Effileringssax

_Zacke_

Trådstartare
Min blandrastik som tidigare haft världens lättaste päls har fått riktig katastrofpäls efter att vi blev tvungna att operera bort livmodern. Det är en konstig ullig päls som är lång, tjock och suger åt sig smuts. Den behöver tunnas ur rejält och jag har kämpat på med min pyttelilla effileringssax men den klarar inte riktigt av det. Så ska investera i en ny men kan inte mycket om saxar. Någon som har tips på en bra hållbar sax som tunnar ur mycket? Vad ska jag kolla efter? Har små händer så klarar inte av en allt för stor/tung sax.

Hur stor är din "pyttelilla" effilersax? Eftersom du skriver att du inte kan så mycket om saxar frågar jag också om det är en enkeleffilersax du har (ett "vanligt" blad och en "kam"). Dubbeleffilersaxar kan man hålla på med till tidens ände utan att komma någon vart, så är din sax sådan - byt!

Jag har en Roseline, modell 82193, som enligt specifikation är 16,5 cm (hela saxens längd) och jag mäter bladet till ca 8 cm. Det är nog en ganska vanlig storlek, men du vill kanske ha en större? Min är hur som helst väldigt bra, trots att jag haft den ca 15 år. Sedan var saxen inte helt billigt, men det är aldrig kvalitetssaxar. Det, tillsammans med att man inte klipper smutsiga pälsar och försöker låta bli att tappa saxen i golvet är den säkraste vägen till hållbarhet.

Om pälsen är ullig kanske en underullskarda typ Coatking eller Furminator kan vara ett komplement till effilersax? En annan möjlighet är att klippa ner hunden men använda ett "längre" skär så mer av pälsen sparas.

Jag har också en roseline enkel-effilersax men gillar den inte. Kvalitet absolut, men jag tycker den är för tung och att jag måste klippa mycket innan den tar bort. Skulle aldrig orka klippa en hel hund med den.
Har varit inne på att köpa en ny och fått tips om Artero och Shark från olika hundfrisörer.
Skulle dock överväga att raka hela hunden med maskin med den pälsen du beskriver, använda ett skär med kam kanske för att behålla en del längd på pälsen.

Hur stor är din "pyttelilla" effilersax? Eftersom du skriver att du inte kan så mycket om saxar frågar jag också om det är en enkeleffilersax du har (ett "vanligt" blad och en "kam"). Dubbeleffilersaxar kan man hålla på med till tidens ände utan att komma någon vart, så är din sax sådan - byt!

Jag har en Roseline, modell 82193, som enligt specifikation är 16,5 cm (hela saxens längd) och jag mäter bladet till ca 8 cm. Det är nog en ganska vanlig storlek, men du vill kanske ha en större? Min är hur som helst väldigt bra, trots att jag haft den ca 15 år. Sedan var saxen inte helt billigt, men det är aldrig kvalitetssaxar. Det, tillsammans med att man inte klipper smutsiga pälsar och försöker låta bli att tappa saxen i golvet är den säkraste vägen till hållbarhet.

Om pälsen är ullig kanske en underullskarda typ Coatking eller Furminator kan vara ett komplement till effilersax? En annan möjlighet är att klippa ner hunden men använda ett "längre" skär så mer av pälsen sparas.
Min sax mäter 5,5cm i bladet och tar väldigt dåligt. Den är annars toppenbra till "finklippet" på cockern.

@Malibu_Stacy

Har allt varit inne på att ta maskinen och klippa ner all päls(så som jag gör med cockern) men är lite rädd för resultatet 🙈 det känns inte riktigt som Maja på något vis att vara nerklippt😅 men tanken är ändå lockande.
Provade att klippa benen med maskin med distanskam men det fick jag inte att fungera pälsen kom aldrig in till skären🤔

Liknande trådar

Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 469
Senast: raggsock
·
Utrustning Så, nu fick jag ut min frustration inför den stundande tränings/tävlingssäsongen. Min häst ser totalt hemsk ut i manen. Jag har testat...
2
Svar
38
· Visningar
5 150
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 952
Senast: lundborg
·
Hästvård Ska försöka göra det här så kort som möjligt, men det som hänt är följande: Distriktsvet kom ut i onsdags kväll och tittade på...
Svar
18
· Visningar
1 956
Senast: zesel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka