e-auktioner

Basilika

Trådstartare
Jag undrar varför det är så förbjudet att prata om e-auktioner här? Vid många tillfällen har trådar om t ex den stora svenska e-auktionssajten eller den ännu större världsomspännande blivit borttagna trots ganska allmänna diskussioner av typen "Vilka sajter finns det mer", "var kan man köpa x dvd-box" osv.

Jag förstår om buke inte vill göra reklam för enskilda produkter eller leverantörer (om de inte köper sig plats), men då blir jag lite splittrad. Jag har kikat igenom lite historik och upptäckt flera trådar om t ex stora svenska klädkedjor eller hästvaruhuskedjan som lever kvar. Och då faller ju liksom resonemanget.

Sv: e-auktioner

Mest troligt är att tråden plockats bort pga länkförbudet. En tråd ska inte bara bestå av länktips.

Jag såg den där tråden tidigare ikväll, det var väl du som svarat med en massa länkar. Men länkar är främst tillåtna som fördjupning av ett svar - även om gränsdragningen inte är glasklar.

Ja, du och jag har ju diskuterat det där förut och nu hamnade jag i diskussion med nuvarande seniormoderator men är det alltså länkarna det handlar om har jag en större förståelse för att tråden plockades bort.

Så om man lindar in länken i massa blaj så är chansen större att den får vara kvar alltås? :idea:

Citat ur forumets regler:
"För att förenkla för de som söker svar på frågor skall frågan besvaras direkt i tråden, inte genom en länk till en annan plats. Länkar är dock tillåtna som en fördjupning efter ett uttömmande svar."

I annat fall gäller att länkar ofta faller under annonseringskategorin, åtminstone på mina forum.

/Erica

Cheeserica skrev:
I annat fall gäller att länkar ofta faller under annonseringskategorin, åtminstone på mina forum.

Det skiljer sig väldigt på olika forum. :angel:

Kan passa på att fråga;
Får man snämna sidors och märkens namn om man inte har med en länk?

Om någon skriver "vet någon vart det finns en snygg tröja?" Så svarar jag "H&M", är det tillåtet?

Hallåååååå? *ekar* Ingen moderator som vill svara?

Det är inte så lätt att svara på detta.

Ditt exempel kan tolkas som att den första personen lagt in en annons. Hon annonserar efter en tröja, vilket gör att tråden ryker. Att du svarar H&M är inget fel om det inte följs av adress till butik eller länk till butik eller artikel.

Huvudregeln när företagsnamn är inblandade är att man inte skall göra reklam på forumet, det är inte till för det.
Det har ingen betydelse om det är ditt företag eller någon annans.
Vi kan ju inte veta om du kanske är delägare i H&M eller så ;)

Annars får man självklart skriva företagsnamn och märkesnamn men det känns onödigt om det inte är relevant.

Vill man prata om något man köpt på hööks får man självklart skriva hööks. Jag förstår inte varför folk skriver h**ks.

Man länkar i princip aldrig och man gör inte reklam för företag, varor eller tjänster på forumet.

Sedan är det självklart så att om man exempelvis är hovslagare och kan mycket om hovar och relaterade saker så får man skriva om det man kan och försöka hjälpa andra. Man ber dock inte användare kontakta en via PM om de behöver en hovslagare, eller skriver ut sitt telefonnummer.

Men om det framkommer att man är hovslagare och folk hör av sig utan att man bett om det, vilket säkert kan hända om man är duktig på att svara på frågor på forumet får man självklart ta hand om dessa kunder. Men det skall vara de själva som hör av sig, inte företagaren.

Liknande trådar

Bukefalos Hej, Nyss försvann ett par av min ainlägg då jag hade länkat till bilder på två olika sadlar, likadant utseende men olika märkesnamn...
Svar
10
· Visningar
1 628
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Diskussionerna ang elhalsband går ju ofta höga på diverse forum. Själv har aldrig provat, men alltid varit av åsikten att det är bra att...
2 3
Svar
40
· Visningar
7 238
Senast: Nizhoni
·
Dressyr Jag har tillsammans med moderatorn på utrustning kommit fram till att nedanstående kommer att gälla utrustningstrådar även här inne på...
Svar
3
· Visningar
1 021
Senast: remmis
·
Utrustning Hittar du inte din tråd? Då kanske den är borttagen för att den stred mot forumreglerna. Sådana trådar raderas så snart de uppmärksammas...
12 13 14
Svar
276
· Visningar
68 724
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar