Egen odling och lite till

F

fall_out_girl

Jag har tänkt att jag ska börja leva lite mer miljövänligt och eftersom min familj inte har råd att köpa till exempel en ny miljöbil så tänkte jag börja odla lite egna grönsaker och baka eget bröd.
Därför behöver jag lite tips på vad för vanliga grönsaker/örter/kryddor man kan odla i kruka.
Jag har börjat i liten skala med basilika (som jag använder ganska ofta) och gräslök till i sommar (gott att äta med creme fraish till grillat).
Dessutom har jag satt ned vanliga tomatfrön (biff) i jord och tänkte se om det gick att odla på så sätt, går det eller måste man ha en planta från början?
Kommer säkert köpa en planta också så att man får tomater i år.

Eftersom jag tänkt baka bröd behöver jag också tips på massor utav lättbakade bröd recept!

Är det fler som tänker såhär eller har ni fler tips på vad man kan göra? Skriv!!

PS, Jag bor i lägenhet så jag kan inte börja odla t ex potatis i land och sånt! DS

Sv: Egen odling och lite till

Potatis kan du odla på balkongen med :) Odla direkt i jordsäcken :idea: funkar skitbra! Tomat, paprika, chili, sallad, kryddor, rädisor, morot, ampeljordgubb och ampelsmultron, o sen kan du odla gurkört, smakar lite gurka, ätbara fina, blå blommor. :)
Tomat kan man peta ner vilka fröer som helst tror jag. Jag brukar pilla ur fröna o torka när jag äter små söta tomater från affären tex. Dessa lägger jag på tork på papper, o sen pillar jag loss dem o sår när de torkat. Men då ska man vara ute i lite mer god tid, så att köpa en planta i år är en bra idé :)

Lättbakat är lättast att googla på, nätet svämmar över av olika recept :d

ruccolasallad är sjukt lättodlad i kruka! har även en vitlök på g, man låter en klyfta gro lite och sätter den sen i jorden. jag bor också i lägenhet och har min lilla odling i köksfönstret.
ett lättbakat bröd gör du av ett halv paket jäst, 5 dl fingervarmt vatten, lite olja och salt, frön eller nötter av önskad sort,samt vetemjöl (jag är USEL på att mäta saker, jag går på degens konsistens istället). knåda degen, jäs nån timme, knåda igen och gör två limpor. jäs en halvtimme, grädda i 200 grader (osäker på tiden, brukar knacka under och höra om detlåter ihåligt,isf är brödet klart). när du väl fått kläm på grundreceptet kan du ha i soltorkade tomater,fetaost eller vad du nu vill. kan även bakas ut i långpanna eller som bullar, skitsmidigt!

Potatis går även att odla i hink!!!
En väns föräldrar odlade potatis så förra året och vi fick RIKTIGT god potatis till midsommar! :d

Squash fungerar oxå bra att odla i kruka, försök låt den klättrar på något så tar den inte så mycket plats.

Tack för tipset!
Jag har ju en vitlök liggandes som har börjat skuta skott, ska kanske passa på att sätta ned den i en kruka.
Ska försöka baka brödet när jag har blivit frisk och har lite mer ork!

Jag ger dig tips om tomatfröklubben tills ditt nästa odlingsår, där finns en massa olika sorter som är lite annorlunda som passar väldigt bra till balkongodling.

Jordärtskockor, om de inte kräver för djupt. Vi hade ett 20-30 tal plantor förra sommaren - nu har vi typ 100kg skockor :grin:

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag bor numera på gård. Primärt för att kunna ha hästar hemma, men att bo på gård öppnar ju också andra möjligheter, som till exempel...
2
Svar
31
· Visningar
1 831
Trädgård & Växter En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Jag har precis fått för mig att det här med...
Svar
11
· Visningar
1 385
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka