Dyra hudar...

Madde_padde

Trådstartare
har suttit och kollat lite på annonser hit och dit...dock rä de mycke epngar de rör sig om att skaffa hund!

bör jag backa när de är alltför billiga hundar?
Har en herre 8år... blandras och vet när ja köpte honom att de fanns gott om hundar i den prisklassen men nu tycker ja bara de är dyra hundras som ligger ute! Eller finns do fortfarande vettiga hundar till ett bra pris?

Sv: Dyra hudar...

Vad är en vettig hund för dig? En hund som har bra stamtavla, är renrasig, frisk osv är såklart ganska dyr (runt 10.000 kr brukar det vara) Min sheltie var rejält dyr, över normala prisklassen.. Beror ju helt på vad man är ute efter, man får ju oftast det man betalar för så att säga...

Men skulle jag tex hittat en Sheltie, renrasig, frisk, bra stam osv som kostade 6.000 skulle jag nog backa... Priserna stiger rejält..

Beror ju helt på hur gammal den billiga hunden är, stamtavla, ras m.m

Det beror på vilken ras du är ute efter också, de populära raserna har ju stigit rätt mycket på sistone. Jag kan ta "min" ras (eng.setter) som exempel. Där har rasklubben gått ut med en prisrekommendation på max 7500. Så där behöver inte en valp för 6000:- vara ett dåligt köp. Men så är det ju ingen mode-ras heller som blivit drabbad av prisstigningarna.

ne liten kompis är allt ja är ute efter!
sen vet ja inte! de funkar bra med en blandras! men tillåmed dom kostar typ 6000 vilket ja ser som dyrt :S

ne liten kompis är allt ja är ute efter!
sen vet ja inte! de funkar bra med en blandras! men tillåmed dom kostar typ 6000 vilket ja ser som dyrt :S

Dyrt? Slå ut det på minst 10 år (små hundar lever bra mkt längre) så är det ingen större kostnad. 6000 är inte ens vad det kostar att "försörja" en hund ett år och skadar sig hunden kan det bli mer än så att punga ut på ett bräde.

Spara!

Tycker du att 6000 kronor är mycket för en hund så ska du nog inte skaffa en...

Om du inte bryr dig om hunden är renrasig så finns det en hel del blandningar på blocket kring 2000 kr.

jo men klart de är dyrare än så att hålla en hund ett år...tänkte nog mer på att priserna stigit så sjukt mycke¨på bara några år....

Ja, det har stigit otroligt mycket faktiskt... Köpte en Tollare 1996, för 6000 kr och i år köpte jag en Sheltie för 12000, så det är en enorm skillnad! Dubbla priset för min del.

Varför har det stigit så pass mycket, egentligen? Någon som vet?

Tycker inte att de har stigit mycket i jämförelse med annat. Bortsett från modehundarna då.

Köpte min första doberman 97. Då kostade hundarna i hans kull 8000
Valparna i en ordinär rottiskull 00 kostade 8000 idag kostar det 9000-10 000.

Det är då renrasiga,reggade i skk.

Senast ändrad:

man köper normalt sett inte hund så ofta. därför kan man tycka att priset stigit. men de förljer normalt prisindex (bortsett från chihuahua då). vi köpte vår första hund -91, och då kostade han 5 000 om jag minns rätt. samma ras går väl på det dubbla numera (dalmatiner). men -91 kostade en bra häst 20 000. nu kostar en fölunge 40 000.

Senast ändrad:

Ja, när jag var liten fick jag 7kronor i veckopeng, Det räckte till både godis och en tidning.
Idag kostar väl en min häst 30-40kronor...
Det innebär inte att tidningen nödvändigtvis har blivit dyrare.

Liknande trådar

C
Övr. Katt Hej, Kommer inom månaderna att skaffa en katt, för att vara mer precis en ragdoll, helst av färgen bicolour blå eller brun. Detta är...
Svar
12
· Visningar
2 803
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka