Asa_S
Trådstartare
Efter senaste resan till Granngården där jag fick betala 11 kr/kg för kornkross börjar jag fundera över om mitt trädgårdsland kan utökas till att även inrymma vissa grödor som kan komplettera hönsens foderstat. Jag har läst på lite snabbt och det ser ut som om det är framför allt metionin som kommer att bli svårt. Det jag tänkte i första hand utöka är bondbönor, potatis och foderbetor, sedan finns det utrymme för en viss del spannmål som kan torkas i kärvar och helst också serveras så. Osäker här på vilken sort, eftersom jag bor i Västerbotten ligger nog korn närmast till hands, men jag är öppen för andra förslag av säd, bara det hinner mogna. Nässlor finns det gott om, men där är jag osäker på om man verkligen kan räkna in det i foderstaten? Eller blir det mer som ett pyssel och äggfärgningsmedel? Jag har groddat vete under hela vintern och gett när det fått lite grönfärg, groddar är väl ganska näringsrika (kanske ersätter nässlor som grönfoder)? Hönsen äter också matrester, inkl kött, så där får de väl en del metionin. Värpkoncentrat får de idag i begränsad mängd och jag gissar att det är säkrast att fortsätta med det men ju mer jag kan producera själv desto trevligare.
Synpunkter är välkomna, är helt ny på det här med foderstat till höns!
Synpunkter är välkomna, är helt ny på det här med foderstat till höns!