Eftervård för kolikhäst

M

martina

Igår fick Ponnymamma (lätt) kolik. Promenerade lite med henne och ringde till Veterinären. Han bad mig gå in med hästen i boxen så att hon kunde rulla sig :eek: (Nåt jag lärt mig att de inte får göra, men jag är öppen för nya rön)
Efter en timma skulle jag återkomma.
Som tur va så blev Ponnymamma mkt bättre efter ca en timma men var trött i kroppen, det syntes.

Men när jag sen ska kolla eftervård i böckerna så står det ingenting (vet gick inte att få tag på o fråga).

Så vad gör man igentligen med en kolik häst??
Jag stod i valet o kvalet om hon skulle ha vatten, så jag gav henne ljummet i små mängder. Efter några timmar då hon var piggare fick hon uppblött hö, med en baktanke om att det skulle vara skonsammare för tarmarna (inga påhopp nu tack om det var helt fel, försökte bara rädda situationen till det bästa)
Hon har nu fått hö i flera olika omgångar i natt och på morgonen..

Varför står det ingenting om eftervård i böckerna, bara sypmtom och diagnos..

När kan jag rida/ lätt motionera henne??? Mår hon bra av en liten promenad i dag eller ska hon vila helt??

En del frågor utan svar som ni ser..

MVH

Sv: Eftervård för kolikhäst

Ni werkar ha gjort rätt, tycker jag. Uppblötta hötussar och watten, kanske lite betfor (wäl uppblött) om hästen är wan wid det. Har hon inga symptom mår hon bra aw att röra sig, låt henne gå i en lite hage och ha henne under uppsikt. Du kan gott leda henne en runda, men ingen annan motion föstås.

Watten är mkt wiktigt, så undanhåll henne inte det.

Foderråden kan skilja sig lite beroende på orsak till kolikanfallet, men i ett okomplicerat fall som detta låter owanstående bra. Du kan börja ge större portioner efter att hästen warit symptomfri något dygn, men fortsätt att dela upp i flera portioner de kommande dagarna.

Har hon normal awföring idag?

Min Vt sa att den får lägga sig- för man vet själv hur det är att ha magont, men däremot inte kasta sig runt.

Samma foder men i mindre mängd o ge gärna ngt gott i vattnet så att den dricker bättre.

Kan wara riskabelt att hälla nåt gott i wattnet eftersom många hästar föredrar friskt watten. Men man kan ju ha 2 hinkar, en smaksatt och en naturell, så att hästen själw får wälja..!

Fast nu menar jag i det läget där hästen inte gärna dricker- muta.

Förutsätter att den har fri tillgång på naturellt vatten;)

Idag mår hon bättre. Avföringen i boxen var lite lösare än normalt, men det var 4 stora högar, så det som skulle ut har nog kommit ut :)
Funderar på vad som kan ha orsakat detta. Gjorde maskkontroll för 4:a dagar sen och det var inga ägg/g . Hon har ett bra hö. Men det kan ju vara något i hagen, det är mest lera där nu tycker jag...

Hepp... nu ska jag ut och kolla till henne igen. Tack för era tankar..

Liknande trådar

N
Hästvård Hejsan! Jag skulle behöva hjälp med att veta hur jag ska göra med min häst nu efter koliken och hur jag förebygger att det inte ska...
Svar
11
· Visningar
1 430
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 405
Senast: Madick
·
B
Hästvård Ska försöka skriva det här så kortfattat som möjligt så att ni lättare kan läsa. :angel: Det hela började för 3 veckor sedan med att...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 308
Senast: Iso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V