Efter träning?

T

Tiggertjejen

När efter träning lägger ni stallbandage?
Läste i en bok om att man ska göra det i förebyggande syfte efter varje ansträngande pass 2½-3½år var avsnittet. (unghästar av Charlie Lind*erg)

Vissa folk man har pratat med säger att man inte ska linda för då kommer man att vara tvungen att linda alltid efter att ha jobbat hästen och att den kommer då att bli svag i benen/senorna?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Efter träning?

Har aldrig lindat egen häst efter träning, om jag har gjort något efter träning så har de varit kyllera som jag smetat på men de har väl hänt max 10 ggr i hela min hästhantering...

Har däremot jobbat i travstall där det lindades/blistrades/blöttes och va de nu va de hade för sej...

Men ser ingen anledning att linda efter ett ridpass om hästen är frisk.

Hur ser du på växande hästar då? Är dem i mer behov eller?

ser ingen skillnad på åldern av hästarna...
En äldre häst kan ju vara lika lite tränad som en unghäst, man måste ju självklart rida en häst efter deras "förutsättningar"...
En unghäst under inridning "vänjs" ju in av hanteringen och iom det även deras ben/ligament. Jag vet att många RIDER in sina hästar (= upp i sadeln, å sen framåt i alla gångarter, "skräckexemplen" (ENL MEJ) är de som "skryter" att deras hästar hoppades 50 cm redan tredje gången de red på dem) medans jag själv snarare inte ens skrittar hästen första gången jag sitter på den utan allt går väldigt lugnt till ;) I "min" inridningstakt har jag aldrig behövt oroa mej för att ben/ligament inte ska klara belastningen...

Samma med äldre oridna hästar, man sitter ju inte å "flårider" dem utan bygger ju sakta upp muskulatur (iom det även benen såklart)...

Tiggertjejen skrev:
När efter träning lägger ni stallbandage?
Läste i en bok om att man ska göra det i förebyggande syfte efter varje ansträngande pass 2½-3½år var avsnittet. (unghästar av Charlie Lind*erg)

Vissa folk man har pratat med säger att man inte ska linda för då kommer man att vara tvungen att linda alltid efter att ha jobbat hästen och att den kommer då att bli svag i benen/senorna?

Jag anser att man inte alltid behöver vårda hästens ben efter ridning. Men om man tränar hästen hårt, då kan det vara bra att vårda lite extra. Direkt efter träningspasset kan det vara värt att kyla benen, med isbalsam, kyllera eller vatten. Det drar då ihop blodkärlen och stoppar ev. småblödningar. Sedan är det bra att släppa ut hästen i hagen så att den får röra på sig. För i skedet därefter så är det bra om blodcirkulationen kommer igång ordentligt. Det främjar läkning.

Skall hästen stå inne över natt eller direkt efter passet så kan det vara bra att lägga på stallbandage. Dessa är t.ex. yllepaddar med fleecelindor som håller benen varma och blodcirkulationen igång. Man lindar löst och det är inte ett stödjande bandage utan endast ett värmande. Benen blir inte svaga av att hålla sig varma.

Det du tänker på är nog stödjande bandage som man använder vid ridning att det kan hindra senor och ligament att bygga sig starka i sig själv vid träning. Det är en helt annan sak. Är syftet att träna hästen på ett underlag för att stärka benen, då skall man givetvis inte ha stödjande bandage. Är det däremot att hästen skall presetera på topp, som t.ex. westernhästar, då kan man ha stödjande bandage vid tuff påfrestning för benen.

Om just unga hästar behöver vårda benen mer än äldre, anser jag inte. Hästar som ansträngs för att stärka och lite mer än de är vana vid behöver vårdas efter. Sedan anser jag personligen att så unga hästar inte skall ansträngas på det viset. Därmed behövs inte denna typ av vård.

Hoppas det har gett dig en idé om dina funderingar.

Hälsning Maja en distansryttare som rider sin häst mer än två mil ;)

Jag syftar mest på senare träning då pållen är äldre, nu är han bara 1½år.

Han ska löshoppas och då bära skydd under just löshoppningen men han ska ju inte tränas hårt och borde då inte behöva stallbandage eller kylning men det beror ju lite på hur han beteer sig.

Tiggertjejen skrev:
Jag syftar mest på senare träning då pållen är äldre, nu är han bara 1½år.

Han ska löshoppas och då bära skydd under just löshoppningen men han ska ju inte tränas hårt och borde då inte behöva stallbandage eller kylning men det beror ju lite på hur han beteer sig.

När du börjar löshoppa honom använd då gärna senskydd ... (du har väl fått reda på hur de ser ut nu va ? ) du ska inte linda honom vid löshoppning utan ha som sagt senskydd där framsidan är "öppen" men skyddar från "slag bakifrån" då unghästar inte alltid har "full koll" på sina ben i alla lägen ! Även strykkappor bak kan va en bra ide...

Jag ska köpa senskydd, har liksom bara strl full, vet inte vilken storlek han har nu.
Strykkappor åker givetvis på också.

Tack för all hjälp!

Tiggertjejen skrev:
Jag ska köpa senskydd, har liksom bara strl full, vet inte vilken storlek han har nu.
Strykkappor åker givetvis på också.

Tack för all hjälp!

Ponny/cob beroende på hur grova benen hunnit bli.
Vi hade en med "korta/kompakta" ben då fick vi köpa full men klippa dem så de blev kortare...

Kan ju testa mina full senskydd och jämföra om det behövs lite mindre eller mycket mindre skydd.

Tycker inte att hans ben är speciellt grova.

Lindar i princip ALDRIG en frisk, problemfri häst. Däremot kyler jag efter hård ansträngning (kylgele eller kyllera), och så långt det är möjligt vill jag att de ska gå ut i hagen direkt efteråt för att röra sig.

Men efter lite skutt över småhinder så behöver man väl inte kyla?

gjorde det på min ponny efter varje dressyrträning, han var äldre o blev lätt knackig på vintrarna, hade jag vetat om BoT då hade han haft det hela tiden! ville ha igång mer blodcirkulation. efter träning o tävling samt före tävling, eftersom han inte gick ut i hagen dom dagarna oftast, berodde iofs på när man kom hem.
min läromästare stod inte lindad så ofta, han var rätt fin i benen.
nuv. hästen hoppas jag kommer kunna stå lindad så småning om men nu äter han bara upp allt han har på benen...

jag lindar bara om mina hästar har gått hårt, och då menar jag väldigt hårt och det gör dom inte just nu.

Jag lindar benen efter hopp, terräng och dressyrträningar. Även de gånger hästen har ridits extra hårt hemma, dagarna efter att hästen åkt många timmar i transport samt att jag har dem lindade under meetings.

Till vardags funkar mina hästar jättefint enbart på avkylning, brukar ta isbalsam el. spray. De är nästan alltid lite galliga men det är "fina" gallor.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 858
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 599
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka