Eclipse Biomag v/s Kraffts magnesium tillskott?

Sv: Eclipse Biomag v/s Kraffts magnesium tillskott?

Nej det kan man väl inte, kan inte tänka mig att norska Horze vill skicka till Sverige. Det gör ingen av de andra kedjorna iaf.

Nej det kan man väl inte, kan inte tänka mig att norska Horze vill skicka till Sverige. Det gör ingen av de andra kedjorna iaf.

Gå in på svenska Horze och beställ men gör det senast 16 dec. om du vill ha gratis frakt. De skickar alla varor från Holland.

Kollat på ännu fler burkar nu. Där står 13.5% fosfor, men fortfarande
1 dosmått = 10 gram ger 2.4 gr Magnesium. Dvs man måste själva tänka på att man får 1,35 gram fosfor per mått också..

Japp, och därför tycker jag det borde stå att 1 dosmått ger 2.4 gram magnesium och 1.35 gram fosfor.

Rent TEKNISKT så står det ju iom att det står 13.5% fosfor, men man måste själv tänka på och räkna ut hur mycket fosfor det blir per dosmått.

JAG tror de inte skrivit det för de saluför Biomag som just ett magnesiumtillskott, och folk som vill ha ren magnesium skulle inte köpa om det stod 'fosfor- och magnesiumtillskott' eller att 1 dosmått ger 1.35 gr fosfor...

Det tror jag också, och frågan om huruvida marknadsförandet av magensium som huvudrubrik (läs ENDA rubrik) är helt förenligt med hur det ska tituleras. Förmodligen klarar de sig precis på gränsen. Och en massa hästägare fodrar i god tro.

Ja, det jävliga är ju just det att de antagligen klarar sig med att de skrivit det är 13,5% fosfor.. Men, mycket fult.

På burken står ju 'En unik kombination av magnesium och fosfor som ger mkt bra biologisk tillgänglighet. Används när fodrets magnesiuminnehåll ej räcker för att tillgodose hästens behov'

De HAR ju skrivit det är en kombination av Mg och P - MEN de har skrivit det på ett sätt som gör det MYCKET enkelt att tolka det som att fosforn bara hjälper till med upptaget av magnesium och gör magnesiumet ännu bättre...
Dvs det är sådant extremt slamkrypande ang fosforn, men mest troligt håller det för en granskning =/

japp, det tror jag också. Det framgick ju även av svaret från deras veterinär som jag fick, att de var mkt hårt reglerade (och medvetna) om regler i fråga om hur saker får marknadsföras.

fult -japp.

På burken står ju 'En unik kombination av magnesium och fosfor som ger mkt bra biologisk tillgänglighet.

Man får inte skriva något som man inte kan påvisa är sant genom utförda forskningsstudier. Man får med andra ord inte påstå att ”En unik kombination av magnesium och fosfor som ger mkt bra biologisk tillgänglighet” om man inte har studier som visar detta.

Den amerikanska fodernormen för hästar, NRC 2007, går igenom de studier som har gjorts av olika magnesiumtillskott. Man skriver bl.a. följande:

”According to Harrington and Walsh (1980), inorganic supplemental sources such as magnesium oxide, magnesium sulfate, and magnesium carbonate appear to be essentially equivalent as supplemental dietary sources of magnesium for growing foals and have a higher absorption rate (70 percent) than the magnesium found in natural sources.”

Det finns ingen uppgift om biotillgängligheten hos magnesiumfosfat vilket tyder på att detta inte har undersökts. Däremot säger man följande om fosfors inverkan på upptaget av magnesium:

”Excess phosphorus decreased magnesium absorption (Kapusniak et al., 1988), though the apparent digestibility of magnesium was still between 41 and 45 percent when mature ponies were fed excess phosphorus”.

Detta tyder knappast på att magnesiumfosfat skulle ha bättre biotillgänglighet än t.ex. magnesiumoxid.

Kombinationen högt fosfatinnehåll och högt magnesium- eller kalciuminnehåll kan dessutom leda till att tarm- och urinsten bildas.

http://evrp.lsu.edu/healthtips/Enteroliths-Colic.htm

KL
Jag frågar här istället för att starta en ny tråd. Hoppas att det är ok :)
Jag måste tillsätta mg till min ena häst då foderstaten visar på ett underskott/obalans. Och jag kan nog tycka att det även märks på hästen, då den har lite hög muskeltonus och är lite stissig (grundligt utredd på klinik utan att hitta något fel, annat än lite hög muskeltonus).
Om Horze magnesiumtillskott innehåller 55% (enligt spaderÄss uträkning), blir det 5,5 gr tillsatt mg om jag ger 10 gr av tillskottet?
Jag hamnar då även på en ca/mg kvot på 2,8 och en ca/p kvot 1,95 och det borde väl bli en bra balans mellan mineralerna då?

Och Centaur, det går att beställa Horze magnesiumtillskott från svenska hemsidan :) Fick även nya Horzekatalogen igår och där fanns tillskottet med.

Väcker gammal tråd. Och kan konstatera att Eclipse fortfarande inte anger fosfor/dosmått på sina burkar, trots att det nu är år sen de skulle byta etiketter ;)

Jag var i kontakt med Biofarmab ang just detta och fick då, av en mkt trevlig och kunnig kvalitetsansvarig, veta att de är reglerade i vad som får stå på etiketten. Tex får de inte i detta fallet ange fosforhalten då det är ett magnesiumtillskott. Detta är reglerat i EU men att de försöker upplysa hästägare om att Biomag också innehåller fosfor med texten i början "En unik kombination av magnesium och fosfor..." :)

då har du fått ett helt annat svar än det jag fick, vilket var följande som tidigare redovisat:

Hejsan och tack för att du vänder dig till oss med dina synpunkter!
BIOMAG innehåller 24 % Magnesium och 13,5 % Fosfor vilket motsvarar 2,4 g Mg och 1,35g P per dosmått om 10 gram.
Resterande % består av vatten och syre vilket är bundet i Magnesiumfosfatet i dess fasta form.
Vad som redovisas på etiketten är noga fastställt i ett EU-direktiv vilkets efterlevnad kontrolleras av Jordbruksverket. Regelverket har nyligen genomgått en revidering vilken inneburit att vi ändrat utformningen av alla våra etiketter, däribland ”Biomag”.
På den nya etiketten deklareras nu även fosforinnehållet.
Den nya etiketten började användas i september 2011 på nyproducerade tillskott, så om du har en etikett utan denna information har denna producerats tidigare.
Det EU-direktiv jag hänvisar till reglerar både vad som ska stå och vad som inte får stå på etiketterna och det är inte alltid vi är överens om vad som är rätt och fel men i just detta fall har det lett till ett förtydligande.
Hoppas detta gav svar på din fråga.

OK, fast den jag pratade med sa att de hade varit en massa varv om detta och att det slutade med att de INTE fick skriva hur mkt fosfor det var... När väl alla regler var utredda och hon var väldigt tydlig med detta. Hon hade inte varit anställd så länge så jag tror inte hon varit med när de gjorde de andra uttalandena...

*KL*

Och HUR jäkla svårt skulle det vara att kalla det för vad det är då? "Magnesium- och fosfortillskott". Då får de garanterat (jag är inte övertygad om de där EU-reglerna men ska kolla sen, inte tid nu) ange mängden fosfor med.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 039
Senast: Kodiak
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 002
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar