E-vitamin behov

M

Magdalena

Nu har jag sökt, men hittar inte några siffror. Jag skulle behöva e-vitaminbehovet (aktuell häst är hbl 535 kg normalvikt). Häftet ligger hemma och jag sitter på jobbet...

Kommer jag ihåg rätt att selenbehovet är 0,2mg/100 kg häst?
 
75 mg / 100 kg häst

Selen-behovet som du skrev.

mvh Jessica
 
Gamla värden kanske?

från Plancks bok
"Rätt foderstat-bättre häst"
Selen 0,3 mg /100kg kroppvikt
Vitamin E 25 mg (underhåll); 100-200 mg(arbete); 30 mg(tillväxt) per 100 kg kroppsvikt

Jag ger 1000 mg extra per dag enligt rekommendation från de som gör mina vitamier. "Häst-Balans"
 
Re: Gamla värden kanske?

Rätt foderstat bättre häst är en bra bok, men tyvärr med gamla rön. Intressant att behovet "sjunkit"!!
 
Fortsättningsfråga:

Du råkar inte veta "standardvärden" på e-vitamin och selen i:
havre
betfor
soja
olja (?)
vetekli

:D
 
Havre:
13 mg E per kg foder. 0,01 mg selen per kg ts.

Soja:
4 mg E. 0,4 mg selen.

Betfor vet jag inte, och resten av dessa värden finns på min pappas dator, som befinner sig på hans jobb just nu. :smirk:
 
Vilken tur att du har skickat det excel-arket till mig då. :D

Vetekli
E-vitamin 22 mg / kg
Selen 0,1 mg /kg

Betfor och olja, vet ej.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag är admin för jobbets Facebooksida och har stött på lite problem. Chefen, vars privata e-mail är kopplad till sidan, har slutat och...
Svar
11
· Visningar
499
Senast: tott
·
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Karoliten
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 957
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 754
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp