Dyr veterinär!

Zephira

Trådstartare
När jag skulle aka till Tyskland med min häst i lördags var jag ju enligt transportbestämmelserna tvungen att göra en vet. undersökning innan avresa... Vet. kom trots helgdag och allt, det tog ca 10 min och jag skulle fa pa faktura. H*n upplyste mig om att pga helgdagen sa blev det lite dyrare... Räkningen kom idag... Den var pa strax under 3000 kronor! Jag tycker det ar skamligt. Nagon som klagat pa priset hos vet. nagon gang och fatt rätt? Funderar pa konsumentvägledaren hos kommunen... Detta är en distr. vet. som ar utsedd av jordbruksverket... Med hutlösa priser uppenbarligen! Känner mig ganska lurad iaf. :-(

Sv: Dyr veterinär!

Det är alltid klart mycket dyrare att ta ut vetrinär på helgen. Tyvärr, eftersom många då avvaktar att ringa tills det blivit vardag igen. Du kan ju alltid ringa och prata med dom. Oftast är den inte behandlingen/undersökningen som kostar utan alla övriga avgifter.

Min häst fick vad vet. kallade de en "akut blindtarmsinpackning" :crazy: för 1 år sedan, då kom vet. ut till oss, jag promenerade med han och så, sen fick han dropp och vi promenera igen, vet. var där i ca. 2.5 timma. Vi fick en faktura på 12.000 kr :confused: tyvärr kollade vi inte upp de, men de kändes ju inte riktigt okej ändå. Vet. sa att de va droppet som blev så dyrt. Det va en vanlig vardag detta när han kom. En annan tjej som fick ta upp en vet. för samma sak, och med dropp o så. Fick en räkning på ca. 3000-3500 kommer inte riktigt ihåg exakt. Det är inte kul o bli lurad på pengar, så gå du vidare med de. Jag tyckte de lät dyr.

Hu så dyrt!

Men räcker det inte om undersökningen görs 48 timmar innan avresa? I så fall kan man ju lätt pricka in en vardag i stället.

Jordbruksverket har ändrat prislistan från årsskiftet, så det har blivit dyrare ja.
Hade vet ute på jourtid i februari (fredag kväll) då mitt högdräktiga sto fick kolik. Vi har 3 km till veterinärstationen och vet. var ute max 15 min. Kollade hjärta/puls/slemhinnor och gav en spruta kramplösande.
Fick en räkning på 3400:-. Tyckte det lät lite väl och mailade jordbruksverket men det var helt i sin ordning. Halva räkningen var bil och reseavgifter. Och som jag skrev så har vi stallet 3 km från stationen och det tar 4 minuter med bil.
Veterinären var ute på max 20 minuter efter att jag ringt så han kan inte ha varit alltför långt borta.

Jag betalar gärna för den service som finns, jag är jätteglad att vi har dom så nära och dom är alltid snabbt på plats när det är något akut.
Sen är dom väldigt gulliga och bryr sig mycket. När min fölunge på 11dygn blev sjuk så ringde jag ut vet. 2 ggr. Sen tittade vet. förbi självmant efter arbetstid för att se hur det var med lillen 2 ggr, kollade igenom hans allmäntillstånd, och det gjorde han givetvis gratis eftersom jag ej ringt. Otroligt snällt gjort tycker jag. Så som jag skrev, jag betalar gärna för att de finns och alltid ställer upp, men ibland så.....hua dyrt!:crazy:

*kl*

det är verligen svindyrt med vet.besök. En tanke man får är ju om det finns de människor som inte väljer att ta ut vet. när hästen är dålig för att det är för dyrt. Sänk kostnaderna för hästarnas bästa! Men å andra sidan har man hästen försäkrad så blir det ju inte så dyrt (iaf vid sjukdomar etc.).

Det låter rätt "normalt" även om jag håller med om att det är dyrt.
Har lyckats ha häst som alltid behöver akut hjälp på helgen några gånger och det kostar..

Bensin och framkörningsavgiften kostar massor..

1:a maj hade jag ut DV senast och hon gav lugnande, smärtstillande och penicillin samt offrade någon meter bomull och det kostade 2600:- ungefär.

Att vaccinera häst kostar ca 600:-
För det priset fick jag både vacc och hältkoll (efterkontroll med böj av aktuell led) på klinik.

När jag skulle aka till Tyskland med min häst i lördags var jag ju enligt transportbestämmelserna tvungen att göra en vet. undersökning innan avresa... Vet. kom trots helgdag och allt, det tog ca 10 min och jag skulle fa pa faktura. H*n upplyste mig om att pga helgdagen sa blev det lite dyrare... Räkningen kom idag... Den var pa strax under 3000 kronor! Jag tycker det ar skamligt. Nagon som klagat pa priset hos vet. nagon gang och fatt rätt? Funderar pa konsumentvägledaren hos kommunen... Detta är en distr. vet. som ar utsedd av jordbruksverket... Med hutlösa priser uppenbarligen! Känner mig ganska lurad iaf. :-(

Med tanke på att det i alla fall i Danmark är fast pris på 350 kr på dessa intyg så låter det helt horribelt (har enbart betalt för att få sådana utfärdade där när jag importerat)
Sedan förstår jag dock inte varför du tog ut vet på helgen för att få detta ? Tidigare har de varit giltiga i 48 timmar = du kunde tagit ut vet på fredagen i stället, nu tror jag dessutom att de är giltiga i 7 dygn (såg ett sådant för ett tag sedan där det stod 7 dygn var en häst som övernattade påväg från danmark till norge så vet inte om det finns olika intyg).

Om jag inte är helt ute och cykar så är det 24 timmar som gäller för utförsel ur sverige.

Om jag inte är helt ute och cykar så är det 24 timmar som gäller för utförsel ur sverige.

Hittade ett utdrag från jordbruksverkets folder ang vad som gäller vid både införande och utförande av hästdjur från sverige

Hälsointyg
Hälsointyget ska utfärdas av officiell veterinär i avsändarlandet inom 48 timmar före lastning (eller sista arbetsdagen före). Intyget är giltigt i tio dagar. Hälsointyget ska behållas i minst sex månader för att på begäran kunna visas upp för en officiell veterinär. Blankett för hälsointyg finns hos den officiella veterinären.

Såg som sagt för ett tag sedan ett intyg där det stod 7 dygn istället för 48 timmar så klurig om det till och med är ändrat till det sedan denna folder gavs ut. Men 48 timmar är det i alla fall.

Bara en tanke som slog mig-men kan det varit så att fredagen också var röd dag? Tänker på 6/6. Då fanns ju inget alternativ än att ta ut på helgen om hästen skulle åka på söndagen.

Om man har en vanlig A1 försäkring, Går rese ersätningen på den eller måste man betala all rese själv?

Bara en tanke som slog mig-men kan det varit så att fredagen också var röd dag? Tänker på 6/6. Då fanns ju inget alternativ än att ta ut på helgen om hästen skulle åka på söndagen.

Hälsointyget ska utfärdas av officiell veterinär i avsändarlandet inom 48 timmar före lastning (eller sista arbetsdagen före). :angel:

Dessutom är det som sagt så att dessa intyg är giltiga i 10 dagar under vilken tid hästarna får passera fritt över gränserna mellan alla EU länder + norge. Det står faktiskt ingenstans att hästen måste lämna det land den befinner sig i inom 48 timmar (bara att intyget skall göras inom 48 timmar innan lastning (ingenting om att hästen sedan inte får lastas av igen inom samma land, en lite rolig detalj som jag en gång fick höra av en transportör, så logiskt lasta hästen och du följer intyget, lasta sedan av den igen och du kan resa när du vill inom de 10 dygnen.......... ett berömt kryphål)

Senast ändrad:

när jag tok min häst till norge så ringde jag och frågade norska tullen om det räckte med besiktningspapprena och det var helt okej. dom var nog en vecka gammla, minst.

Tack för alla svar!
Ja det är väl bara att bita i det sura äpplet då antar jag...

Vad jag har lärt mig är iallafall att aldrig mer ringa distriktsveterinären om det inte är riktigt akut akut!!

Ja anledningen till att jag inte kunde göra besiktningen tidigare var ju att jag själv befan mig i Tyskland och kunde inte komma hem förrän på fredagen (röd dag alltså) samt att min stallhjälp jobbade på annat håll den dagen. Men att de tar ut milersättning, ersättning för restid och "bilavgift" vilket jag inte riktigt vet vad det är verkar vara lite kaka på kaka så att säga...
Dessutom stationsavgift...är inte det när man åker TILL kliniken eller vet. stationen?
Jag tycker de är väldigt luriga med detta och det känns som att de försöker tjäna pengar i mesta möjliga mån.
Nä, tacka vet jag min vanliga djurklinik där de har hyfsade priser, synd bara att de hade stängt den 6 juni...

Tack för alla svar!
Ja det är väl bara att bita i det sura äpplet då antar jag...

Vad jag har lärt mig är iallafall att aldrig mer ringa distriktsveterinären om det inte är riktigt akut akut!!

Ja anledningen till att jag inte kunde göra besiktningen tidigare var ju att jag själv befan mig i Tyskland och kunde inte komma hem förrän på fredagen (röd dag alltså) samt att min stallhjälp jobbade på annat håll den dagen. Men att de tar ut milersättning, ersättning för restid och "bilavgift" vilket jag inte riktigt vet vad det är verkar vara lite kaka på kaka så att säga...
Dessutom stationsavgift...är inte det när man åker TILL kliniken eller vet. stationen?
Jag tycker de är väldigt luriga med detta och det känns som att de försöker tjäna pengar i mesta möjliga mån.
Nä, tacka vet jag min vanliga djurklinik där de har hyfsade priser, synd bara att de hade stängt den 6 juni...

Tyvärr är det bara distriktsveterinären som får utfärda dessa intyg, så i det sammanhanget måste man tyvärr använda dem.

Nej du kan inte klaga på priset hos kommunens konsumentvägledare om inte ngt annat varit uppgjort i förväg.
Däremot kan du kolla att debiteringen är korrekt gjord med veterinärstationen eller DV centralt. Nu beror det ju på hur lång restid som debiterades men det verkar rimligt för en helg.
Hutlöst? Ta ut en hantverkare på helgen så blir det knappast billigare.
Nej de tar inte ut milavgift och bilavgift utan bara bilavgift. Att veterinären har betalt för restiden dessutom är väl ganska naturligt.
Att jämföra din ordinarie som inte jobbar helger med DVs kostnader på helg är väl att jämföra äpplen o päron.
PL

Senast ändrad:

Jag tycker också det låter dyrt för en vanlig undersökning.

Men å andra sidan så kostar ju lönerna betydligt mer på helgerna , beeroende på hur högt ob osv de har.
Sen har det ju betydelse hur långt vet. var tvungen att åka också. Bensinpriserna är ju inte direkt låga nu..

Nej bränslekostnader påverkar inte eftersom bilavgiften är en schablonavgift, 280 kr på helg oberoende hur långt, restidsavgiften kan däremot dra iväg eftersom restiden debiteras för hela resan o inte som tidigare bara ena vägen.
PL

Liknande trådar

Gnägg Sa har jag kommit i kontakt med UK's forsta miniatyrguidehast som alltsa ska funka som vagledare at de med synnedsattning pa samma satt...
2
Svar
24
· Visningar
3 178
Senast: Badger
·
Hundhälsa Sa min lilla terrorist pa 7 manader ar verkligen allatare. Nar jag har henne kopplad fungerar "leave it" mycket bra, men nar hon ar los...
Svar
2
· Visningar
823
Senast: hastflicka
·
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 391
Senast: Inglorion
·
Övr. Hund Snalla kloka Buke, kom med lite rad till en vilsen hundagare! For fem dagar sedan fick vi hem en rottis valp pa 10 veckor - det var...
2
Svar
23
· Visningar
8 731
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka