Dyra blandrashundar

H

hjortron

Såg en annons om blandrashundar där de skulle ha 7900 för en valp.Jag har inget emot blandhundar men när folk avlar i kommersiellt syfte tycker jag det är fel.Vad har du för garantier mot t.ex dolda fel, är föräldrarna röntgade o kollade för andra fel.För mig känns det lite tryggare att köpa hund av en som är ansluten till kennelklubben och följer dess regler och rekommendationer. Varför har det blivit så poppis med blandraser?

Sv: Dyra blandrashundar

Varför har det blivit så poppis att starta flera trådar om samma ämne ?? Det finns redan flera trådar om just det du tar upp. Använd sök.

Kanske för att det är fler än jag som är lite trög i huvudet och inte tänker på att göra det, apropå det finns det massa trådar som tar upp det du skriver om!! Är det trådpolisernas förening som är ute?

hjortron skrev:
Såg en annons om blandrashundar där de skulle ha 7900 för en valp.Jag har inget emot blandhundar men när folk avlar i kommersiellt syfte tycker jag det är fel.Vad har du för garantier mot t.ex dolda fel, är föräldrarna röntgade o kollade för andra fel.För mig känns det lite tryggare att köpa hund av en som är ansluten till kennelklubben och följer dess regler och rekommendationer. Varför har det blivit så poppis med blandraser?

Ja eller hur..Tycker det är så konstigt. Skulle aldrig lägga ett öre på en blandras. Känns inte alls säkert och man vet oftast ingenting om hundens ursprung. Tycker blandis aveln skulle stoppas. Har själv haft en blandis och jag säger aldrig mer.

Men nu kommer polisen :cool:

Man kan faktiskt informera på ett vänligare sätt än så här
Adrenochrome skrev:
Varför har det blivit så poppis att starta flera trådar om samma ämne ?? Det finns redan flera trådar om just det du tar upp. Använd sök.

Jag uppfattade det också som ett påhopp på TS när jag läste det.

Men jag håller med om att många mindre seriösa blandis-hunduppfödare har trissat upp priset på sina blandningar bara för att tjäna pengar på det. Man tar en handhund och man tar en tik - strunt samma vad det är i dem - och så korsar man dem och försöker få ut så bra betalt som möjligt för dem.

Blandraser har väl blivit lite poppis, nästan som om de vore bättre än renrasiga (mindre sjukdommar etc). Förut var det ju fy fy ha en blandras, men idag har det ju nästan svängt över på andra hållet.

Det jag undrar är vad dessa blandrasuppfödare motiverar sina hutlösa priser med med tanke på att många renrasiga hundar kostar runt 8-10000kr och man har dolda fel försäkring och att hundarna i regel är meriterade och kollade innan parning. Jag tycker det lutar åt ockerpriser på blandraserna...:mad:

Vissa som ser en chans tjäna pengar....fast frågan är ju om de verkligen får dem sålda för det priset.

Men nu får du väl ändå ge dig. Är ni överkänsliga här och missförstår med flit ? Påhopp ? Nä, absolut inte.

Jag känner mej alltid "personligt påhoppad", som att jag är dum i huvudet och att min hund är bara ett äckligt litet kryp som inte är värd att ägna en blick eller en tanke bara för att det är en blandras!!
Jag blir ledsen när jag läser alla (inte bara ditt) inlägg om hur dåliga hundar det är. Jag vet att de flesta här menar på att de inte stödjer planerad blandrasavel och det håller jag helt och hållet med om, men det verkar även som att många inte tycker om själva hunden.

Min hund är en blandning mellan två raser, BÅDA föräldrarna är både höft/armbågs röntgade, ögonlysta OCH utställda. Båda är reg. och har stamtavla i många led. Jag köpte henne från en kennel som föder upp båda raserna och det hade råkat bli en "fruktansvärt pinsam" tjuvparning.

När jag köpte min hund fick jag med ett "startkit", foder ,Välkommen valpvideon, info om skötsel under valpens första tid, allt som uppfödaren skickar med de renrasiga hundarna. Uppfödaren och jag har fortfarande kontakt och vi ska ha valpträff framåt sommaren.

Jag är absolut inte för blandrasaveln på nåt vis, jag tycker det är hemskt när man korsar allt möjligt och skulle oxå vilja ha ett stopp på det på något vis, MEN jag blir ledsen för jag älskar min hund...

Jag betalade 4000 :- för henne.

De flesta av oss har inget emot själva hundarna. Det vi blir :devil: upprörda över är de oseriösa Människorna som korsar hur som helst och inte tar något ansvar för de valpar som de sätter till världen.

Tack Targa för att du förstod att de kändes som ett påhopp o nu avslutar jag den diskussionen om påhopp eller inte, för de jag ville prata om var dyra blandhundar.
Jag har absolut inget emot hundarna har haft två blandraser själv en som var jättemysig och en som inte var klok.

Nej, jag vet att det är så, och som sagt jag tycker likadant själv, men hör man ex. att nån ALDRIG skulle lägga en krona på en sån hund, eller att jag hade en blandras och den var helt knäpp, då känns det som att man har nåt emot själva hunden, inte uppfödaren.

Rigoletto skrev:
Nej, jag vet att det är så, och som sagt jag tycker likadant själv, men hör man ex. att nån ALDRIG skulle lägga en krona på en sån hund, eller att jag hade en blandras och den var helt knäpp, då känns det som att man har nåt emot själva hunden, inte uppfödaren.

Nej definitivt inte...Det är inte hundens fel att det är en blandras men jag hade tidigare en blandis från en oseriös uppfödare som avlar på nåt skit (tycker jag nu) och vår hund var 7 månader när vi fick ta bort honom pga av HD grad E. Man vet aldrig vad man får och det är bara ute efter pengarna tyvärr. Därför skulle jag aldrig betala nåt inte ens få den gratis.

Vi har en gång i tiden (för 14 år sedan) köpt en blandras mellan östsibirisk laika och finsk spets. Det var en jättetrevlig hund, social och snäll med ett ypperligt psyke :love: Han var en mkt duglig fågelhund, som tyvärr på äldre dagar fick ep. och vi tog bort honom när han var 8 år pga detta.
Jag har absolut inget mot blandraser just för att det är blandraser, men folk som avlar på idiotkorsningar har jag inte mycket till övers för :mad:

Gumman skrev:
Det jag undrar är vad dessa blandrasuppfödare motiverar sina hutlösa priser med med tanke på att många renrasiga hundar kostar runt 8-10000kr och man har dolda fel försäkring och att hundarna i regel är meriterade och kollade innan parning. Jag tycker det lutar åt ockerpriser på blandraserna...:mad:

Får man inte försäkra för dolda fel på blandrashundar??

Får får man nog, men seriöst: Hur många blandrasuppfödare tror du har det?

Instämmer!
Vad sedan priserna beträffar så är det en marknadsfråga. Om folk är villiga att betala 7-8000 för vilken blandning som helst så tar ju uppfödarna ut det. Jag kan mkt väl tänka mig att betala en rejäl slant för en bra(ffa förstagenerations) men inte för en idiotkorsning.
Det finns ett skäl till att en stor det av husdjursaveln är hybridavel efter noga utvalda föräldraraser.
PL

Flinisen skrev:
Ja eller hur..Tycker det är så konstigt. Skulle aldrig lägga ett öre på en blandras. Känns inte alls säkert och man vet oftast ingenting om hundens ursprung. Tycker blandis aveln skulle stoppas. Har själv haft en blandis och jag säger aldrig mer.

Om du har två godkända individer som båda är helt enl skk's regler så är det väl inte värre än att korsa in ett fullblod bland halvbloden :crazy:

Varför dra alla över en kam och säga att alla blandrashundar är helt okända??

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka