M
martina
Igår fick Ponnymamma (lätt) kolik. Promenerade lite med henne och ringde till Veterinären. Han bad mig gå in med hästen i boxen så att hon kunde rulla sig (Nåt jag lärt mig att de inte får göra, men jag är öppen för nya rön)
Efter en timma skulle jag återkomma.
Som tur va så blev Ponnymamma mkt bättre efter ca en timma men var trött i kroppen, det syntes.
Men när jag sen ska kolla eftervård i böckerna så står det ingenting (vet gick inte att få tag på o fråga).
Så vad gör man igentligen med en kolik häst??
Jag stod i valet o kvalet om hon skulle ha vatten, så jag gav henne ljummet i små mängder. Efter några timmar då hon var piggare fick hon uppblött hö, med en baktanke om att det skulle vara skonsammare för tarmarna (inga påhopp nu tack om det var helt fel, försökte bara rädda situationen till det bästa)
Hon har nu fått hö i flera olika omgångar i natt och på morgonen..
Varför står det ingenting om eftervård i böckerna, bara sypmtom och diagnos..
När kan jag rida/ lätt motionera henne??? Mår hon bra av en liten promenad i dag eller ska hon vila helt??
En del frågor utan svar som ni ser..
MVH
Efter en timma skulle jag återkomma.
Som tur va så blev Ponnymamma mkt bättre efter ca en timma men var trött i kroppen, det syntes.
Men när jag sen ska kolla eftervård i böckerna så står det ingenting (vet gick inte att få tag på o fråga).
Så vad gör man igentligen med en kolik häst??
Jag stod i valet o kvalet om hon skulle ha vatten, så jag gav henne ljummet i små mängder. Efter några timmar då hon var piggare fick hon uppblött hö, med en baktanke om att det skulle vara skonsammare för tarmarna (inga påhopp nu tack om det var helt fel, försökte bara rädda situationen till det bästa)
Hon har nu fått hö i flera olika omgångar i natt och på morgonen..
Varför står det ingenting om eftervård i böckerna, bara sypmtom och diagnos..
När kan jag rida/ lätt motionera henne??? Mår hon bra av en liten promenad i dag eller ska hon vila helt??
En del frågor utan svar som ni ser..
MVH