i) och så förvärrar man på sikt bara sitt hår.
 

Liknande trådar

Hästvård Det går ju åt en del pälsglans så jag tittar om det går att göra eget för att minska utgifterna. Är det någon som gör/har gjort som har...
Svar
2
· Visningar
330
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
500
Senast: Kristall10
·
Mat Jag har läst en hel del om nyttan med riktig Kombucha. Igår drack jag en vansinnigt god sådan, i flaska, från Roots of Malmö, den hade...
Svar
10
· Visningar
558
Senast: Stinaelin
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 108
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp