Dyra blandrashundar

Sv: Dyra blandrashundar

Gnist skrev:
De flesta av oss har inget emot själva hundarna. Det vi blir :devil: upprörda över är de oseriösa Människorna som korsar hur som helst och inte tar något ansvar för de valpar som de sätter till världen.

Men varför dra alla över en kam då??

Det kanske finns några som är seriösa i "sin" avel också.

Jag vet en hel del som avlar på godkända Russlar som absolut INTE borde avlas på eftersom de är fruktansvärt aggresiva. Och ändå är hundarna helt ok att avla med :crazy:

Tyvärr, så (som överallt annanstans)är det ju rötäggen som syns och hörs talas om
Och Jag personligen har tyvärr inte träffat någon seriös blandrasuppfödare ännu i alla fall..:crazy:

Obs att detta skall fungera bra hänger på att det betalas bra för föräldradjur av grundraserna o att dessas avel sker på rätt kriterier.
PL

peter_lundin skrev:
Obs att detta skall fungera bra hänger på att det betalas bra för föräldradjur av grundraserna o att dessas avel sker på rätt kriterier.
PL

Helt rätt, men tyvärr är ytterst sällan att så är fallet.

Det finns säkert seriösa blandrasuppfödare, men de är nog Inte många... :cool:

Jo..Det finns ju vissa uppfödare även inom renrasuppfödandet som inte alls sköter sin uppfödning på ett seriöst sätt. Blir ännu mer :mad: på dessa faktiskt..

Ja det kanske inte riktigt är på den nivån jag tänkte nu.
Hur ser man på en uppfödare som helt följer SKKs regler o standarder?
Vad hade tex hänt med BC om den tillåtits bli en utställningsras.
Vad är utställningshuskyn värd som draghund?
PL

Aha ok då är jag med i tankegången ;)

Med tanke på att man faktiskt Får ställa ut BC, så verkar det ju inte ha skadat rasen.. Däremot om Svak skulle slopa att hundarna Måste vara GK LP-hundar för att få regga valpar så skulle det skada rasen enormt mycket..

Dock så är det ju rätt så många egenskapsavlade hundar som ställs ut, utan att rasen i fråga tar skada eller blir uppdelad. Många av dessa rasklubbar uppmuntrar ju dessutom sina medlemmar att ställa ut, då de kommit fram till att exteriören Är viktig för rasens funktion och forlevnad.

Det är ju tyvärr så att vissa raser har delats upp och i fråga om de fallen, så är uppfödarna i mångt skyldiga till att det blivit så..

Nu vet jag inte hur det ser ut idag när det gäller BC men först fick de inte ställas ut alls o sedan bara begränsat.
Visst är en god exteriör viktigt men bedömningarna har ofta ingen koppling till vad som är viktigt för hundens funktion vilket i många fall lett till delade raser. Eller totala överdrifter som gör rasen totalt oduglig till sitt ursprungliga ändamål.
PL

Ska väl tillägga att nästan ingen vallhundsmänniska ställer ut sin BC. Inte ens jag gör det som ändock i grund och botten gillar att fara på utställningar med småtrollen ;)

Som uppfödare, så är heller inte meriterna det som är det viktigaste för mig. Mentalitet, korekt byggd kropp och användbarhet, går före eventuella utställningsmeriter.

Hade faktiskt det ämnet på tapeten förra veckan angående en hane jag vill använda i på en av mina tikar. Han är INTE högt meriterad, men har ett fantastiskt psyke, bra stark kropp och ffa en kanonduktig Arbetshund och passar den tilltänkta tiken väldigt bra.
Blev lite ifrågasatt om det inte var bättre att använda en mer meriterad hane, som jag personligen anser inte passar min tik lika bra. Jag nappade dock inte på det förslaget..:cool:

Det totala motståndet mot utställning har säkert räddat BC, tänk vad de skulle gjort sig bra som utställningshundar.
Vad beträffar formella meriter i övrigt finns det ofta många frågetecken. Om vi fortsätter med BC, hur bra definierar tävlandet en bra hund i praktiskt arbete, jag har tex ett antal gånger fått sy fula skador på tackor i tävlingssamanhang när hundar på ganska hög nivå flippat ur.
PL

Så länge som det finns ett avelsmål och uppfödaren för övrigt gör det en seriös uppfödare ska (meriterar föräldrar, kollar hälsostatus, vaccinerar, id-märker, vet-besiktigar, tecknar dolda fel-försäkring osv) tycker jag det är helt ok med ett sådant pris. Faktum är att jag tror att högre blandraspriser skulle leda till färre impulsköp och därmed taskiga hundliv och omplaceringar.

Jag personligen tycker att arbetet hemma på gården skiljer sig mycket från de moment som är på tävling...
En bra tävlingshund är inte alltid = en bra arbetshund tyvärr.

fast detta med dolda fel... Den rättigheten har man väl via konsumentköplagen och avgörs inte av hur pass seriös uppfödaren är?

dolda felförsäkringen är en försäkring för uppfödaren, för att försäkra sig mot att det inte dyker upp en drös hundar med dolda fel efter ett år.

Pontevecchio skrev:
dolda felförsäkringen är en försäkring för uppfödaren, för att försäkra sig mot att det inte dyker upp en drös hundar med dolda fel efter ett år.

Jag förstod nog inte riktigt den meningen :o , men så här skriver Agria på sin hemsida om dolda fel-försäkring:

"Levererar du en valp som under de tre första åren visar sig ha en sjukdom eller en defekt som bevisligen fanns redan vid leveransen, måste du ersätta köparen. Ett dolt fel kan vara allt från en infektion eller en sten i magen till allvarliga medfödda fel. Dolda felförsäkringen skyddar dig mot dessa kostnader. Varje hund försäkras för sitt försäljningspris. Då har du ett skydd motsvarande hundens försäljningspris både för veterinärvård och dödsfall."

Så visst är det en försäkring för uppfödaren, men ur ersättningssynpunkt. Flera bolag tecknar även den här försäkringen för blandraskullar.

Kanske dom sätter ett högt pris så inte fel folk ska höra av sig..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka