Eftertorka hässjat hö?

Asa_S

Trådstartare
Jag skulle vilja slå vissa lägdor senare än andra och eftersom slutprodukten är tänkt att vara torrhö funderar jag på att torka det tidiga på slag, löspressa och eftertorka i hötork men det senare är jag mer tveksam till hur det går att torka på slag eftersom de svalare nätterna orsakar mer dagg och markfukt. Om man hässjar det senare borde det kunna torka rätt bra och då är min tanke att löspressa det vid hässjan och sedan köra hem det pressat. Hur vet man då om man behöver eftertorka även dessa knippen? Är det värmeutveckling i balarna man behöver hålla koll på eller hur vet man?

Ytterligare fråga: kan man knippa halm i löspressen och ska/kan man isåfall eftertorka dessa också på hötorken (brukar vara kornhalm som finns att få tag på här uppe)?

Sv: Eftertorka hässjat hö?

OK. Jag har bara förvarat hö löst efter hässjning, därav frågan.

Och det blir bra om man får det rätt! Men du har rätt, det är mycket jobb.

Det är jag, sambon och två barn ålder 13 och 12 år (som har detta som sommarjobb). Själva hässjningen tog knappt 1½ timme för en långhässja så det går förhållandevis fort men sedan är det ju en massa annat kringarbete som tar en eländig tid, bla har vi fått handräfsa dödligt mycket vilket inte gör under för motivationen. Och vi hässjar inte hela årsförbrukningen utan hoppas vi får så vi klarar oss fram till slutet av oktober då det blir minusgrader och vi kan köpa rundbalar av grannen. Dock har vi förlorat en hel del av det vi slog redan eftersom det var eländigt kort och det inlånade hässjevirket visade sig vara för gammalt så det har rasat en del. Men med bra virke och bra hjälpmedel är det nästan jobbigare att spätta ner stolparna än att hänga dit gräset om man är några stycken. Men det klart - det brukar inte vara någon som tackar nej till ett bad efteråt och vatten är hårdvaluta :D.

Och nu måste jag bara tala om att vi tog ner "fulhässjan" igår. Och vilket hö det var! Det var ju för kort strå så efter att vi hängt nedersta raden här och där (vi hade ställt upp ett "skepp" på 8-9 längder) gav vi upp den åkern och när vi kom tillbaka nästa dag hade en stör vält dessutom så nu när det skulle bli regn tänkte vi testa den nyinköpta pressen stillastående vid den hässjan. Pressen fungerade inte men oj vad fint höet var, grönt och kruttorrt! Vi körde in det löst istället och har nu bara "finhässjan" kvar och där finns det en del hö så nu ser vi verkligen fram emot att se hur det ser ut. Det blir definitivt en fortsättning på detta sätt. Hoppas kunna haka på någon annans hässjning så att man får lite input i förbättringar för det finns det alltid utrymme för.

Hässjning är ett bra sätt se hur family and friends jobba tillsammans.
Låter som du behöva lite nya hässja stång och pinner.
Kan vara jobbig med gamla vall, Timothy och klovar bland är finn att jobba med.
Jag vet inte hur det är med dom nya slåttermaskin, misstänker dom hacka gräset sonder för mycket.
Jag kör med dom gamle slåtter balk, häst och traktor.
Varit 33år sen jag hässja sist.

Det är jag, sambon och två barn ålder 13 och 12 år (som har detta som sommarjobb). Själva hässjningen tog knappt 1½ timme för en långhässja så det går förhållandevis fort men sedan är det ju en massa annat kringarbete som tar en eländig tid, bla har vi fått handräfsa dödligt mycket vilket inte gör under för motivationen. Och vi hässjar inte hela årsförbrukningen utan hoppas vi får så vi klarar oss fram till slutet av oktober då det blir minusgrader och vi kan köpa rundbalar av grannen. Dock har vi förlorat en hel del av det vi slog redan eftersom det var eländigt kort och det inlånade hässjevirket visade sig vara för gammalt så det har rasat en del. Men med bra virke och bra hjälpmedel är det nästan jobbigare att spätta ner stolparna än att hänga dit gräset om man är några stycken. Men det klart - det brukar inte vara någon som tackar nej till ett bad efteråt och vatten är hårdvaluta :D.

Blir trött bara jag läser :D Hur orkar ni hålla på med så mkt onödigt arbete, ni har ju uppenbart traktor varför inte bara köpa en beg billig vändare/strängare och slippa slita med höet ?

He, he, ja vi hoppas ju vara på väg åt ett mer arbetsbesparande håll... inköpt efter hässjningen i år (alltså under senaste veckan vilket kanske säger en del om hur vi kände medan vi höll på) är en David Brown 900 Junior, en hötork (eller egentligen bara fläkten samt byggmaterial), en kombinerad vändare/strängare samt en press Welger 450 som dock tycks sakna delar till knytarna och i värsta fall får användas som självlastare tillsammans med en fristående vagn. Jag har ju bara några små ponnyer så det är ju inte så hemskt mycket mat som behövs. Det ironiska i sammanhanget är att efter alla dessa inköp fick vi ändå köra in höet manuellt med högafflar och vagn så vi hade klarat året med de apparater vi redan hade :D. Vi kommer nog hur som helst att fortsätta hässja så länge vi orkar på de lånade lägdor där vi inte kan ha hästarna på bete eftersom det dels blir så bra, dels ger möjlighet att fördela tidpunkterna för inladning, vilket jag tror kan bli en fördel både med tanke på hötork och på oss som har vanliga jobb på sidan om. Får vi inte balpressen att fungera kommer dock flaskhalsen att bli hur mycket som ryms för vår loge är inte mastodontstor. Prio ett måste förstås bli ändå att inte jobba ihjäl sig och andra vilket ju är lätt gjort :cautious:.

Vi hässjade förr, går ju åt lite fler personer, men OJ vilket hö det blir:love:

Dessutom tål det att regnas på, lägger men rätt så rinner ju bara regnet ner på marken från taket ;-)

Iom att man inte vänder blir det i stort sett dammfritt, och torkar bättre (tycker iaf jag!). Eftersom ni löspressar så skulle jag tro att tork är onödigt, jag har heller ingen tork till mitt "vanliga" hö, men saltar på rätt mycket. Har fungerat bra, t o m i fjol när det inte hann ligga så många dar och torka.

Skulle gärna hässja igen, men här är svårt att få tag på hässjevirke...:crazy:

Vi har också hässjat, men bara 5 "skeut". Detta då grannen vill ha en sådan av nostalgiska skäl och han själv är gräsallergiker.
Så vi tar då tillvara detta hö.
Skördardagen hade perfekt väder, lagom varmt, ingen sol och framför allt inga insekter.
I fredags kväll passerade vi ett ställe där det hässjade med hjälp av häst. Kvinnan hade t o m huckle på sig, så det väckte verkligen tankarna till svunna tider.
Vi använder vår gamla Grålle från -53 så vi är lite modernare....

Jag har varit med och hässjat varje sommar i närmare trettio år och fått lära mig av "det gamla gardet". Alla finns ju inte kvar, den yngsta är nu i 70-årsåldern.
Precis som någon skrev kan det regna nästan hur mycket som helst på en hässja bara "taket" är rätt lagt.
Det är därför det inte är alla som får lägga tak. ;)

Vi vänder det en gång innan vi hänger upp det och så ska det hänga fem dagar för att "dö av" helt och hållet.

Lycka till!

/Keb

Intressant att höra om hur andra gjort! Brist på hässjevirke, ja vi har fått göra eget. Tyvärr hade vi inget att gå på så det är för klent. Dock har vi tunt ängshö så det har hållit, det var det inlånade äldre som vek ner sig. Nu har vi ju dimensionerna att gå på så spricker det inte på tidsbrist är det tänkt vi ska göra mer nytt, vi har egen ungskog som behöver gallras så just den delen är det bara tiden som behövs till.

Taket, ja det är väl framför allt det som studiebesök behövs till. Jag har varit med och sett det och förstår hur det ska vara utformat men man behöver nog hålla på en del innan man får det riktigt bra. Förra året gjorde vi tak men i år nådde jag inte upp :o så det finns inte just något tak på hässjan :(. Det är därför vi har lite mer bråttom än annars att få in det innan det hinner regna alltför många gånger på det... men med tanke på hur det på "sämmerhässjan" såg ut igår så tror jag det är OK än så länge!

Har man inga grannar som ser kan man fuska med plast/presenning över det översta lagret. ;)

/Keb

Åh va glad jag är att vi inte behövde hässja i år utan fick in det på "normalt" sätt :D

Förra året däremot hässjade vi ett par åkrar. Vi hässjade mellan regnskurarna och mellan där ammade jag så det var en minst sagt spännande hökörd 2012 ;)

Nu har vi tagit vårt sena hö och hässjat även det. Förra året och första vändan i år använde vi "gubbar" (alltså stående stolpar) och gjorde långskepp med 9 fack. Eftersom vi tyckte det blev svårt att veta om vi stagat upp det tillräckligt i sidled, gjorde vi om delar av vårt hässjevirke till "gummor" (A:n) istället, med en stötta till varje gumma, och satte upp enkelhässjor. Det blev mycket lättare att ställa upp - behövde ingen spettning vilket innebar att tom barnen kunde ställa upp hässjorna. Vi lade dubbla "roen" på nedersta varvet för att höet inte skulle volta runt "roan" och det blev väldigt lätt att få balans på höet och hässjorna blev betydligt fylligare än tidigare (fast de flesta hässjor jag sett med "gubbar" har varit betydligt fylligare än våra så det är säkert bara orutin). Dock var höet väldigt ojämnt i längd pga torkan så det var väldigt svårt att få bra tak på en del. Ska bli oerhört spännande att se hur dessa blir. Vi slog igår kväll (miss i planeringen, var tänkt att det skulle vara tidigare på dagen) och hängde upp mitt på dagen idag. För lite kallt att dricka är återigen konstaterat och vi får verkligen se hur länge vi håller på så här när (om) vi får till hötorken, speciellt med tanke på att det är tunt gräs och ingen klöver. 6 hässjor tog 4 timmar denna gång och då var vi 3 vuxna varav en körde traktorn, och tre barn ålder 12-14.

Liknande trådar

Anläggning Har någon plastat in halm som inte är hundra torr (= blandat mkt torrt och en del som inte är torrt). Hur blir sådana balar isåfall ...
Svar
12
· Visningar
2 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka