Dyson V8 total clean

Wysiwyg

Trådstartare
Jag vet att det skrivits en del om Dyson på forumet och jag har läst inläggen. Jag känner mig dock fortfarande lite skeptisk. Hatar verkligen att dammsuga och framförallt att ta fram och släpa runt på min vanliga dammsugare. Tröskeln för dammsugning är högre än jag önskar i och med detta.

Men. Jag får totalt frispel om dammsugaren suger dåligt. En kompis tipsade om Electrolux ergorapido för hon var såååå nöjd och behövde ingen vanlig dammsugare. Alltså det är ju sämsta skiten jag använt? Klarar inte av att suga upp någonting utan bara skyfflar torrfoder och grus framför sig och sugförmågan är så kass att den inte klarar av någonting som ligger mot listerna. Japp, 1,5 tkr i sjön.

Gillade dock formatet på sladdlös så jag har börjat snegla lite på Dyson V8 total clean. Men innan jag köper en för 3,5tkr vill jag veta om den går att använda istället för min vanliga dammsugare? Den ska klara av kattsand och torrfoder, damm och katthår, grus och glassplitter. Gör den det? Eller är det lika bra att låta bli?
 
Jag har ingen feedback om Dyson men har också övervägt en sladdlös skaftdammsugare. Har hund och dammsuger 1-2 gånger/dag. Men eftersom tester (ffa Råd & Rön) lutar åt att de flesta är mer eller mindre... begränsade i prestanda (läs: suger kasst), och eftersom Dyson som förmodligen är minst dålig ändå kostar en hel del, så lutar jag nu istället åt en robotdammsugare med funktionalitet att hastigt och lustigt dammsuga en snabbt definierad mindre zon. Framtiden får bli facit... :crazy:
 
Jag har både en Dyson 8 och en Electrolux ergorapido och det är enorm skillnad. Dysonen är mycket bättre, den andra för bara massa oväsen men suger inte upp ett skit. Jag dammsuger huset regelbundet med min Dyson. En vanlig dammsugare är på det stora hela bättre men Dyson gör sitt jobb. På vår vardagsrumsmatta är Dyson oslagbar och funkar bättre än vanliga dammsugaren.
 
Ja. Jag har en ännu äldre modell (v6 tror jag det är) som inhandlades just när vi skulle köpa katt, och vi har aldrig haft några problem med att den inte suger upp varken kattsand, päls eller typ havregryn. Har haft den i 3,5 år nu och köpte den dessutom begagnad. Vi äger ingen annan dammsugare och har definitivt inte behov av en heller. Någon gång kan det hända att man får dra fram och tillbaka på samma ställe ett par gånger (alltså ta två "tag" med dammsugaren) ifall det är stora mängder av något riktigt smått, men annars kan jag verkligen inte klaga.
 
Jag ÄLSKAR min dyson! Jag har en V7 och jag har inte använt min vanliga dammsugare en enda gång sen jag köpte den! 😁 Jag bor iofs i lägenhet men jag har två håriga hundar. Den älskar hundhår och mattor! Det enda den inte gillar är löv.. 🍃😂
 
Jag är tyvärr allergisk mot Dysons TV-reklam.

Alltså, man mäter väl inte sugförmåga med G-krafter? Det är sådan där tekno-babbel reklam som förr var så vanlig i bl.a. HiFi kretsar.

Ovederhäftig reklam, gör mig mycket skeptisk till det som man försöker sälja med sådan reklam.

Å andra sidan, så kan det vara bra att ha en laddningsbar, och lätt åtkomlig skaftdammsugare, för att suga upp sådant som "grus i hallen", kattsand, och brödsmulor under köksbordet.

Vilken som är bäst vet jag inte.

Vi har en "vanlig" liten dammsugare som står lätt tillgänglig i ett prång i hallen, och som används för kattsand med mera. Den suger bra.
 
Den här har enormt bra pris/prestanda-värde, samt är både ljud- och sladdlös.
Överlägsen på golv utan mattor. Placeras farligt nära ytterdörr.

(Jag förstår inte längre folk som använder dammsugare för annat än att ta säsongströtta flugor som stångas mot ljuspunkter.)
1.webp
 
Jag HATAR vår dyson!

Jag gav bort min vanliga dammsugare när mannen skaffade vår dyson för den ska ju vara så bra. Den suger skitdåligt, det går tillexempel inte att ta av munstycket och dammsuga hörnen som den inte kommer åt med munstycket. Den suger inte upp små stenar, gem, skruvar etc utan borstarna kastar bara runt dem på golvet. kommentaren av dottern var att ”sådant böjer man sig ner och tar upp” men det ska man fasiken inte behöva göra.

Eftersom den suger dåligt så har jag alltid på turbo-läget vilket gör att vår entre-våning på ca 60-80 kvm tar tre dagar att dammsuga eftersom batteriet håller i ca 10 minuter och sedan tar närmare 6 timmar på sig att ladda.

Det är lättare att sopa med kvast och ta upp med skopa.

Jag köpte mig en ny, riktig dammsugare och mannen fnyste och tyckte det var onödigt. Kan meddela att även han, som gillar vår dyson, använder ”min” dammsugare till att suga upp hår efter klippning eftersom det annars rullas in i rullarna och trasslar.

På mattor är den dock oslagbar! Så, har du mattor så är det ett bra komplement, dock ett dyrt sådant.
 
Jag har en sladdlös dyson (v7 eller v8, orkar ej kolla nu) och den är jättebra tycker jag. Använder varje dag och den tar kattsand och päls, vedfnösk, grus mm utan problem. Lite större grejer kan som någon var inne på ibland slungas ut bakom av borstarna men då kör jag över samma sak igen försiktigt och då åker det upp.

En gång i månaden ungefär dammsuger jag dock med den icke-sladdlösa dyson animal turbine innan jag våttorkar, mest för att batteritiden inte håller för hela huset på en gång med den sladdlösa. Sladdförsedda suger såklart bättre.

Jag tycker min sladdlösa dyson suger bättre än de flesta vanliga dammsugare, definitivt bättre än ergorapido som jag haft för några år sen. Animal turbine är en klass för sig, skön och enkel att använda trots sladd tycker jag.
 
Köpte en V8 Absolute för några veckor sedan och är supernöjd! Den suger upp hundhår, grus, krossade nudlar, löv och allt möjligt utan problem. Den är helt klart bättre än vår vanliga dammsugare, en Bosch husdjursvarianten.

Förstår inte riktigt hur @Efwa menar heller. Åtminstone min har en batteritid på ca. 40 minuter i maxläge, och det går att ta bort munstycket och byta munstycke på precis samma sätt som vanliga dammsugare.
 
Köpte en V8 Absolute för några veckor sedan och är supernöjd! Den suger upp hundhår, grus, krossade nudlar, löv och allt möjligt utan problem. Den är helt klart bättre än vår vanliga dammsugare, en Bosch husdjursvarianten.

Förstår inte riktigt hur @Efwa menar heller. Åtminstone min har en batteritid på ca. 40 minuter i maxläge, och det går att ta bort munstycket och byta munstycke på precis samma sätt som vanliga dammsugare.

Det är suget jag är sur på. Ibland måste man ju ta av det för att komma åt hörnen och då suger den inte upp något alls.

Batteritiden tycker jag inte är så lång.
 
Hatar verkligen att dammsuga och framförallt att ta fram och släpa runt på min vanliga dammsugare. Tröskeln för dammsugning är högre än jag önskar i och med detta.

Helt annat tips från en som inte hållt i en dammsugare på en månad, och då för att dammsuga fönsterkarmarna: iRobot Roomba.
 
Det är suget jag är sur på. Ibland måste man ju ta av det för att komma åt hörnen och då suger den inte upp något alls.

Batteritiden tycker jag inte är så lång.
Utan munstycke funkar den såklart dåligt men det finns ju särskilt munstycke för att komma åt sånt.

Jag älskar vår dyson. Dammsuger aldrig med något annat, ställt undan vanliga dammsugaren i ett förråd. Lätt min bästa investeringnär det kommer till hem-el. Hade en ergorapido jag fått i present förut, denfunkade inte alls. Milsvidd skillnad.
 
Helt annat tips från en som inte hållt i en dammsugare på en månad, och då för att dammsuga fönsterkarmarna: iRobot Roomba.

Jag bor ganska litet och med en del möbler och trösklar så jag tror inte robotdammsugare skulle funka hos mig. Men hade jag bott större hade det absolut varit ett alternativ! :)
 
Större saker kan man dammsuga upp genom att lyfta upp lite och sätta ner munstycket direkt över dom så borstarna inte sprätter iväg dom (mvh dammsuger upp bullbitar och muffinsbitar med Dyson :angel: ). Hörn får man ta från fler vinklar eller backa in/byta munstycke till det som bara suger och inte har borstar om det är besvärligt. Jag dammsuger även ovanpå listerna med vår Dyson, bara att slänga upp ena kortsidan på listen och gå längs väggen.

När vi skaffade Dyson fick jag lära mig att man dammsuger lite annorlunda.
 
...Så att övergå till att dammsuga, som man gjorde på 1960-talet, är ett framsteg????

Lyfta på skräp, mickla, laddningen räcker inte tillräckligt länge?

Trendputte pryttell, verkar det som.

Och ett komplement till "vanlig" dammsugare med god sugeffekt.

Fast "vanliga dammsugare är såklart otrendiga.
 
...Så att övergå till att dammsuga, som man gjorde på 1960-talet, är ett framsteg????

Lyfta på skräp, mickla, laddningen räcker inte tillräckligt länge?

Trendputte pryttell, verkar det som.

Och ett komplement till "vanlig" dammsugare med god sugeffekt.

Fast "vanliga dammsugare är såklart otrendiga.

En dålig skaftdammsugare är såklart dålig, precis som med allt annat. Köper jag en kass robotdammsugare får jag ju räkna med att den troligtvis kommer få packas ner i kartongen igen för att jag hellre dammsuger själv om det ska bli gjort. Även inom ett märke är det såklart skillnad mellan nya och gamla modeller.

De problemen du tar upp har vi verkligen inte med vår dammsugare iaf. Vi har Dyson v10 animal och den är helt suverän!
 
...Så att övergå till att dammsuga, som man gjorde på 1960-talet, är ett framsteg????

Lyfta på skräp, mickla, laddningen räcker inte tillräckligt länge?

Trendputte pryttell, verkar det som.

Och ett komplement till "vanlig" dammsugare med god sugeffekt.

Fast "vanliga dammsugare är såklart otrendiga.
Men jösses, låt de som tycker om sina Dyson tycka om sina Dyson och så tycker du om ditt? Du har redan i ditt första inlägg gjort det tydligt att du ogillar Dyson. Att sedan skriva i tråden ännu en gång, raljera och insinuera att de som tycker om sina Dyson-dammsugare bara är lite dumma i huvudet som gått på ett dåligt säljtrick är rätt otrevligt. Särskilt eftersom TS nu redan bestämt sig och köpt en.

Kan inte ens fatta att jag blir lite upprörd i en tråd om dammsugare av alla saker (:laugh:) men ditt inlägg kändes så himla tråkigt.

Dyson var för övrigt inte ett dugg trendigt när jag köpte för snart 4 år sen. Jag älskar den ändå och har inga som helst problem med att ha den som min enda dammsugare.
 
Här kommer uppdateringen! Är SÅ nöjd, älskar den! :love: Visst, sugförmågan ääär inte lika bra som min vanliga och ibland för man trixa lite för att få upp grejer i hörnen men den överträffade ändå mina förväntningar. Tröskeln för att dammsuga är SÅ mycket mindre! Dammsuger nu typ 2ggr/veckan istället för 1 gång varannan vecka och blir inte arg när jag släpar runt på den heller.

Den lite halvdana sugförmågan (som ändå är helt ok måste jag säga) när dammsugaren inte är på max är snarare en fördel i delar av min lägenhet. I hallen och köket ligger en gammal retro golvplastmatta som har lätt att suga fast om dammsugaren suger för hårt. Det är nästan så det blir jobbigt att dra den gamla dammsugaren över mattan och ibland nästan drar jag upp den från kanterna. Med Dysonen kan jag dammsuga hallen utan att fastna i mattan och dessutom snabbt skruva upp fräset när jag ska vidare på välkomstmattan. :D

Den absolut största skillnaden för mig är som sagt att dammsugartröskeln sänkts ungefär 100 snäpp och att det ändå är bra fräs i dammsugaren så jag inte blir arg på den för att den dammsuger dåligt.

5 av 5 julstjärnor!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp