Eclipse Biomag v/s Kraffts magnesium tillskott?

mackan

Trådstartare
vad är skillnaden på de två? (förrutom prislappen)? Jag läser på Biomag burken att den tydligen innehåller fosfor också, men ingenstans står det hur mycket!
Har inte lust att fodra på extra fosfor, om det är vesäntligt innehåll av det.

Någon som vet?

Sv: Eclipse Biomag v/s Kraffts magnesium tillskott?

Biomag har jag för mig innehåller 130g P per kilo. Så inte jätteskillnad
vid mindre giva.

Vad gäller priset på de båda så undrar jag samma sak. När jag räknade om i
huvudet på plats så skulle ju Biomagen räcka 3 ggr så länge vid samma
giva magnesium...

Jag ger inte Biomag just pga fosforn. Gå in på Biofarmabs hemsida och kolla, skall finnas ett produktblad där det står!

Kraffts är ju sjukt dyr.... Har gett Horze magnesium som är jättebra, men typisk nog verkar det ha slutat sälja det....

Har varit inne på deras hemsida redan och jag hittar bara en produkt beskrivning utan innehållsförteckning.
superdåligt att det inte står på burken tycker jag - är det ens lagligt?!

Precis som Mustang påpekar så är ju priset helt sanslöst billigare mot Kraffts burk som är sjukt dyr.

Horze visste jag inte sålde, men nu säger du att de slutat med det.

Någon mer som kan upplysa mig i tråden, och VAR hittar man fosfor halten i biomagen, för den vill jag faktiskt kolla upp. Andra som säljer magnesium tillskott för häst, där det finns en innehålls redovisning?

Senast ändrad:

blir faktiskt irriterad över denna biomag med avsaknad av innehållsförteckning. dessutom om man googlar lite så förefaller det som att studier konstaterats att magnesium tas upp sämre om kalk och fosfor givor är för höga. vad är då meningen att sälja ett magnesium tillskott som om det vore just det, dvs MAGNESIUMET är det som nämns, och sen i förbifarten nämner man fosfor fast utan att redovisa mängden?! grrr!

Biomag innehåller 1,3 gram P och 2,4 gr Mg per dosmått (10 gram). Fosforinnehållet stod FÖRR på burkarna. Samma innehållsförteckning men då stod även fosorinnehållet utskrivet. Sen försvann det - men samma innehållsförteckning.

För typ ett år sen mailade jag mfl Eclipse Biofarmab, som talade om att 1.3 gram P/dosmått - och att det blivit tryckfel på de nya burkarna men de skulle åtgärda det. Vilket var/är skitsnack för det står FORTFARANDE inget fosfor på burkarna, i produktbeskrivning etc. Utan man får maila och fråga.. (Vissa anser Biofarmabs angivna siffra är fel, att den inte stämmer med innehållet, men det kan jag inte tillräckligt om för att kunna bedömma)

Tack Alexandra!
Innan jag såg ditt svar hann jag maila Biofarmab och klaga ang. avsaknaden av innehålls förteckning. Jag är rätt säker på att det bryter mot lagar att inte ha det redovisat. När de svarar ska jag påpeka det du redovisat, att andra påpekat detta och att det fortfarande inte är åtgärdat......

1,3 gram fosfor på ett dosmått är ju inte irrelevant.

Ja, gör det. Haft en datorkrasch så har tyvärr inte mailet kvar där de påstod det bara var tryckfel på burkarna men skulle åtgärdas.

Jag har inget emot att det är fosfor i, jag saknar alltid fosfor med (och måste lägga på fosforbalans), men precis som dig stör det mig ENORMT att de inte har en korrekt innehållsförteckning och att de 'ljuger' om varför. Man ska INTE behöva vara kemist för att veta hur mycket fosfor som ingår. Jag har dock inte 'tagit tag' i det igen, då jag blir ilsk när jag köper en burk och tänker 'när jag kommer hem, då ska jag maila!' men sen glömmer det. Och innan det är dags köpa ny burk har jag glömt bort det, blir upprörd igen att det FORTFARANDE inte står, men.. *alzheimers light*

vi har alltid fullvärdig fosfor i våra marker härikring så jag vill absolut inte ha mer fosfor, framför allt inte utan att veta om det!

jag ska redovisa svaret på mailen här i tråden, om det kommer!

HÄR är tråden där fler reagerat och mailat. Och som bevisar att de läääääänge inte haft korrekt innehållsförteckning

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1058301&highlight=fosfor+biomag

Där syns dessutom också att Biofarmab svarar lite olika beroende på vem man 'får tag i'. Dvs det är alla möjliga siffror som figurerar..
Och där finns även funderingen på om inte 'alla' siffror är fel, då de inte stämmer med råvaran, och där en insatt användare tagit den diskussionen med Biofarmab. Det är dock rena grekiskan för mig.

Ur den:

Snowball 2011-01-19
Fast de har ju fortfarande inte ändrat det och detta påpekade jag redan i juli då jag hade en liknande konversation med Biofarmab (se inlägg längre bak i tråden). Kollade på Biomag i en butik nära mig igår och där står fortfarande 1 dosmått (10 gr) = 3,3 gr magnesium.
Analysgarantin är fortfarande 24% magnesium, 13% fosfor.

Det är alltså ett halvår sedan och de har fortfarande inte ändrat. Ganska dåligt faktiskt

Gaia postade 2011-01-18 om en mailkonversation från december med biofarmab som då i mailsvar skriver:
OK, och tyvärr är informationen fel på produktbladet, du tänker helt rätt. Blandningen har ändrats av tillverkaren, men vi har missat att ändra det i produktbladet. Det ska vara 2,4 g magnesium och 1,3 g fosfor. Vi kommer att ändra det så snart det bara går.

Kollar du tråden så ska Biofarmab 'ändra de felaktiga etiketterna' redan i JULI 2010. Men till dags dato är etiketterna desamma..

mycket intressant.
eller vad man ska säga.

Återkommer när de svarat mig på mail.....

Nej, och oavsett om man vill ha det eller ej, så har man ju rätt att VETA vad man ger. Vi har extremt kalkrika marker, och jag vill INTE ha mer kalk (hialösa överskott redan via grovfoder) - och skulle bli grymt irriterad om jag köpte ett magnesiumtillskott som visade sig innehålla kalk också - utan att det angetts hur mycket.

En korrekt märkning är ju grundförutsättningen för att både kunna välja och att kunna välja bort, utefter vad man har för behov. Och det minsta man kan (och ska) förvänta sig, det är ju dessutom inte lagligt heller att inte ha korrekt innehållsanalys...

Ska bli intressant se svaret - även om jag kan gissa det :devil:

Ang frågan om Krafft vs Eclipse, så Kraffts är 100% magnesiumoxid. Men det är hopplöst drygt att hantera, det är ett extremt flygigt pulver. (Och ett ohemult pris). Så jag har valt bort det. Men där ska du inte få minsta fosfor iaf (hur mycket magnesium det är per mått minns jag inte, men det är ett helt företag få ett helt mått I MATEN och inte över halva foderkammaren/i näsan/lite överallt. Nys för guds skull inte ;))

Nä jag har koll på Kraffts nu... finns innehålls förteckning på sin hemsida såg jag nu : )

har använt Kraffts tidigare. Blir dessutom mer än ett dosmått för min stora häst : ) fast jag tyckte inte det var några problem med flygigheten, man får se till att fodra det direkt i krubban bara, dvs inte lägga i ngn burk för senare fodring. Men PRISET är problemet isåfall!

jag köpte Biomag för en månad sen, vet inte när den är tillverkad (men det står Batch 110330, kan det vara tillverkningsdatum?) och på min står både innehåll av Magnesium (24%) och Fosfor (13%)..

KL
fick mailsvar idag:

Hejsan och tack för att du vänder dig till oss med dina synpunkter!
BIOMAG innehåller 24 % Magnesium och 13,5 % Fosfor vilket motsvarar 2,4 g Mg och 1,35g P per dosmått om 10 gram.
Resterande % består av vatten och syre vilket är bundet i Magnesiumfosfatet i dess fasta form.
Vad som redovisas på etiketten är noga fastställt i ett EU-direktiv vilkets efterlevnad kontrolleras av Jordbruksverket. Regelverket har nyligen genomgått en revidering vilken inneburit att vi ändrat utformningen av alla våra etiketter, däribland ”Biomag”.
På den nya etiketten deklareras nu även fosforinnehållet.
Den nya etiketten började användas i september 2011 på nyproducerade tillskott, så om du har en etikett utan denna information har denna producerats tidigare.
Det EU-direktiv jag hänvisar till reglerar både vad som ska stå och vad som inte får stå på etiketterna och det är inte alltid vi är överens om vad som är rätt och fel men i just detta fall har det lett till ett förtydligande.
Hoppas detta gav svar på din fråga.

vänligen

Anders Rickard
leg vet, DVM
Eclipsebiofarmab
0430-40280
www.eclipsebiofarmab.se

kl

Horze i Norge har fortfarande magnesium, så om ni känner någon där eller bor nära gränsen är det säker billigare än Kraffts.

FC, det stämmer med den Biomag jag hade också. Tror det var 3,3 g mag i ett mått a 10 g, dvs att det är ca 1,7 g fosfor

Den från Horze är 92% magox.

Jag kikade på en burk idag. Fotograferade den med...

1 dosmått = 10 gram ger 2.4 gr Magnesium
Råvaruinnehåll: Magnesiumfosfat
Analysgaranti: Magnesium 24% Fosfor 13% Vatten 1 - 2% Aska olöslig i saltsyra 3,5%

Bäst före augusti 2016
Batch nr 210822

Var tog forsforn vägen i dosmåttet?

Och VAR tog 0,5 fosfor som Eclipse biofarmab SJÄLV pratar om vägen? De säger 13.5%, burken säger 13%?

det kan man ju oroligt undra och fråga sig. Har du lust att dra en mail? :D

Misstänker de bara kommer påstå det är en burk tillverkad innan nov 2011. Men kan maila sen när jag är ledig, om jag bara påminns om det ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 039
Senast: Kodiak
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 002
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar