Sv: Eftergift
Jag har fått lära mig att göra eftergift med kroppen. När man inverkar på hästen har man en mer stark sits, rider du t ex på volten sätter du dig i rätt position och inverkar med de delar av din sits som behövs för att få hästen att böja sig. Så fort hästen följer dig ska du bara vara helt stilla och följsam. Det blir alltså en eftergift.
Talar man om eftergift till munnen handlar det ju inte bara om tygeln. Du kan glappa med tygeln men fortfarande inte ha gett hästen en riktig eftergift. Du kan tex sitta med armarna spända å armbågarna i sidan å lätta på tygeln. Det blir ingen full eftergift eftersom hästen när den tar kontakt bara känner att det är spänt och stumt.
Däremot kan du ge eftergift i armarna och föra handen framåt och ge eftergift utan att tygeln glappar, utan hästen tar eftergiften och söker sig framåt mot bettet. Målet är ju att tygeln aldrig ska glappa eftersom hästen istället ska anpassa formen.
Ger man däremot eftergift med bara en hand måste ju tygeln glappa, Det kan ju t ex vara så att du vill ha kvar kontrollen på yttersidan om hästen t ex tränger utåt, Men samtidigt vill du be den att ta för sig mer med inner bak och få mer lyft i inner fram. Då kan det vara bra att ge eftergift i bara inner.
Vill man aktivera bakdelen handlar det ju om att ge eftergift i rätt tidpunkt. Ger du eftergift innan hästen har hittat "trampet" bak tappar du ju all den energi du har laddat, Men om du väntar för länge med eftergiften kan hästen istället bli spänd i ryggen och du får inte energin att "flöda fram mot handen". Sen får man ju anpassa efter hästen man sitter på också. Sitter man på en häst som blir grinig och tycker det är jobbigt är det ju bättre att ge eftergift för mycket för att hela tiden hålla hästen på gott humör.
Nu blev jag långrandig, men det var nog allt jag hade att säga om eftergift