easyboot epic, bästa bootsen?

Shimzy

Trådstartare
hej är helt ny på barfota skor..
pratade med en försäljare som sålde epicen bla och hon tipsade varmt om dem..

vad tycker ni?
vilka håller längst?
om hästen sliter snett ? vilka är bäst då?
vilka sitter bäst?

tacksam för alla svar jag kan få =)

Sv: easyboot epic, bästa bootsen?

Tycker de är jättejobbiga att sätta på. Spännet är inte så trevligt att hålla på med. Verkar hålla bra förutom gaiterförlängningarna som håller på att gå sönder efter tre användningar.

Kommer välja boots som är lättare att få på om jag behöver köpa barfotaboots igen.

Tänk utifrån vad du prioriterar, inte vilka som i allmänhet skulle vara "bäst". Olika egenskaper är olika viktiga för olika personer.

Jag t ex behöver inte tänka så mycket på hur bra de sitter, eftersom jag inte utsätter dom för så krävande uppgifter (inte knata omkring i djupsnö eller bränna runt i terräng t ex) även om man såklart vill att de ska sitta ok så de inte lossnar för minsta lilla.
Däremot tycker jag comforten är viktig eftersom jag delvis använder dom för att avlasta fötterna, vill inte att det ska kännas obekvämt eller ansträngande för hästen att gå med bootsen. Och de ska gå att brodda.
Att dom är lätta att ta på och av är viktigt för mig eftersom jag ibland tar på broddade bootsen bara för sisådär 50m sträcka till ridhuset för att inte halka om det är isigt, av med dom när vi kommit dit, på med dom när vi ska tillbaka. Sen är inte min kuse alltid så "snäll" med att hålla upp fötterna i borta-miljö, minsta lilla störningsmoment så vill han gärna ha flyktvägarna öppna för säkerhets skull. Det måste gå snabbt och smidigt för att fungera i längden så jag inte står där och sliter mitt hår under längre tid än vad själva ridningen tar! :p

Utifrån ovanstående tycker jag Easyboot Glove är perfekt för oss. Kanske finns andra också som skulle fungera likvärdigt. Har comfortpads fram eftersom hästen verkar tycka det är bekvämare och rör sig bättre med bootsen på. Epics hade varit katastrof, hade aldrig orkat med spännet. :angel:
För någon annan där det är viktigare att bootsen sitter hårt även vid krävande situationer kanske Epic´s är ett bättre alternativ.

Sen gäller det såklart att de passar också, oavsett vilka boots man väljer.
(Obs! Ingen barfotaboots-expert på långa vägar, bara lite synpunkter utifrån det jag läst/upplevt hittills.)

Jag tycker också att just Epic är lite meckig med sin vire & spänne. Har man flera hästar som delar på bootsen så kan det ju vara praktiskt iofs eftersom man ställer in dem efter hoven varje gång man tar på dem, men har man bara en häst...njäe.

Till min ponny har jag Easyboot Bare. Den var lite svår till en början innan jag lärt mig tekniken att få på dem, men nu tycker jag att de är perfekt :)

jag är lite tveksam till spännena egentligen, utan tycker att easyboot glove ser trevligare och nättare ut...
MEN har läst så mkt om att dem är så svårt att få på och det sa försäljaren med..
jag har ju ine provat boots alls innan så har noll erfarenhet.

men vill ha en boots som är smidig och alltid sitter kvar då det blir en hel del terräng och full fart för vår del!
på alla olika underlag...

Jag har Cavallo simple boots till mina:)
Sitter jättebra och är superlätta att ta av och på:love:

Sen spelar det in vilken hovform som hästen har. Gillar cavallo sportbootsen som är superlätta att sätta på för mina värkande fingrar. Har aldrig tappat någon hur blött eller lerigt det varit. Epic var för svår att sätta på, bare har jag provat men lyckades tappa en sen gick jag över till cavallo simple som också är lätta att sätta på. Finns alltså många faktorer som spelar in. Har haft möjlighet att prova olika storlekar innan jag köpt vilket är en klar fördel.:)

Jag tror att man måste prova sig fram för att hitta rätt modell för just det man själv behöver och för ens häst. Jag har testat Cavallos båda modeller på min häst, fanns inte en chans att han skulle kunna ha dem då han har för smala ben/de är för vida. Annars verkar de bootsen enkla och praktiska, men som sagt, på min häst fanns det ingen möjlighet att det skulle fungera.

Har ett par Easyboot Epic som jag köpte i vintras då han av olika anledningar gick barfota bak en period och det var snorhalt ute. Använde dem med broddar i. De fungerade jätte bra! Var mest en teknikfråga att få på dem. Första gången fattade jag ingenting och tänkte: "ska det verkligen ta 20 minuter att ta på en boots? :confused:", men efter att jag lärt mig tekniken tog det kanske 30-60 sekunder per hov.

Nu har jag ett par Renegade Hoof Boots som ligger nya i kartong och väntar på om jag vågar testa att plocka av skorna helt till sommaren, då är det tänkt att han Renegade bootsen fram (vid behov) och Easybootsen bak.

ja man begöver nog prova sig fram, men dyrt att köpa och inte bli nöjd..
men jag kunde få köpa epicen och provrida med dem i 30 dagar och lämna tillbaka med FULL retit peng om jag inte var nöjd !
så blir nog att jag börja att prova med dem...
cavallos ser mjuka och sköna ut, men blir dem inte tunga som blöta gympaskor ? kanske bara något jag fått för mig :S

har en halvblods korning med fötter var 13 cm breda och 14 cm långa och normala ben..
vad tror ni kommer easybooten funka?

Jag har bara testat epicen och gloven. Eftersom min häst har runda hovar så sitter gloven kanonbra, epicen började han skruva av sig. Trots galopp på tvären, tvärstopp och liknande så har gloven suttit jättebra. Gäller att man får väldigt tight passform på dom och att hästen har rätt form på hovarna.

Gloven är superenkel att ta på, klart mycket lättare än epicen. Har en tunn comfort pad (6 mm) i för då får strålen kontakt också.

Har varit lite sugen på att testa cavallo men eftersom dom här funkar bra nu så har det inte blivit av.

Jag har bara testat epicen och gloven. Eftersom min häst har runda hovar så sitter gloven kanonbra, epicen började han skruva av sig. Trots galopp på tvären, tvärstopp och liknande så har gloven suttit jättebra. Gäller att man får väldigt tight passform på dom och att hästen har rätt form på hovarna.

Gloven är superenkel att ta på, klart mycket lättare än epicen. Har en tunn comfort pad (6 mm) i för då får strålen kontakt också.

Har varit lite sugen på att testa cavallo men eftersom dom här funkar bra nu så har det inte blivit av.

oj.. enklare än epicen? det "sägs" ju vara tvärt om ?
men jag är ju mest sugen på gloven så nu blir jag himla nyfiken.. har du någon bild på din hästs hovar? vad är det för ras?
Tror du att du tycker gloven är lättare för att du redan kunde epicen?
om man är helt grön på det klarar man det ändå tro?
vad har du för mått på hoven och vilken storlek valde du till dem?

oj va många frågor.. svara om du vill och orkar =)

Det gäller att hoven ligger precis inom måtten både på längden och bredden. Jag beställde ett provkit och då får man välja 3 storlekar utan gaiter som man kan testa på hästen.

Här bedöms det hur lätta och svåra de olika bootsen är att sätta på.

http://www.websitefolder.net/easyboot/Valja_boot.asp

Jag har en korsnig med nordis eller kallblodstravare.

Jag använder glove på min arab. Jag är helt rudis på boots, men har inte tyckt att de är svåra att få på. De kräver dock regelbunden verkning så att inte tån blir för lång. Ibland suger de sig fast på hoven och kan vara lite svåra att få av (å andra sidan ett tecken på att de sitter bra när man rider vilket är viktigare). Det är enda nackdelen med dem så vitt jag har kommit på.

Easyboot har också en ny modell som heter Trail som jag är mycket nyfiken på för de där tillfällena då man bara är ute och skrittar.

på den länken stod det ju att gloven var lättare än epicen att sätta på.. låter ju bra eftersom ajg är mer sugen på gloven egentligen..

men nu har jag hittat 2 epic i rätt stl begagnat så slog till på dem och så får jag se hur vi trivs med dem och så kan jag ju köpa 2 till nya el beg när jag vet hur det funkar, antingen glove eller epic då..
om nu easyboots funkar annars får jag börja leta igen :S

kl

Jag tycker att easy boot edge är jättebra! Sitter som gjutna och "spännet" kan inte gå upp. Ingen tunn wire som slits.

Har provat följande bootsgenom åren:

Old Macs (första serien)
Nån modell med pjäxspänne och luftkudde som man pumpade upp, glömt namnet.
EB Epic
EB Bare
EB Edge

I vinter hade jag Bare fram och Edge bak. Hade gärna haft edge runt om men hade redan ett par Bare hemma så onödigt att köpa nya. Broddade. Funkade hur bra som helst på is och snö. Bra grepp och inga snöklampar.

Senast ändrad:

Titta efter Renegade boots. Grymt enkla att ta på och av samt sitter bra på.
// Linda

puffar denna tråden lite igen då jag fortfarande inte är helt nöjd med mina boots..
har epics men tycker det är för jäkla krångligt med wiern... så nu hade jag hem ett glove-prov kitt men verkar inte kunna på någon stl att passa tillräckligt bra fram..
någon som provat glove med sula i?

provar easyboot trailen ? sitter den lika bra ??

Jag har 6 mm sula i Gloven men den passar utan sula också. Tror inte man kan justera storleken med sula i den modellen. Står att man inte ska ha tjockare sula i booten.
Hovformen måste vara rätt och Gloven sitta tight annars funkar det inte.

Testade på kompisens häst i lördags och själva booten passade men gaitern var för kort och nådde inte om leden på hästen.

Är så nöjd med mina Glove att jag beställde ett par till så jag har reserv när de här ger upp.

På min häst slöt inte gloven till ordentligt längst fram.
Dvs det var ingen v som det ska vara. utan den gick kant i kant.
Men försäljaren rekomenderade då stripsen som man sätter vid v.
och då satt bootsen som gjuten. Har aldrig åkt av någonsin.

Bara den passar på bredden och inte bugglar ut på sidorna.
Det var det viktigaste enligt henne.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
639
Senast: cowgirl81
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
491
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 284
Senast: Edla
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 530
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka