E-vitamin hur viktigt är det?

P

puckis

Jag håller på att bygga min hästs muskler och funderar på e-vitamin tillskott. Hur viktigt är det egentligen, och hjälper det verkligen?
Han har en uträknad foderstat baserad på hö, havre, betfor, mineraler och just nu b-vitamin. Behövs det e-vitamintillskott för muskelbyggande?
 
Sv: E-vitamin hur viktigt är det?

Det här är den information som jag har om E-vitamin
Det stärker hästens immunförsvar, skyddar mot muskelsönderfall genom att ”avaktivera” de fria radikaler som annars skadar cellerna och det påverkar ämnesomsättningen men även fertiliteten, hjärna och nerver. Har en egenskap som antioxidant och förhindrar oxidation av fetter i fodret och i hästkroppen. E-vitamin tillskott kan vara lämpligt att ge om hästen äter syrat foder och vid perioder av hårt arbete för att undvika muskelskador. Bristsymtom: kan vara lever och muskelskador men även hjärnskador och sterilitet. Överdosering: Är sällsynt med E-vitamin eftersom det lagras undre en väldigt kort tid i kroppen. Det mesta åker ut med avföringen. E-vitaminer bryter ner järn och kan förorsaka blodbrist. Behovet hos vuxen häst (underhåll) är 75mg/100kg kroppsvikt och dag. Maxtolerans 3000mg/100kg kroppsvikt och dag.

Det finns det e-vitamin i pulverform som man bara ger i samband med extra hårda pass, alltså inte varje dag.
 
Sv: E-vitamin hur viktigt är det?

Jaha, så det är ingen kur man ger. E-vitamin tillsatser brukar ju vara rätt dyra. Är det sällsynt med brist på e-vitamin?
 
Sv: E-vitamin hur viktigt är det?

Nej, jag tycker inte e-vitamin behöver vara dyrt. Själv använder jag Basic E, 121 kr för en liter. Eftersom jag ger 10 ml om dagen (dagsbehovet) så räcker det i 3 månader, 40 spänn i månaden alltså.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 763
Senast: Bee
·
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 163
Senast: Karoliten
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 777
Senast: Kalkon87
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 062
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp