e: Miroco u: Stina ue: Stanford

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Victory
  • Startdatum Startdatum
V

Victory

Hej!

Skall köpa halvblod född -95 efter e: Miroco u: Stina ue: Stanford
Skulle vilja veta ALLT ni vet om dessa, hade varit skitkul:)
Tacksam för svar!
Hälsn.Nina;)

Sv: e: Miroco u: Stina ue: Stanford

Jag betäckte med Miroco 1999 när han stod i Jämtland , en jättetrevlig hingst som gav mig och mina två kompisar väldigt trevliga snälla avkommor.
Hingsten i sig själv var när jag träffade honom väluppfostrad och en vänlig individ. Han var 170 cm hög e.Maraton-Cyrano. Hade placeringar upp till MSV dressyr och LA hoppning.

Vet en valack efter Miroco, ledartyp i hagen, hög ridbarhet, väldigt lättriden i både dressyr och hopp. Hopp med bra teknik. Snygg häst!

Stanford var en "stor" hingst, har lämnat många fina avkommor i främst hoppning, men även FT om jag inte missminner mig.

Senast ändrad av en moderator:

Miroco lämnade ingenting i aveln och sänktes därför till C.

Stanford var en elithingst med avkommor främst i svår hoppning. Han mest kända avkomma är Stand by Me som går svår internationell fälttävlan och vunnit VM.
Stanford tävlades upp till medelsvår hoppning då en skada satte stopp för fortsatt karriär (har för mig att han skadade ett öga?). Hans pappa Anart gick svår internationell hoppning med Peter Eriksson och hans mamma Ravena gick medelsvår hoppning.

Ganesco lämnade svårklasshästar i både hoppning och dressyr.

Jag kan NOLL om avel. Man menas med dessa bokstäver och att Mirocco säktes till C?

Man lite enkelt kan man säga att man graderar hur bra en häst är i avel genom att ge dem följande bokstäver
A = en häst som visat den har något att ge i aveln, den har lämnat en del bra avkommor
B = den vanligaste bokstaven en häst får när den börjar i avel innan det finns så många avkommor att bedöma
AB = en häst som visat att den har andra meriter innan den kommer i avel t ex bra tävlingsresultat så får den då AB tills det finns avkommor att bedöma
C = kasserad från avel för att den under tiden den varit i avel inte producerat tillräckligt många avkommor som håller bra klass
E = elit får bara de allra bästa ston och hingstar som lämnar många avkommor med bra egna meriter får detta. För stonas del brukar det betyda att ofta inte får det förrän de är så gamla att de inte längre är i avel.
V = att en hingst satts på vänt tills man kan se hur hans avkommor är. När en hingst fått V så blir han sedan antingen uppflyttad till A eller ner flyttad till C och är då inte längre önskvärd i avel inom rasen.

Senast ändrad:

En nygodkänd hingst får AB vilket ger hingsten 6 års rätt att lösa liscens. Enstaka hingstar kan få B som bara ger 1 års tillstånd och då ska hingsten visas igen.

Miroco lämnade ingenting i aveln och sänktes därför till C.

Stanford var en elithingst med avkommor främst i svår hoppning. Han mest kända avkomma är Stand by Me som går svår internationell fälttävlan och vunnit VM.
Stanford tävlades upp till medelsvår hoppning då en skada satte stopp för fortsatt karriär (har för mig att han skadade ett öga?). Hans pappa Anart gick svår internationell hoppning med Peter Eriksson och hans mamma Ravena gick medelsvår hoppning.

Ganesco lämnade svårklasshästar i både hoppning och dressyr.

Nej Stand By Me har inte vunnit VM ;) Dock har han vunnit mkt annat.

Och när det gäller Miroco så kan man väl knappast anse honom som bed bar eg med så få avkommor??

Stand by me har vunnit världscupen :)

Med dålig marknadsföring och få avkommorär det svårt att se vad en hingst lämnar i avel,Och de få avkommor jag sett efter honom har dessa varitväldigt trevliga individer, Kanske inga elithästar , Lätt att rida in snälla att hantera .

Anart ,Stanfords pappa var även stationerad hos en kompis till mig några av sina sista år, han var inte speciellt kul att ha att göra med, vet att K Pålsson hade honom i sitt fyrspann innan han kom till Peter Eriksson som hoppade honom och det är nog Pålssons förtjänst att han gick att hantera.
Men har inte träffat på någon avkomma efter honom som varit besvärlig så han kanske inte nedärvde sitt humör.

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 644
Senast: LiviaFilippa
·
Avel Hej! Har ett litet sto på 1,52 m i mankhöjd e. Fort-Baron x ue. A-dur som jag är sugen på att veta mer om hennes härstamning men hittar...
Svar
0
· Visningar
677
Senast: Klein
·
Avel Hej. Jag och min mamma går i banorna att köpa ett sto e. Niveau - Carismo. Ägaren vet inte vilka papper hon har (stoet är SWB men...
Svar
3
· Visningar
1 430
Senast: PantheraL
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka