E
eiwo
Funderar på att köpa ett nytt träns till min häst, och har kollat på Dyon the difference eftersom han har en fettknöl precis bakom öronen som sitter lite ivägen när det kommer till träns tyvärr... Veterinären har kollat på knölen och bedömde att visst kan man ta bort den, men eftersom den inte verkar störa honom och han inte har ont i den (varken när man klämmer eller trycker eller vad som helst) så tyckte de att det var mer bekymmer att ta bort den eftersom den sitter lite dumt till. Problemet är bara att nackstycket på tränset ibland sitter så att kanten ligger emot knölen, har inte märkt att han tycket det är obehagligt på något sätt men man kan ju alltid prova med ett annat träns och se om man märker någon skillnad
Funderingen är då, går det att ha detta träns med hack? 90% av alla ridturer sker med hack då hästen visat klart och tydligt att det är den 'betsling' han gillar mest. Ibland rider vi med ett rakt tränsbett men bara om vi ska ut och skritta på långa tyglar typ. Har kollat på tränset och det ser ut som om 'under hakan grejen' sitter fast i nosgrimman, är det så? I så fall blir det väl omöjligt att ha hack i stället för nosgrimman...
Eller finns det något annat träns som har ungefär liknande nackstycke? Det behöver inte vara sån stor 'böj' som på the difference, men ändå mer än på 'vanliga' träns.
Äh, nu känns det som om jag bara svamlar men någon kanske har en idé?
Funderingen är då, går det att ha detta träns med hack? 90% av alla ridturer sker med hack då hästen visat klart och tydligt att det är den 'betsling' han gillar mest. Ibland rider vi med ett rakt tränsbett men bara om vi ska ut och skritta på långa tyglar typ. Har kollat på tränset och det ser ut som om 'under hakan grejen' sitter fast i nosgrimman, är det så? I så fall blir det väl omöjligt att ha hack i stället för nosgrimman...
Eller finns det något annat träns som har ungefär liknande nackstycke? Det behöver inte vara sån stor 'böj' som på the difference, men ändå mer än på 'vanliga' träns.
Äh, nu känns det som om jag bara svamlar men någon kanske har en idé?