Sv: Efter träning?
Tiggertjejen skrev:
När efter träning lägger ni stallbandage?
Läste i en bok om att man ska göra det i förebyggande syfte efter varje ansträngande pass 2½-3½år var avsnittet. (unghästar av Charlie Lind*erg)
Vissa folk man har pratat med säger att man inte ska linda för då kommer man att vara tvungen att linda alltid efter att ha jobbat hästen och att den kommer då att bli svag i benen/senorna?
Jag anser att man inte alltid behöver vårda hästens ben efter ridning. Men om man tränar hästen hårt, då kan det vara bra att vårda lite extra. Direkt efter träningspasset kan det vara värt att kyla benen, med isbalsam, kyllera eller vatten. Det drar då ihop blodkärlen och stoppar ev. småblödningar. Sedan är det bra att släppa ut hästen i hagen så att den får röra på sig. För i skedet därefter så är det bra om blodcirkulationen kommer igång ordentligt. Det främjar läkning.
Skall hästen stå inne över natt eller direkt efter passet så kan det vara bra att lägga på stallbandage. Dessa är t.ex. yllepaddar med fleecelindor som håller benen varma och blodcirkulationen igång. Man lindar löst och det är inte ett stödjande bandage utan endast ett värmande. Benen blir inte svaga av att hålla sig varma.
Det du tänker på är nog stödjande bandage som man använder vid ridning att det kan hindra senor och ligament att bygga sig starka i sig själv vid träning. Det är en helt annan sak. Är syftet att träna hästen på ett underlag för att stärka benen, då skall man givetvis inte ha stödjande bandage. Är det däremot att hästen skall presetera på topp, som t.ex. westernhästar, då kan man ha stödjande bandage vid tuff påfrestning för benen.
Om just unga hästar behöver vårda benen mer än äldre, anser jag inte. Hästar som ansträngs för att stärka och lite mer än de är vana vid behöver vårdas efter. Sedan anser jag personligen att så unga hästar inte skall ansträngas på det viset. Därmed behövs inte denna typ av vård.
Hoppas det har gett dig en idé om dina funderingar.
Hälsning Maja en distansryttare som rider sin häst mer än två mil