Efter förlossning

Krati

Trådstartare
Hej!
För 12 dagar sedan föddes äntligen vår fina son.
Förlossningen var inte rolig, men allt gick bra och vårt lilla knyte mådde bra vilket är viktigast!

Jag blev sydd några stygn i "mellangården" samt i "vägen ut"(vad ska man kalla det? ;) ) och en liten bit upp mot urinröret.
Det har varit riktigt obehagligt med svullnad och kliande stygn. Stramat en del och gjort väldigt ont! Har inte gärna suttit ner på hårt underlag om man säger så...
Det har däremot släppt en hel del nu.
Dock har jag som en tyngd känsla i underlivet, som att det hänger en vikt och drar så fort jag står upp eller går. Värst är när jag sitter på toaletten.. Vet inte om det är mer obehagligt än gör ont.
Min fråga är, har någon mer känt såhär? Och isf hur länge?
Inbillar mig att det blir bättre för varje dag men känns samtidigt såå långdraget.
Sedan undrar jag, ni som börjat rida tidigt efter förlossning (typ 3 veckor efter) har ni fortfarande varit ömma på något vis?
Jag blir otroligt trött i rygg och bäcken efter relativt korta promenader. Tänker att jag kommer vara ganska mör efter första ridturerna också. Men är det ok? Tänker om det är träningsvärk så kommer ju den oavsett hur länge jag väntar med ridningen.
Berätta gärna!
 
Jag tror att som det låter för dig är det inte jättelämpligt att rida så snart som 3-4 veckor efter förlossning. Du är öm och du känner en tyngd - jag hade inte vågat rida så länge som de känslorna finns där.
 
[QUOblev in="Krati, post: 17141985, member: 96537"]Hej!
För 12 dagar sedan fn vår fina son.
Förlossningen var inte rolig, men allt gick bra och vårt lilla knyte mådde bra vilket är viktigast!

Jag blev sydd några stygn i "mellangården" samt i "vägen ut"(vad ska man kalla det? ;) ) och en liten bit upp mot urinröret.
Det har varit riktigt obehagligt med svullnad och kliande stygn. Stramat en del och gjort väldigt ont! Har inte gärna suttit ner på hårt underlag om man säger så...
Det har däremot släppt en hel del nu.
Dock har jag som en tyngd känsla i underlivet, som att det hänger en vikt och drar så fort jag står upp eller går. Värst är när jag sitter på toaletten.. Vet inte om det är mer obehagligt än gör ont.
Min fråga är, har någon mer känt såhär? Och isf hur länge?
Inbillar mig att det blir bättre för varje dag men känns samtidigt såå långdraget.
Sedan undrar jag, ni som börjat rida tidigt efter förlossning (typ 3 veckor efter) har ni fortfarande varit ömma på något vis?
Jag blir otroligt trött i rygg och bäcken efter relativt korta promenader. Tänker att jag kommer vara ganska mör efter första ridturerna också. Men är det ok? Tänker om det är träningsvärk så kommer ju den oavsett hur länge jag väntar med ridningen.
Berätta gärna![/QUOTE]
Jag blev inte sydd lika mycket men tyckte det var rätt obekvämt ändå. Fick en skavande känsla efter några dagar och åkte in och kollade men det var inget som var fel. Var aktiv direkt trots en smula obehag. Red gjorde jag efter fyra veckor och det kändes att jag fött barn nyligen ;) men det gick bra. Nu har det gått 5, 5 månad och jag har inga men av att jag började röra på mig omgående (var aktiv fram till förlossningen också, det underlättade nog).
 
Hej!
För 12 dagar sedan föddes äntligen vår fina son.
Förlossningen var inte rolig, men allt gick bra och vårt lilla knyte mådde bra vilket är viktigast!

Jag blev sydd några stygn i "mellangården" samt i "vägen ut"(vad ska man kalla det? ;) ) och en liten bit upp mot urinröret.
Det har varit riktigt obehagligt med svullnad och kliande stygn. Stramat en del och gjort väldigt ont! Har inte gärna suttit ner på hårt underlag om man säger så...
Det har däremot släppt en hel del nu.
Dock har jag som en tyngd känsla i underlivet, som att det hänger en vikt och drar så fort jag står upp eller går. Värst är när jag sitter på toaletten.. Vet inte om det är mer obehagligt än gör ont.
Min fråga är, har någon mer känt såhär? Och isf hur länge?
Inbillar mig att det blir bättre för varje dag men känns samtidigt såå långdraget.
Sedan undrar jag, ni som börjat rida tidigt efter förlossning (typ 3 veckor efter) har ni fortfarande varit ömma på något vis?
Jag blir otroligt trött i rygg och bäcken efter relativt korta promenader. Tänker att jag kommer vara ganska mör efter första ridturerna också. Men är det ok? Tänker om det är träningsvärk så kommer ju den oavsett hur länge jag väntar med ridningen.
Berätta gärna!
Tyngdkänslan kan sitta i många veckor, tror mitt försvann efter 3-4, men kom tillbaka så fort jag ansträngt mig upp till 4 månader efter förlossningen... (dock mer och mer sällan.)

Stressa inte med ridningen, ett par veckor till kan man vänta. Innan du verkligen känner att det är läkt hade jag aldrig suttit upp.
De som rider någon vecka efter förlossningen är troligen de som haft en väldigt lätt förlossning, utan att bli sydd. Du som blivit rejält sydd bör ta det lugnt...
 
Tyngdkänslan kan sitta i många veckor, tror mitt försvann efter 3-4, men kom tillbaka så fort jag ansträngt mig upp till 4 månader efter förlossningen... (dock mer och mer sällan.)

Stressa inte med ridningen, ett par veckor till kan man vänta. Innan du verkligen känner att det är läkt hade jag aldrig suttit upp.
De som rider någon vecka efter förlossningen är troligen de som haft en väldigt lätt förlossning, utan att bli sydd. Du som blivit rejält sydd bör ta det lugnt...
Håller med. Veckorna efter förlossningen var det inte skönt att sitta på en stol så sadel lockade inte.
 
Både själva stygnen och syslöjden i sig är ett skäl att vänta med ridning, men det jag mest tycker är varningslampa är tyngdkänslan. Framfall är inte kul
 
Tyngdkänsla hade jag också, ett bra tag efteråt - och jag blev bara sydd med tre stygn.

Tyngdkänslan kom i mitt fall dels av svullnad, dels av trött och ledsen bäckenbotten.
 
Ett tips mot både klåda av stygn och en del lokal smärta är salvan Xylocain. Blev tipsad av svärmor när jag knappt kunde sitta i soffan längre och höll på att klia bort fiffin, hjälpte ivarjefall mig enormt! Är tydligen samma preparat som de sprayade på som bedövning när de sydde efter förlossningen men i form av salva :up: finns receptfritt på apoteket
 
Hej!
För 12 dagar sedan föddes äntligen vår fina son.
Förlossningen var inte rolig, men allt gick bra och vårt lilla knyte mådde bra vilket är viktigast!

Jag blev sydd några stygn i "mellangården" samt i "vägen ut"(vad ska man kalla det? ;) ) och en liten bit upp mot urinröret.
Det har varit riktigt obehagligt med svullnad och kliande stygn. Stramat en del och gjort väldigt ont! Har inte gärna suttit ner på hårt underlag om man säger så...
Det har däremot släppt en hel del nu.
Dock har jag som en tyngd känsla i underlivet, som att det hänger en vikt och drar så fort jag står upp eller går. Värst är när jag sitter på toaletten.. Vet inte om det är mer obehagligt än gör ont.
Min fråga är, har någon mer känt såhär? Och isf hur länge?
Inbillar mig att det blir bättre för varje dag men känns samtidigt såå långdraget.
Sedan undrar jag, ni som börjat rida tidigt efter förlossning (typ 3 veckor efter) har ni fortfarande varit ömma på något vis?
Jag blir otroligt trött i rygg och bäcken efter relativt korta promenader. Tänker att jag kommer vara ganska mör efter första ridturerna också. Men är det ok? Tänker om det är träningsvärk så kommer ju den oavsett hur länge jag väntar med ridningen.
Berätta gärna!

Är man sydd och har ont, så kan du ju tänka dig hur skönt det kommer bli att sitta i sadeln. Jag red två månader efter förlossningen, och det var väl inte jätteskönt att sitta i sadeln de första veckorna. Känns det inte bekvämt att sitta på en hård stol, så lär det inte vara trevligare att sitta i en sadel. Jag skulle låta kroppen läka ihop i lugn och ro först, även om det säkert inte är farligt att rida, så verkar det ju lite poänglöst om det bara gör ont.
 
Jag har JÄTTEONT efter förlossningen. Fick lägsta graden bristning och blev sydd i mellangården och båda inre blygdläpparna. Sen hade jag en inre bristning men den lämnades orörd.

Smärtan var över på typ 5-6 veckor kanske. Men tyngdkänslan är ännu inte helt borta och då är mitt barn 14 månader nu. Jag får tyngdkänslan och det där obehagliga "stramandet" i samband med mensen.

Min BM sa att underlivet inte räknas som återställd förrän minst ett år efter förlossning.
 
Jag hade rejält ont efter sonens förlossning då jag misstänker att jag knäckte svanskotan. Jag kunde knappt sitta på ett halvår!
Sedan sydde jag bara två stygn i mellangården men sprack en lång reva innanför inre blygdläpparna som dom inte sydde.

Jag red inte förens framåt våren igen och sonen föddes i början på december, och det kändes ändå inte bra en sådär 5 månader efter förlossningen.

Mitt råd är att ta det lugnt. Du har hela livet på dig att rida. Låt nu din kropp få läka ordentligt ett litet tag. Det går snabbare om du låter den läka ifred.
 
Hej!
För 12 dagar sedan föddes äntligen vår fina son.
Förlossningen var inte rolig, men allt gick bra och vårt lilla knyte mådde bra vilket är viktigast!

Jag blev sydd några stygn i "mellangården" samt i "vägen ut"(vad ska man kalla det? ;) ) och en liten bit upp mot urinröret.
Det har varit riktigt obehagligt med svullnad och kliande stygn. Stramat en del och gjort väldigt ont! Har inte gärna suttit ner på hårt underlag om man säger så...
Det har däremot släppt en hel del nu.
Dock har jag som en tyngd känsla i underlivet, som att det hänger en vikt och drar så fort jag står upp eller går. Värst är när jag sitter på toaletten.. Vet inte om det är mer obehagligt än gör ont.
Min fråga är, har någon mer känt såhär? Och isf hur länge?
Inbillar mig att det blir bättre för varje dag men känns samtidigt såå långdraget.
Sedan undrar jag, ni som börjat rida tidigt efter förlossning (typ 3 veckor efter) har ni fortfarande varit ömma på något vis?
Jag blir otroligt trött i rygg och bäcken efter relativt korta promenader. Tänker att jag kommer vara ganska mör efter första ridturerna också. Men är det ok? Tänker om det är träningsvärk så kommer ju den oavsett hur länge jag väntar med ridningen.
Berätta gärna!

Med ettan blev jag sydd ett par stygn och hade ordentlig tyngdkänsla bara av att stå upp mer än ett par minuter, fick förklarat att det blir som kramp i bäckenmuskulaturen som är uttänjd.
Red efter 6-7 veckor någonting när stygnen var läkta och tyngdkändlan bara kom om jag varit uppe och sprungit omkring hela dagen.

Nu med tvåan blev jag inte sydd och hade ingen tyngdkänsla alls, red (skrittade fram) första gången förra helgen, knappt 3 v efter förlossningen. Känner mig helt som vanligt men rider ändå bara korta pass.

Som @cirkus säger är det att du känner tyngdkänsla som är värst, det skvallrar ju om att bäckenbotten inte repat sig. Framfall är inget som jag vill riskera i alla fall.
 
Tack för era svar!
Självklart skulle jag inte våga mig upp i sadeln Sålänge det tynger såhär.
Ni som också haft den tyngdkänslan, blir det successivt bättre eller hur kändes det för er när det släppte?

Markträning och promenad med hästen borde väl vara ok? Sålänge jag orkar naturligtvis. Men om man ser till läkning och så borde det väl bara vara bra att röra sig lite försiktigt?
 
Jag hade också den där tyngdkänslan några veckor efter förlossningen, var till och med inne och kollade för jag trodde jag hade fått framfall, men det var ingen fara.

Tror jag red tre månader efter förlossningen sen.

Ett hett tips dock; försök undvika att nysa första gången du sitter i sadeln. :meh:

Mvh Kall och blöt :p
 
Tack för era svar!
Självklart skulle jag inte våga mig upp i sadeln Sålänge det tynger såhär.
Ni som också haft den tyngdkänslan, blir det successivt bättre eller hur kändes det för er när det släppte?

Markträning och promenad med hästen borde väl vara ok? Sålänge jag orkar naturligtvis. Men om man ser till läkning och så borde det väl bara vara bra att röra sig lite försiktigt?

Tyngdkändlan försvann successivt.
Jag började med tömkörning :)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Hej. Fy, jag är så sabla trött på den här ömheten, stramandet, kliandet i underlivet. Der gör ju inte så överjävligt ont som det gjorde...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 472
Senast: Bexzor
·
Gravid - 1år Hur länge efter förlossningen var ni ömma i underlivet och hur länge hade ni avslag? Min mamma tyckte det var märkligt att jag...
Svar
15
· Visningar
6 196
Senast: NeverEver
·
Gravid - 1år Nu har jag äntligen fått ner förlossningen i nån form av text :D Har inte läst igenom utan kladdade bara ner allt, får finjustera sen...
2
Svar
39
· Visningar
4 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp