egen häst,!

Melie Strandberg

Trådstartare
Vill bara fråga några andra frågor med, hur mycket kostar veterinärbesiktning och försäkringar? och när ska man veterinärbesikta hästen och hur mycket kostar det??
 
Du får bättre svar om du svarar i de trådar du redan har startat :) Det blir svårt att hänga med på vad du svarar eller om du vill fråga mer om du lägger svaret i en ny tråd. När du har fått ett svar så klicka på knappen "svara" längst ner till höger på det inlägget du vill svara på och skriv ditt svar :) Vill du bara svara allmänt eller fråga mer så skriv i rutan längst ner :)

Veterinärbesiktning kostar från ca 2000 kronor och uppåt. Besiktningen ska helst göras på klinik och absolut av hästveterinär. Du ska stå för besiktningen. Annars anses du inte ha fullgjort din undersökningsplikt om en reklamation skulle bli aktuell. Bättre att försöka pruta besiktningskostnaden på köpesumman isåfall om det är aktuellt. Du besiktigar hästen när du har provridit och bestämt dig för att du vill köpa den hästen men innan du tar hem den och det bästa är om du kan ta hem den direkt från besiktningen om den går igenom. Hästen kan ju skada sig när som och om något skulle hända och hästen står kvar hos säljaren även efter besiktningen så kan det bli onödigt tjafs. Du besiktigar innan du betalar hästen. Ev. handpenning betalar man innan i vissa fall både för att säkra att hästen inte säljs till någon annan men också som säkerhet för säljaren, handpenningen är förverkad om du drar dig ur utan överenskommen orsak. Går hästen inte igenom besiktningen ua så ska handpenningen åter. Se till att kontrakt skrivs innan pengar växlar händer.

Vad försäkringen kostar beror på ras, hur täckande försäkringen är och på hur hög veterinär respektive livförsäkring hästen är försäkrad i. För mina som hos försäkringsbolaget står som korsningsponnyer ligger premierna på drygt 5000 kr/år och häst. Då ingår allt som går att få in i veterinärvårdsförsäkringen men de är lågt försäkrade i liv. Under 30000 kr. Finns det redan en försäkring är det bäst att ta över den och utöka den om man tycker det behövs för att slippa få reservationer för eventuella tidigare skador/sjukdomar.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Det är mycket diskussion om att veterinärvårdspriserna är för höga och att det leder till för höga premier. Ja, att riskbolagen tar ut...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
10 319
Senast: Bregen
·
  • Artikel
Hästnyheter I dag går det sista momentet i fälttävlan – banhoppning. Under morgonen gjordes en andra veterinärbesiktning av hästarna efter terrängen...
Svar
0
· Visningar
95
Senast: Gunnar
·
Anläggning Vad betalar ni i gårdsförsäkring per år? Anledningen till att jag frågar är för jag tycker vi betalar orimligt mycket. 25.000kr. Stort...
2
Svar
23
· Visningar
2 030
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 142
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp