Sv: easyboot epic, bästa bootsen?
Tänk utifrån vad du prioriterar, inte vilka som i allmänhet skulle vara "bäst". Olika egenskaper är olika viktiga för olika personer.
Jag t ex behöver inte tänka så mycket på hur bra de sitter, eftersom jag inte utsätter dom för så krävande uppgifter (inte knata omkring i djupsnö eller bränna runt i terräng t ex) även om man såklart vill att de ska sitta ok så de inte lossnar för minsta lilla.
Däremot tycker jag comforten är viktig eftersom jag delvis använder dom för att avlasta fötterna, vill inte att det ska kännas obekvämt eller ansträngande för hästen att gå med bootsen. Och de ska gå att brodda.
Att dom är lätta att ta på och av är viktigt för mig eftersom jag ibland tar på broddade bootsen bara för sisådär 50m sträcka till ridhuset för att inte halka om det är isigt, av med dom när vi kommit dit, på med dom när vi ska tillbaka. Sen är inte min kuse alltid så "snäll" med att hålla upp fötterna i borta-miljö, minsta lilla störningsmoment så vill han gärna ha flyktvägarna öppna för säkerhets skull. Det måste gå snabbt och smidigt för att fungera i längden så jag inte står där och sliter mitt hår under längre tid än vad själva ridningen tar!
Utifrån ovanstående tycker jag Easyboot Glove är perfekt för oss. Kanske finns andra också som skulle fungera likvärdigt. Har comfortpads fram eftersom hästen verkar tycka det är bekvämare och rör sig bättre med bootsen på. Epics hade varit katastrof, hade aldrig orkat med spännet.
För någon annan där det är viktigare att bootsen sitter hårt även vid krävande situationer kanske Epic´s är ett bättre alternativ.
Sen gäller det såklart att de passar också, oavsett vilka boots man väljer.
(Obs! Ingen barfotaboots-expert på långa vägar, bara lite synpunkter utifrån det jag läst/upplevt hittills.)